"Atunci când se obţin vindecări fără vreo explicaţie cauzală accesibilă ştiinţific, ba, mai mult,
imposibil de elaborat, din punct de vedere ştiinţific şi logic, aşadar
în condiţii care
contrazic ordinea firească a lucrurilor (cauzalităţile proprii lumii materiale), iar
contextul arată că nu este
vorba despre o minune, omul credincios este în drept să-l
suspecteze pe vindecător
de
vrăjitorie (conlucrare, conştien- tă sau
nu,
cu demonii). Se poate spune, aşadar, şi despre homeopatie că ar fi vrăjitorie, iar această perspectivă este dificil de combătut, având în vedere o serie de elemente, dintre care vor
fi examinate, pentru
început, asemănările conceptuale şi/sau practice dintre homeopatie şi magia simpatică.
Frazer vorbea despre o lege a similarităţii în cadrul dizertaţiei sale despre magia simpatică, iar asemănarea dintre teoria şi
practica homeopatiei
şi
principiul
şi aplicaţiile magiei simpatice trec dincolo de cea terminologică, circum- stanţială.
"Dacă analizăm principiile reflexive pe care
se
bazează magia, probabil că acestea se vor reduce la
două: primul -
ceea
ce este similar produce similarul ‘like produces like’, în original, identic formulării tezei fundamentale a
homeopatiei, n. trad.], sau
că efectul se aseamănă
cauzei şi al doilea,
că lucrurile care au fost cândva în
contact unele cu
altele continuă să acţioneze unul asupra
altuia la distanţă, după
ce contactul fizic a
fost întrerupt.
Primul principiu
poate
fi
numit Legea Similarităţii, ultimul
Legea Contactului sau Contagiunii. Din
primul principiu, şi anume [din] Legea Similarităţii
magicianul deduce că
poate produce efectul pe
care îl doreşte prin
simpla
sa imitare, din cel
de-al doilea deduce că
orice acţiune ar desfăşura
asupra unui
obiect material va afecta, totodată, persoana cu care obiectul a fost, cândva, în contact, fie că a fost parte din corpul său, fie
că nu”
Magia simpatică
grupează practici diverse,
despre care Frazer relatează abundent în opera sa - mimarea unui eveniment
pentru a atrage petrecerea lui în realitate sau pentru a-l
„combate” (vraciul va
mima moartea cuiva, pentru a o alunga; femeia care doreşte
copii mimează naşterea), evitarea contactului sau, din contră, stabilirea deliberată
a acestuia cu diverse materii pentru a nu dobân- di/a dobândi însuşiri similare
celor „purtate” de acestea (consumul de carne de leu pentru a deveni curajos;
evitarea consumului de carne de arici de către războinici pentru a nu deveni
timizi) ş.a.m.d. Aidoma unor forme de magie simpatică tradiţională,
homeopatia se bazează pe îndepărtarea unor fenomene (simptome) prin utilizarea
unor mijloace mimetice (remediile, capabile să inducă simptome similare cu cele
pe care le vindecă).
Reamintim că, pentru a propune un remediu pentru utilizarea lui
în practica homeopată,
se efectuează un proving (o încercare, sau testare) pe voluntari. Aşa a proce- dat Hahnemann, aşa se procedează
până în ziua de astăzi.
Se administrează remediul (o soluţie dinamizată
a materiei testate) unor
persoane sănătoase, şi se observă, consem- nându-se cu acurateţe, ce manifestări (simptome) fizice şi psihice apar, în
urma consumării remediului. Odată alcătuit tabloul acestor simptome s-a obţinut descrierea caracterului
remediului, adică pentru ce simptome poate fi administrat
(şi anume, pentru unele similare cu cele pe care le-a provo-
cat)
şi pentru ce tip
de
persoană este el
cel
mai adecvat. Altfel spus, dacă întâlnim, într-o Materia medica, în dreptul unui remediu, anumite simptome,
fizice sau psihice, înseam-
nă
că acestea au apărut la testarea remediului şi, totodată,că remediul se poate administra persoanelor care prezintă acele simptome.
Rapoarte
actuale
privitoare la provinguri
includ comentarii care reflectă în mod
clar o gândire magică de tip
simpatic (precum şi alte concepţii păgâne), care asociază, în
baza
„legii similarităţii”
(după Hahnemann, dar mai
ales după Frazer...) trăsături ale animalelor, plantelor,
mineralelor din
care s-au preparat remediile cu simptome ale probanţilor şi potenţiale utilizări ale respectivelor remedii. Astfel:
În raportul provingului remediului Alligator missi- ssippiensis sunt evidenţiate conexiuni între „caracterul” remediului şi „caracterul” aligatorului, animalul
de la care a provenit
materia
sucusionată. [Aparte de această interpretare păgână, este de reţinut apariţia, la
probanţi, a diferite
„simptome” cunoscute, pentru ortodocşi, ca im- plicând influenţe demonice, de la lăcomie, depresie, pulsiunea de a
fura, mânie, panică şi teroare şi până la impresia
de a fi vorbit cu
morţii]
Multe dintre practicile
etichetate drept
„medicină alternativă” sau „medicină
homeopată” în societatea americană se bazează
pe
Legea Similarităţii *aşa cum a
formulat-o Frazer,
n. trad.] *...+
Medicina herbală tradiţio- nală se bazează adesea pe doctrina
semnăturilor. Aceasta este credinţa conform căreia semnele
care indică utilizările
medicinale ale unei plante sunt cumva
încorporate în înseşi
structura şi natura plantei. Unii cred că
Dumnezeu a
pus aceste semne pentru ca oamenii să poată atribui fiecărei plante utilizarea
sa în vindecare
.
Într-adevăr, după
principiul similitudinii, concept fundamental la care aderă toţi
homeopaţii, indiferent de filosofia
sau religia personală,
remediile conţin şi ele „semnăturile”
simptomelor pe care le pot vindeca. Rămâne doar să fie descoperite, prin
provinguri, pentru ca remediului să i se atribuie utilizările adecvate. Altfel
spus, în mod conştient sau nu, toţi homeopaţii practică magia simpatică.
Există vrăjitori iniţiaţi,
implicaţi în colaborarea cu demonii în urma unei alegeri conştiente, dar există
şi vrăjitoria practicată de către înşelaţi (persoane amăgite de către demoni, care ajung să nutrească idei neortodoxe despre
existenţă şi impresii false despre ei înşişi, adesea considerându-se posesori
ai unor capacităţi spirituale „deosebite”), sau
chiar de către persoane care habar nu au că practicile pe
care le adoptă sunt vrăjitoreşti.
Practica vrăjitorească a mersului pe tăciuni aprinşi
apare la ortodocşii
înşelaţi
din
sudul Bulgariei şi
nordul Greciei
(care îi cinstesc pe
Sfinţii Împăraţi Constantin şi
Elena, după care încep să danseze pe tăciuni,
comportân- du-se ca nişte posedaţi, ceea ce probabil că şi
sunt), dar şi la
persoane de diferite alte religii, fiind îmbrăţişată
inclusiv de către
unii psihologi americani
(în virtutea
concepţiilor lor New Age), constituind
un bun exemplu
de
ritual păgân răspândit în diferite colţuri ale lumii, căruia i se atribuie
efecte benefice şi căruia i se caută explicaţii ştiinţifice, oricât
de
forţate, de către cei
care refuză ideea că
există
diavolul
şi lucrările sale.
Exemplul banal al măsurilor de natură magică împotriva
deochiului (lucrare demonică împotriva căreia Biserica are rugăciuni, dar pe care inclusiv
unii ortodocşi înţeleg să
o combată prin
magie, adică tot printr-o lucrare necurată)
arată cu prisosinţă că oamenii de diverse religii
pot împărtăşi credinţe vrăjitoreşti similare şi practica
vrăjitoria populară cu unul şi acelaşi înţeles, indiferent de religia
lor nominală.
Caracterul de magie simpatică al homeopatiei
a fost sesizat și
de către folcloristul român I.-A. Candrea, încă în anul
1944:
“Magia imitativă e
în strânsă legătură cu preceptul
similia similibus curantur, emis de medicii din Evul Mediu, şi a cărui aplicare o
regăsim în medicina empirică a tuturor popoarelor de pe glob. [...] Formula similia similibus curan- tur, care înseamnă, vorbă cu vorbă, 'cele asemenea se vin- decă
prin cele asemenea', nu se poate traduce mai nimerit decât prin 'cui pe cui se scoate'. Potrivit acestui percept,
orice boală sau orice rană se tămăduieşte cu leacuri ana- loage, adică cu acelea care prezintă o asemănare oarecare
cu înfăţişarea rănii sau bolii cuiva, cu sediul unde s-a locali-
zat, cu cauza care a provocat-o
sau cu diferitele ei manifes- tări. [...] Această ciudată terapeutică, întemeiată pe un fel de simpatie între boală şi între
cauzele care o produc, sau între aspectele similare ale lumii din afară,
animale sau
părţi din corpul lor, plante, minerale
etc. ne-a fost transmisă din timpuri imemoriale, din primele veacuri de existenţă a omenirii. Toată lumea din vremile străvechi a crezut în ea, tot Evul Mediu a folosit-o, şi până în zilele noastre, în afară de babele doftoroaie, o mai recomandă pe alocuri câte un tămăduitor homeopat”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu