din Sf.-Simeon-Noul-Teolog-Cateheze: http://tineretulortodox.md/wp-content/uploads/2011/03/Sf.-Simeon-Noul-Teolog-Cateheze.pdf
“...Dar, o, învârtoşarea noastră şi dispreţul nostru faţă de
Dumnezeu şi cele dumnezeieşti! Căci astupându-ne urechile ca o aspidă [Ps 57,
5] şi făcându-ne ca nişte surzi şi muţi, asemenea morţilor, şi având simţirile
sufletului învârtoşate, nu primim simţirea celor grăite [de noi], nici nu ştim
că există un creştinism, ci ignorând taina Iconomiei şi neştiind nimic exact
din tainele creştinilor, încercăm fără ruşine să arătăm, celor mulţi despre
lumina cunoştinţei, ba chiar însăşi lumina cunoştinţei. Dar nu cunoştinţa este
lumina, ci lumina este cunoştinţa, pentru că toate sunt în ea, prin ea şi din
ea [Rm11, 36], a cărei vedere tăgăduind-o, ne denunţăm pe noi înşine că n-am
fost născuţi, nici n-am venit la lumina cea de sus, ci, că, fiind încă embrioni
sau, ca să grăim mai adevărat,
avortoni [I Co 15, 8], ne aruncăm pe locurile sfinte şi urcăm
pe
scaunele apostolilor,
şi, ceea ce este mai grav, cumpărăm
cei
mai mulţi, fără frică de Dumnezeu,
preoţia cu bani, şi căutăm, noi, cei ce nici n-am fost niciodată miei, să stăm ca păstori în fruntea turmei împăratului,
şi aceasta numai ca să ne umplem pântecele noastre ca nişte fiare şi să săvârşim toate celelalte
lucruri pe care le cere dorirea
răului şi pofta şi instinctul spre cele de jos.
Aşa au fost la început, fraţilor, apostolii? Aşa
urmaşii apostolilor? Aşa părinţii şi învăţătorii noştri? Vai de înfricoşătoarea îndrăzneală a unora ca acestora, căci nu numai în ce priveşte banii văzuţi se fac vânzători şi furi de cele sfinte, ei, cei ce nu se uită decât la pungă, dar îndrăznesc să se atingă chiar şi de însăşi bogăţia cea dumnezeiască, pentru că nu
se
ruşinează să
zică: „Al nostru este a lega şi dezlega [Mt 16, 19;18, 18] şi acest lucru noi l-am primit, în viaţa de faţă, de sus!" O,
neruşinarea, ca
să nu
zic
ultima nebunie a lor!
De
la cine, spune-mi, tu, şi pentru ce ai primit această putere de sus [In 19, 11]? Pentru că ai lăsat toate şi ai urmat lui Hristos [Mt 19, 27 par]? Pentru că ai dispreţuit slava pământească?
Pentru că te-ai făcut smerit cu duhul [Mt 5, 3; 11, 29; Ps 33, 19]?
Pentru că ai vândut toate şi le-ai dat săracilor [Mt 19, 21 par]? Pentru că ţi-ai pierdut sufletul tău sau l-ai omorât pentru lume [Col 3, 5; Ga 6, 14] şi nu l-ai mai găsit în nici o voie a cărnii
[Ef2, 3; In 1, 13]? Sau ai auzit oare şi tu, ca şi ucenicii
lui Hristos în vechime, de la El însuşi suflând asupra ta şi zicându-ţi: „Ia Duh Sfânt! Cărora le
vei lăsa păcatele,
lăsate vor fi
şi cărora le vei ţine, ţinute vor fi!" [In 20, 22-23]?
Sfinţenia adevăratului preot
„Dar puterea aceasta e a preoţilor",
zic ei. Ştiu şi eu; adevărat e acest lucru. Dar nu a tuturor preoţilor, nici a celor ce
sunt
doar preoţi pur şi simplu, ci a celor ce slujesc Evanghelia
în duh de smerenie [Dn 3, 29] şi duc o viaţă ireproşabilă,
a celor ce s-au înfăţişat mai întâi pe ei înşişi Domnului [Rm6, 16;
12, 1] şi aduc în chip duhovnicesc în templul trupului lor [7 Co 6,19] drept jertfă desăvârşită, sfinţită şi bine-plăcută
închinarea lor curată [Rm 1, 21; Iac 1, 27] fiind primiţi, înfăţişaţi [cf. Evr 9, 24] la jertfelnicul celor de sus, şi aduşi de Arhiereul Hristos lui Dumnezeu Tatăl ofrandă desăvârşită,
prefăcuţi, schimbaţi şi transfiguraţi prin puterea Duhului în Hristos Cel ce a murit pentru noi şi a înviat în slava Dumnezeirii;
a celor care se căiesc şi plâng cu smerenie
desăvârşită ziua şi noaptea şi se roagă
cu lacrimi nu numai pentru ei înşişi, ci şi pentru turma cea încredinţată lor şi pentru toate
sfintele lui Dumnezeu biserici din lume, şi nu numai atât, ci şi plâng cu amar înaintea
lui
Dumnezeu
pentru păcate străine, neavând
nevoie
de nimic mai mult decât de hrana absolut trebuincioasă, nici preocupându-se
cu vreo îngrijire sau desfătare
a trupului, ci care „umblă", precum este scris, „în Duhul şi nu mai săvârşesc pofta cărnii" [Ga 5, 16]; care nu preferă din pricina dreptăţii şi poruncii lui Dumnezeu nici pe sărac nici pe bogat, nici pe stăpânitor
nici pe cel stăpânit, nici chiar pe cel ce poartă diadema [împărătească]; care nu se înmoaie, nu trec cu vederea sau încalcă porunca
lui
Dumnezeu Cel peste toate, nici sub pretext de milă, nici pentru dăruire de daruri, nici pentru
frică, nici pentru iubire nici pentru
orice alt lucru văzut sau nevăzut.
A
unora ca acestora este faptul de a lega şi dezlega [Mt 16, 19; 18, 18], de a săvârşi cele sfinte şi a învăţa, nu însă a celor ce au primit votul şi hirotonia [alegerea] numai de la
oameni, „căci nimeni, zice [Scriptura],
nu-şi ia de la sine cinstea aceasta, ci numai cel chemat de Dumnezeu" [Evr 5, 4]. Nu a zis: cel ce a primit votul de la oameni,
ci cel ce a fost
mai
înainte hotărât şi rânduit spre aceasta de Dumnezeu.
Căci [preoţii]
făcuţi din oameni şi prin oameni sunt furi şi tâlhari, precum a zis Domnul: „Eu sunt uşa. Toţi câţi au intrat şi intră
nu prin Mine, ci sar pe altundeva, sunt furi şi tâlhari" [In 10,7. 9. 1 ].
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu