După ce vine cel ce voieşte a fi ortodox, preotul
având învoire şi binecuvântare de la arhiereul
său, îl duce la biserică şi-i porunceşte să stea înaintea uşilor bisericii; iar preotul intrând în altar se îmbracă cu epitrahilul
şi felonul, iese afară la uşa bisericii, porunceşte aceluia să îngenunche, şi-l
întreabă aşa:
Întrebare: Voieşti a te lepăda de toată rătăcirea
ereticilor şi de
împreună-petrecerea cu ei, în care ai fost până acum?
Răspuns: Voiesc cu adevărat.
Întrebare: Voieşti cu adevărat să fii în toate ascultător Sfintei
şi Soborniceşti Biserici Ortodoxe a Răsăritului şi în unire cu cre- dinţa ortodoxă şi neclintit să petreci într-însa
până la sfârşitul vieţii tale?
Răspuns: Voiesc cu adevărat.
Şi îndată preotul binecuvântându-l pe frunte de trei ori, zice: În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin. Apoi punând mâna pe capul lui,
zice rugăciunea catehumenilor: În numele
Tău
Doamne,
Dumnezeul adevărului şi apoi cele trei lepădări. Şi sfârşind acestea, zice:
Scoală-te şi te întoarce spre apus şi te leapădă de toată ră-
tăcirea şi eresurile catolice, în care ai fost până acum.
Şi întorcându-se cu faţa la apus, preotul îl întreabă:
Întrebare: Te lepezi de toată rătăcirea şi eresul adunării
catolice, în care ai fost până acum?
Răspuns: Mă lepăd de toată
rătăcirea şi eresul adunării
catolice, în care am fost până acum.
Întrebare: Afuriseşti toate eresurile şi dezbinarea lor, precum:
filioque, infailibilitatea,
primatul papei şi toate celelalte, ca ale unor potrivnici ai adevăratului Dumnezeu şi ai Sfintei Lui
Biserici?
Răspuns: Afurisesc toate eresurile şi dezbinarea lor, precum:
filioque, infailibilitatea,
primatul papei şi toate celelalte, ca ale unor potrivnici ai adevăratului Dumnezeu şi ai Sfintei Lui
Biserici.
Apoi zice preotul către dânsul:
Întoarce-te către răsărit şi te închină Domnului la Care ai venit.
Iar el întorcându-se către răsărit, se închină până la pământ zicând aşa:
Mă închin
Tatălui şi
Fiului şi
Sfântului Duh, unuia Dum- nezeu Care este în Treime sfânt, nedespărţit,
slăvit şi închinat.
Preotul zice:
Binecuvântat este Dumnezeu Cel ce voieşte ca toţi oamenii să
se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vie; binecuvântat fie
în veci. Amin.
Şi îndată îi dă capătul epitrahilului în dreapta zicând:
Intră în Biserica lui Dumnezeu, de care te-a depărtat dezbinarea
catolică şi să ştii că te-ai izbăvit din laţurile morţii
şi
din pierirea cea veşnică; să urăşti toată dezbinarea şi tot
eresul; calcă toată nedreptatea şi rătăcirea ereziei; cinsteşte cu
dreaptă credinţă pe Dumnezeu
Tatăl atotţiitorul şi pe Iisus
Hristos Fiul Lui şi pe Sfântul Duh, unul, adevărat şi viu
Dumnezeu: Preasfânta şi nedespărţita Treime.
Şi acestea zicând, îl duce pe el
în biserică, ţinându-se acela de capătul
epitrahilului, până
unde este pusă Sfânta Evanghelie şi Sfânta Cruce. Apoi catehumenul
lasă din mână capătul
epitrahilului. Iar când merg în biserică,
strana citeşte Psalmul
26:
Domnul este luminarea mea şi Mântuitorul meu de cine mă voi teme... Şi după terminarea Psalmului, preotul îi porunceşte
să îngenuncheze înaintea Sfintei Evanghelii şi citeşte rugăciunea aceasta:
Domnului să ne rugăm
Doamne, Doamne,
Făcătorule şi Stăpâne a toate, izvorul
tuturor bunătăţilor şi
Mântuitorul
oamenilor,
dar
mai ales al celor credincioşi; Cel ce n-ai trecut cu vederea pe
om ca să fie aruncat în adâncul pierzării şi al înşelăciunii, ci cu
mântuitoarea întrupare a Unuia-Născut Fiului Tău, a Domnului, Dumnezeului
şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, pe acesta l-ai cercetat şi l-ai mântuit şi către Tine l-ai adus. Însuţi, Stăpâne
Iubitorule de oameni,
caută şi acum spre robul Tău (N), care este
oaie
din turma Ta cea cuvântătoare,
pe care l-ai învrednicit a se ridica din adâncul înşelăciunii
şi al dezbinării
şi a scăpa la sfânta Ta apostolească şi sobornicească Biserică; cu umilinţă te rog:
plineşte în inima lui lumina harului Preasfântului
Tău Duh, spre luminarea cunoaşterii adevăratei Sfintei Tale Evanghelii. Aprinde în el scânteia mântuitorului
Botez, după care tânjeşte sufletul lui, ca să i se înflăcăreze văpaia harului celui duhovnicesc, spre plinirea
poruncilor
Tale şi spre
îndepărtarea de toată
înşelăciunea diavolească. Dă-i ca fără făţărnicie, neclintit şi fără
vicleşug, să se unească cu Sfânta Ta sobornicească Biserică şi să
se scârbească de toată înşelăciunea cea pierzătoare de suflet,
lepădând eresurile şi dezbinarea. Fă-l pe el ca totdeauna cu
adevărat să mărturisească
şi
tare să ţie credinţa ortodoxă a
Răsăritului.
Fă-l părtaş turmei
Tale celei
alese şi
uneşte-l cu
Biserica Ta cea
Sfântă. Depărtează de
la el
toate
cugetele
şi faptele cele rele
şi deprinderile cele neplăcute
lui
Dumnezeu.
Iartă-i lui toate păcatele cele de voie şi cele fără de voie.
Curăţeşte-l pe el de toată întinăciunea trupului şi a sufletului; fă-l pe el vas cinstit şi locaş Preasfântului Tău Duh, ca prin Acela
totdeauna fiind povăţuit şi îndreptat, să păzească mântuitoarele Tale porunci; şi făcând voia Ta cu bună plăcere şi desăvârşit, să se învrednicească a câştiga şi bunurile Tale Cele cereşti, împreună
cu toţi care
din
veac au bine plăcut Ţie. Că
Tu eşti Dumnezeul
milei, al îndurărilor şi al iubirii de oameni,
Care voieşti ca toţi
oamenii să se mântuiască, şi Ţie slavă înălţăm, Tatălui şi Fiului şi
Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Şi după terminarea rugăciunii, preotul îi porunceşte să se ridice,
zicându-i:
Scoală-te, şi stând bine şi cu frică, rosteşte cu adevărat credinţa ortodoxă cea sobornicească
şi
afuriseşte toate
eresurile şi schisma, ca să fii iertat şi dezlegat de legătura
oricărui jurământ şi de toată dezbinarea, şi să te faci părtaş Bise-
ricii care este Trupul lui Hristos.
Iar el
ridicându-se, zice în auzul
tuturor: Cred întru unul Dumnezeu…; şi apoi i se dă să sărute Sfânta Evanghelie şi Sfânta Cruce, după care preotul zice: Binecuvântat este Dumnezeu, Care a binevoit aşa. Şi iarăşi zice către el:
Pleacă-ţi genunchii tăi înaintea Domnului
Dumnezeu
pe Care
L-ai mărturisit, şi vei lua iertarea păcatelor tale şi dezlegare de orice jurământ.
Şi el plecându-şi capul şi genunchii, priveşte în jos; iar preotul, având de la arhiereu binecuvântare, zice peste dânsul cu mare umilinţă, rugăciunea:
Domnului să ne rugăm
Stăpâne mult milostive Doamne Iisuse Hristoase Dumnezeul nostru, Care cu harul Tău ai voit a se da verhovnicului Tău
Apostolul Petru şi celorlalţi Apostoli ai Tăi, toată puterea ca
să fie legate
în cer
câte
de dânşii vor fi
legate pe
pământ;
asemenea să fie dezlegate şi în cer câte de dânşii vor fi dezlegate pe pământ. Care prin negrăita Ta iubire de oameni ne-ai
învrednicit şi pe noi smeriţii şi nevrednicii, a avea puterea cea dată lor, ca şi noi de asemenea să legăm şi să dezlegăm cele ce se
întâmplă în poporul Tău; Însuţi, preabunule Împărate, primeşte cu milostivire acum pe robul Tău aceasta (N), care s-a depărtat de
la înşelăciunea dezbinării şi
din
somnul
piericiunii şi
la cunoştinţa adevărului a venit, dorind să se unească cu Sfânta Ta
Biserică, pentru că Tu, ca un iubitor de oameni şi bun Păstor, ai zis: şi alte oi am, care nu sânt din staulul aceasta, şi pe acestea Mi se cuvine a le aduce, şi glasul Meu vor auzi şi va fi o turmă şi un păstor. Şi prin mine, nevrednicul
robul Tău, dezleagă-l pe dânsul de toată legătura blestemului şi de toată dezbinarea, şi orice a
greşit el ca un om în această viaţă, sau cu cuvântul sau cu fapta sau cu gândul, iartă şi lasă lui, spălându-l pe el de toată
întinăciunea sufletului cu
harul
Tău;
ca,
ducându-l
curat
în curţile Tale şi unindu-l pe el cu turma oilor Tale celor alese, să-l
uneşti pe el prin Sfîntul Tău Botez cu Sfânta Ta Biserică şi să-l
faci vas cinstit şi locaş Preasfântului Tău Duh, ca, prin Acela
pururea
fiind
povăţuit
şi îndreptat,
să păzească mântuitoarele
Tale porunci; şi făcând voia Ta cu deplină bunăplăcere,
să se învrednicească
a lua şi bunurile Tale cele cereşti împreună cu toţi care din veac au bineplăcut Ţie. Că Tu eşti Cel ce miluieşti
şi
ne mântuieşti pe noi şi Tu singur eşti Dumnezeul
tuturor oamenilor celor ce vor să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină, şi Ţie slavă înălţăm, împreună şi Părintelui Tău celui fără de început
şi Preasfântului şi bunului şi de
viaţă
făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Şi după rugăciune îndată îl
dezleagă pe el
zicând aşa:
Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos…, şi celelalte, caută-le înapoi,
şi terminând rugăciunea, zice şi acestea:
Scoală, frate şi, ca un credincios, roagă-te împreună cu noi
lui Hristos ca să te învrednicească pe tine prin baia Sfântului Botez, să iei harul Sfântului Duh.
SĂ SE ŞTIE
Pentru armeni, care soborniceşte sânt blestemaţi ca nişte eretici, aceştia întorcându-se
şi lepădându-se
de la erezia lor, îi primim prin ungerea cea cu
Sfântul Mir, ca şi pe ceilalţi schismatici.
Se cuvine a-i boteza din nou pe ereticii care, după mărturisirile lor, nu
botează în numele Sfintei Treimi: al Tatălui, al Fiului şi al Sfântului Duh, nici
prin cele trei afundări.
Şi precum Sfinţii Părinţi ne-au arătat, pe ereticii catolici şi cei (neo)protestanţi, ca pe unii care nu săvârşesc cele trei afundări, nu mai au harul lucrător şi nici
dogma Treimii
curată,
se cuvine a-i primi cu
Botezul întreg, după care să-i miruim precum urmează.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu