Molitfelnicul necenzurat:
http://www.mirem.ro/pdfuri/molitfelnic.pdf
După ce îi întrebăm pentru ce pricină voiesc a se boteza, nu cumva pentru vreun câştig sau vreo datorie, sau oarecare folos lumesc; şi după ce se făgăduiesc că numai pentru mântuirea sufletului voiesc a face aceasta, atunci preotul înştiinţând pe arhiereu, ia pe catehumen şi-l duce înaintea uşilor bisericii, şi intrând singur în biserică merge în Sfântul Altar, şi închinându-se de trei ori înaintea Sfintei Mese, dă slavă lui Dumnezeu pentru întoarcerea aceluia, rugându-se ca să-l lumineze cu lumina cunoaşterii şi să-i dea har a cunoaşte calea adevărului; îşi ia epitrahilul, felonul şi ieşind din Altar, strana cântând Psalmul 33: Bine-voi cuvânta pe Domnul…, până la sfârşit. Preotul merge până la uşile bisericii spre apus, şi-l întreabă zicând:
Preotul îl întreabă: Cine eşti tu?
El răspunde: Om rătăcit din calea mântuirii şi rău întunecat de
credinţa evreiască.
Preotul îl întreabă: Pentru ce ai venit către Sfânta Biserică a lui
Dumnezeu şi ce doreşti de la dânsa?
Răspunde: Am venit a mă învăţa de la dânsa credinţa,
şi doresc să mă unesc cu dânsa.
Preotul întreabă: Ce-ţi va da ţie credinţa?
Răspuns: Viaţă veşnică.
Şi iarăşi preotul zice lui:
Pe această sfântă şi fără de prihană
şi
mântuitoare credinţă creştinească, pe care o ţine însăşi Sfânta Sobornicească şi
Apostolească Biserică, de o vei ţine şi tu, bine vei face, că pe
aceasta au propovăduit-o dumnezeieştii Apostoli, şi au învăţat să
creadă în ea toate limbile; pe aceasta au mărturisit-o Sfinţii
Mucenici şi cu sângele lor au pecetluit-o;
pe aceasta au arătat-o şi
purtătorii de Dumnezeu Părinţi, adică cele şapte Soboare A-toată-
lumea şi au întărit-o. Această credinţă, cei care o vor ţine tare,
fără a se îndoi până la sfârşitul vieţii lor, abătându-se şi ferindu- se de la toate faptele cele rele şi bine făcând în toată vremea, se vor mântui şi se vor face moştenitori Împărăţiei
Cerurilor. Dar creştinului
nimic
nu-i foloseşte
numai dreapta
credinţă, fără
fapte bune; căci credinţa fără fapte este moartă, precum şi faptele
cele bune fără dreapta credinţă sânt moarte, şi nimic nu folosesc;
ci
se cuvine celui ce crede, totdeauna a se abate de la rău şi a face binele. Pentru aceea dar, şi tu, de vreme ce doreşti să fii creştin
şi să moşteneşti viaţa cea veşnică, dator eşti să crezi precum ţi-am spus, şi
crezând
să te
lepezi de
toate obiceiurile evreieşti, şi
fugind de acelea ca pierzătoare de suflet, totdeauna să te fereşti a
nu
te mai amăgi
de ele.
Iar faptele cele rele sânt acestea: mândria, lăcomia, viclenia, necurăţia, pizma, îmbuibarea, beţia, mânia şi lenevia către lauda lui Dumnezeu
şi
către toată fapta cea bună. Cine face deci acestea, nu poate moşteni împărăţia lui Dumnezeu.
Iar tu, de voieşti a te face moştenitor al împărăţiei lui Dumnezeu,
biruieşte acele păcate cu aceste fapte bune: cu
smerenia pe mândrie, cu îndurarea şi milostivirea
pe lăcomie, cu curăţia pe necurăţie, cu iubirea şi mila pe pizmă, cu postul şi mâncarea cumpătată pe îmbuibare,
cu nevoinţa cea bună, cu
cucernicia, cu privigherea la rugăciunea şi cu bună credinţă, pe lene. Deci învingând
astfel aceste rădăcini ale păcatelor, vei putea să te fereşti şi de ramurile lor.
Preotul îl întreabă: Voieşti această sfântă şi fără de prihană cre- dinţă creştinească să o primeşti din
inimă şi de
la
dânsa să te
înveţi, şi să o ţii neclintită, şi până la moartea ta să petreci într- însa?
Răspuns: Cu adevărat, din toată inima doresc această sfântă
credinţă şi faptele cele bune creştineşti,
şi voi petrece în amândouă, cu harul lui Dumnezeu, până la moarte; aşa mă
făgăduiesc.
Preotul zice către
dânsul: Pleacă genunchii înaintea Domnului
Dumnezeului nostru.
Iar el
îndată îngenunchind înaintea uşilor bisericii, ţine mâinile cruciş la
piept,
şi preotul binecuvântându-l pe
cap
de trei ori,
zice:
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
Strana zice: Amin.
Şi îndată zice rugăciunea aceasta, punându-i numele: Domnului să ne rugăm
Bine eşti cuvântat, Doamne Dumnezeule,
Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos, Care alegi Ţie popor
ales din toate
neamurile, râvnitor de fapte bune; Tu şi pe acest rob al Tău
(N), ce a venit acum la Biserica Ta cea sfântă, binecuvintează-l şi-i
deschide ochii cei înţelegători ai inimii, deschide-i urechile spre ascultarea dumnezeieştilor Tale cuvinte şi-l fă părtaş
catehumenilor,
ca la
timpul cuvenit să
se învrednicească
de Sfântul Botez şi de haina nestricăciunii.
Şi îndată binecuvântându-l pe cap, de trei ori, zice:
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
Strana: Amin.
Preotul iarăşi zice: Scris să fie numele tău între catehumeni.
Şi iarăşi se roagă peste dânsul, zicând rugăciunea aceasta:
Tu Stăpâne Dumnezeule, Părinte, Care ai trimis lumii mântuire pe Sfântul Tău Cuvânt, ca să plinească
toate spre dumnezeiasca Ta cunoştinţă; Tu ai smuls sufletul robului
Tău de la cel viclean; Tu luminează-l şi-l povăţuieşte spre sfinţire
întru Hristosul Tău, şi
să nu
laşi
nici un
duh
viclean să
aibă
intrare într-însul, că Tu singur eşti Mântuitorul neamului nostru şi
Ţie
slavă
şi mulţumită
aducem, împreună
şi Unuia-Născut
Fiului Tău şi Preasfântului
şi
bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Apoi îl dă să înveţe Simbolul credinţei: Cred, întru unul Dumnezeu..., şi Tatăl nostru. Iar mai vârtos să-l înveţe a iubi pe Domnul Dumnezeu din toată
inima, din tot sufletul şi din tot cugetul, şi să se ferească de păcat, mergând la
Biserică 40 de zile, sau cât se va crede de cuviinţă, postind
după putere,
nemâncând carne, nici
brânză, nici
ouă, ci
numai
sâmbăta şi duminica, şi
făcând închinăciuni în
toate zilele, zicând rugăciunea aceasta de 300 ori pe zi: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul
lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul. Iar a patra sută zice: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, roagă pe
Dumnezeu pentru mine păcătosul.
Şi aşa îl învaţă
adeseori,
cercându-l
şi ispitindu-l de vine cu
adevărat
pentru sfânta credinţă, şi în acest chip, fiind de multe ori ispitit şi plinind şi
rugăciunea ce i s-a poruncit, îl face pe el catehumen.
CATEHEZA I
Mai înainte de Botez cu cinci zile, cel ce vrea să
se
boteze, stând iarăşi înaintea uşilor bisericii, preotul intră în Sfântul Altar şi luându-şi epitrahilul
şi felonul, se închină de 3 ori înaintea Sfintei Mese. Şi ieşind, citesc Psalmul al
8-lea: Doamne Domnul nostru, cât este de minunat numele Tău… tot până la sfârşit. Şi venind preotul la uşile bisericii, îl întreabă aşa:
Întrebare: Mai întâi, te întreb pe tine de te lepezi cu adevărat de toată credinţa evreiască şi de toate născocirile lor, şi de toată lupta lor împotriva lui Dumnezeu, ce o au asupra Domnului nostru Iisus Hristos şi asupra Preacuratei Maicii Sale, şi asupra tuturor Sfinţilor, şi asupra tuturor creştinilor, şi de defăimarea lor, ca a unor potrivnici lui Dumnezeu, şi îi afuriseşti pe ei?Răspuns: Mă lepăd de toată credinţa evreiască şi de toatădefăimarea ce o au asupra Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, şi asupra Preacuratei Maicii Sale, şi asupra tuturor creştinilor; mă lepăd şi de toate ale evreilor ca de a unor potrivnici ai lui Dumnezeu, şi-i afurisesc pe dânşii.
Întrebare: Te lepezi de tăierea-împrejur, de sâmbătă, de azime
şi
de toate sărbătorile
lor, şi de spălări, de mâncăruri şi alte obiceiuri evreieşti şi le afuriseşti pe ele?
Răspuns: Mă lepăd de cele ale Legii Vechi ca de cele ce acum au trecut, şi de celelalte obiceiuri evreieşti care sânt potrivnice lui Dumnezeu, şi le afurisesc pe ele.
Întrebare: Te lepezi de învăţătura cea potrivnică lui Dumnezeu, a cărţii numită Talmud, pe care rabinii evrei au făcut-o după insuflarea diavolească împotriva dumnezeieştilor Scripturi, schimbând tâlcuirea lor într-alt chip, scriind şi învăţând basme şi hule asupra Domnului nostru Iisus Hristos şi a tuturor sfinţilor, te lepezi şi le afuriseşti pe acelea?Răspuns: Mă lepăd de toate învăţăturile evreieşti cele spre defăimarea lui Dumnezeu, şi de blestemata lor carte numită Talmud, şi de toată tâlcuirea ei, şi le afurisesc pe ele.Întrebare: Te lepezi de sinagoga evreiască, de posturile lor, de rugăciunile lor, de obiceiurile lor, de vicleniile lor, şi le afuriseşti pe ele?Răspuns: Mă lepăd de toate acestea din toată inima mea, şi le afurisesc pe ele.Întrebare: Te lepezi de mesia cel mincinos aşteptat de evrei, şi- l blestemi pe el şi pe toţi cei ce aşteptă venirea lui cea pieritoare?Răspuns: Mă lepăd de mesia cel aşteptat de evrei şi-l blestem pe el, şi pe toţi cei ce aşteptă venirea lui cea pieritoare.
Întrebare: Doreşti cu adevărat
din
tot sufletul şi
din
toată
inima ta, şi fără nici o îndoială
sau făţărnicie mărturiseşti că
Domnul nostru Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu celui viu, şi crezi într-Însul?
Răspuns: Doresc cu adevărat fără
nici o îndoială şi fără fă-
ţărnicie, şi din toată inima şi din tot sufletul meu cred că Domnul
nostru Iisus Hristos este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu celui viu, şi cred într-Însul.
Preotul zice:
Binecuvântat este Dumnezeu, Cel ce voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoaşterea
adevărului să vină, Cel ce este
binecuvântat în veci. Amin.
Şi preotul citeşte de asupra lui rugăciunea aceasta:
Dumnezeule, Dumnezeul nostru, Ziditorule şi Făcătorule a
toate, Cel ce voieşti ca toţi să se mântuiască
şi la cunoaşterea adevărului să vie, caută spre robul Tău
aceasta ce s-a făcut catehumen, şi-l izbăveşte pe dânsul de vechea înşelăciune şi de cursele celui potrivnic; cheamă-l pe el la viaţa
cea
veşnică,
luminează-i sufletul şi trupul, şi-l uneşte pe el cu
turma Ta cea cuvântătoare, care cheamă numele Tău cel sfânt; ca
şi el
împreună cu
noi
să slăvească
preacinstitul
şi de
mare
cuviinţă numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Şi după rugăciune, iarăşi îl mai învaţă ale credinţei întărindu-l, şi după
ce-l binecuvintează, îl sloboade până a doua zi.
CATEHEZA II
Iar a doua zi, înainte sau după
Vecernie, preotul face început ca şi în cealaltă zi: întâi rugându-se, apoi luându-şi
epitrahilul şi
felonul iese din altar, citind strana Psalmul 22: Domnul mă va paşte şi nimic nu-mi va lipsi... Apoi preotul stând înaintea uşilor, zice către catehumen:
Întrebare: Cu adevărat te-ai lepădat de toată credinţa evreilor
care nu cred pe Hristos a fi Fiu al lui Dumnezeu, şi de învăţăturile
lor cele potrivnice lui Hristos, le afuriseşti şi le lepezi pe ele?
Răspuns: Cu adevărat m-am lepădat de toată credinţa evreilor şi de învăţăturile
lor
cele
potrivnice lui Hristos,
Dumnezeului nostru; le afurisesc şi le lepăd pe ele.
Întrebare: Mărturiseşti că Sfânta Treime, Tatăl, Fiul şi Sfântul
Duh, este Dumnezeu în fiinţă nedespărţit, iar în feţe despărţit, şi
crezi într-Însul şi te închini Lui?
Răspuns: Mărturisesc că Sfânta Treime, Tatăl, Fiul şi Sfântul
Duh, este un Dumnezeu în fiinţă nedespărţit, iar în feţe despărţit,
şi cred într-Însul
şi
mă închin Lui.
Întrebare: Crezi că Preasfânta Fecioară Maria care a născut pe
Hristos, Dumnezeul nostru, a fost înainte de naştere fecioară, în naştere fecioară şi după naştere iarăşi fecioară?
Răspuns: Aşa cred şi
mărturisesc,
pentru Născătoarea de
Dumnezeu, pururea Fecioara Maria.
Întrebare: Crezi şi mărturiseşti că Domnul nostru Iisus
Hristos, Unul fiind din Sfânta Treime, Unul-Născut,
Fiul şi
Cuvântul
lui
Dumnezeu, este
de la
Tatăl
născut
înainte de
toţi
vecii, iar mai pe urmă, pentru mântuirea oamenilor S-a pogorât
pe
pământ, şi prin lucrarea Sfântului
Duh s-a întrupat
din
pururea Fecioara Maria şi s-a făcut om adevărat, nedespărţindu- se de dumnezeirea
Sa, într-un ipostas şi în două firi neîmpreunat,
neschimbat şi neamestecat, unul Fiul lui Dumnezeu
şi Fiul Omului, Dumnezeu
adevărat şi Om adevărat?
Răspuns: Aşa cred şi aşa neîndoit mărturisesc.
Întrebare: Crezi că Taina Sfântului Botez, căreia doreşti
să
te învredniceşti, este în adevăr curăţitoare tuturor păcatelor şi naştere duhovnicească, şi face din fiii piericiunii, fii ai lui Dumnezeu şi moştenitori ai împărăţiei Lui pe cei ce cu credinţă se botează?
Răspuns: Aşa cred şi mărturisesc pentru Sfântul Botez, şi
însumi din inimă doresc să mă învrednicesc de acesta.
Întrebare: Crezi că Domnul nostru Iisus Hristos, nu de silă ci de bunăvoie, pentru mântuirea neamului omenesc a
răbdat chinuri şi răstignire cu trupul, şi ca un om a murit şi s-a îngropat, şi a treia zi cu puterea lui Dumnezeu Tatăl a înviat şi la cer cu
trupul
s-a
înălţat,
şi şade de-a
dreapta lui Dumnezeu Tatăl, de
unde iarăşi va să vie să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu
va
avea sfârşit?
Răspuns: Toate aceste le cred şi cu adevărat din inimă
măr-
turisesc.
Întrebare: Cinstitele icoane, care închipuiesc trupeasca arătare a Cuvântului lui Dumnezeu
către oameni, ale Născătoarei
de Dumnezeu, ale sfinţilor îngeri, şi ale tuturor sfinţilor, le
cinsteşti cu adevărat şi le săruţi cu dragoste,
şi
pe cei ce nu le
primesc şi încă le numesc idoli, îi afuriseşti?
Răspuns: Cu toată inima le cinstesc şi cu dragoste le sărut; şi de cei ce le numesc idoli, mă lepăd ca de nişte necredincioşi, şi-i
afurisesc.
Întrebare: Fiindcă toate acestea le-ai
mărturisit cu adevărat
înaintea Domnului Iisus Hristos, către Care ai alergat, spune-mi- le cu jurământ înaintea a toată Biserica.
Şi de poate citi, ţine cartea în mâini şi citeşte, iar de nu, atunci naşul
sau
vreunul din clerici spune, şi el zice după dânsul toate acestea, aşa:
Eu (N), care astăzi dintre evrei vin la credinţa creştinească,
şi
care toate mai întâi cu adevărat le-am mărturisit
înaintea
Domnului Dumnezeului
meu, Ştiutorul
tuturor
celor văzute şi nevăzute, iată acum şi înaintea Sfintei
Biserici le
mărturisesc cu adevărat şi cu jurământ încredinţez această mărturisire
a mea,
cum că nu pentru vreo nevoie sau frică, sau
sărăcie, sau pentru vreun câştig sau înşelăciune,
sau pentru vreo
nedreptăţire din partea evreilor, ci numai pentru că sânt doritor de credinţa cea creştinească,
cunoscând că toţi care nu cred întru
Hristos, Care este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, aceia pier; pentru
aceasta zic: voiesc să mă fac creştin şi doresc să mă în- vrednicesc de Sfântul Botez. Iar de umblu cu vicleşug, adică acum să mă fac creştin şi apoi iarăşi să mă întorc la legea evreiască,
să vină asupra mea acum şi în
toate zilele vieţii mele toate
blestemele
ce
le-a scris Moise în a doua lege şi să mă lovească zbuciumul lui Cain şi lepra lui Ghiezi. Şi peste toate acestea, să fiu supus la mare pedeapsă de către cârmuirea bisericească, iar
în
veacul viitor să fiu blestemat şi de trei ori blestemat, iar sufle- tul meu să fie rânduit cu satana şi cu toţi dracii în gheenă
şi în munca cea veşnică.
Amin.
Şi îndată preotul zice:
Binecuvântat este Dumnezeu,
Care voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoaşterea adevărului să vină; binecuvântat
să
fie în vecii vecilor. Amin.
Diaconul zice: Cei chemaţi, capetele voastre, Domnului să le plecaţi. Strana: Ţie Doamne. Şi preotul citeşte rugăciunea aceasta:
Domnului să ne rugăm
Dumnezeule cel mare şi
preaînalt, numit
cu nume mare; Care întâi ai luminat întunericul cu cuvântul buzelor Tale
şi apoi
ai trimis pe
Unul-Născut
Fiul Tău în
lume
spre
curăţirea păcatelor noastre; Care şezi pe heruvimi şi eşti slăvit de
serafimi; Căruia se
pleacă tot
genunchiul, al celor
cereşti şi
al celor pământeşti,
şi al celor de jos, şi toată limba Te mărturiseşte pe Tine, Împăratul veacurilor; Care ai aflat oaia cea rătăcită şi ai
aşezat-o în
turma Mântuitorului nostru Iisus Hristos;
Care
în- torci pe păcătoşi de la înşelăciunea
căilor lor, Însuţi întoarce şi pe
robul Tău acesta la lumina cea veşnică. Cheamă-l pe el de la în- şelăciunea diavolului, cu bunăvoinţa Unuia-Născut Fiului Tău. Întăreşte inima lui în credinţa şi dragostea Hristosului Tău. Dăruieşte-i
partea şi soarta lui în Biserica Ta, pentru că Tu eşti
Dumnezeul nostru şi afară de Tine pe altul nu ştim, numele Tău
chemăm. Că totdeauna şi întru toate eşti binecuvântat, împreună
cu
Unul-Născut Fiul Tău şi cu Preasfântul
şi bunul şi de viaţă făcătorul Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preotul îl binecuvintează pe
cap
de trei ori,
şi-l învaţă
ale
credinţei,
despre
fapte bune şi despre viaţa creştinească, şi terminând învăţătura
zice şi rugăciunea:
Domnului să ne rugăm
Dumnezeule cel mare şi înfricoşat,
Cel sfânt şi de oameni
iubitor, Care ne-ai învrednicit pe noi a sta în acest ceas înaintea neapropiatei Tale măriri, spre lauda şi mărirea
minunilor Tale, curăţeşte-ne pe noi, păcătoşii şi nevrednicii robii
Tăi, de toată spurcăciunea trupului şi a sufletului şi ne dă nouă har, ca cu inimă înfrântă şi cu duh umilit să aducem Ţie slavă
întreit sfântă şi mulţumire pentru darurile Tale cele mari, ce ai
făcut cu noi şi le faci totdeauna în noi. Adu-Ţi aminte, Doamne, de neputinţa noastră şi de robul Tău aceasta (N), pe care îl chemi la cunoştinţa Ta, a unuia adevăratului Dumnezeu şi Tatăl, şi a Unuia-Născut Fiului Tău şi Dumnezeului
nostru Iisus Hristos şi a Preasfântului şi bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh. Şi să nu- l pierzi pe el şi pe noi cu nelegiuirile noastre,
ci
fă cu dânsul şi cu smerenia noastră mare milă, ca, scăpând din
întunericul păcatelor, să umblăm ziua cu dreptate şi, îmbrăcându-ne
în arma luminii, să rămânem fără bântuială de toate cursele celui viclean, şi cu îndrăznire în toate să Te preaslăvim pe Tine unul adevăratul
Dumnezeu, Tatăl cel fără de început, împreună cu cel
de o fiinţă şi fără de început al Tău Fiu şi cu Preasfântul şi bunul şi de viaţă făcătorul Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Şi terminându-se toate acestea, preotul dezbrăcându-se de veşminte, se duce întru ale sale.
CATEHEZA III
Iar a
treia
zi, ca
şi la cateheza
a doua,
preotul
îmbrăcându-se în
veşminte, şi sărutând dumnezeiasca Masă, iese din altar, citind strana
Psalmul 26: Domnul este luminarea mea…,
tot până la sfârşit. Apoi preotul mergând în
uşile bisericii, zice către catehumen: Descinge-te şi te dezbracă. Şi dezbrăcându-se acesta de haine, stă înaintea lui cu faţa spre răsărit, descins, cu
capul gol,
desculţ, numai în
cămaşă, ţinând mâinile în
jos; iar preotul suflând de trei ori în
faţa lui, îi binecuvintează de trei ori fruntea, gura
şi pieptul, şi punând
mâna pe capul lui îi rosteşte numele, zicând această rugăciune: În numele Tău Doamne Dumnezeule al
adevărului…, (caut-o la
catehizaţi). Şi îndată după rugăciune, preotul face cuvânt către catehumen învăţându-l
despre credinţă, dragoste şi nădejde şi despre toate faptele bune care duc la mântuire şi la fericirea cea veşnică. Şi terminând cuvântul, zice: Domnului să ne rugăm:
Şi citeşte pe capul catehumenului cu glas tare:
Doamne, Ştiutorule al celor ascunse, Care ştii toate mai
înainte de plinirea lor, Cel ce nu voieşti moartea păcăto- sului ci să se întoarcă şi să fie viu, Însuţi caută din locaşul
Tău
cel din înălţime, spre robul Tău catehumenul aceasta
şi îi
deschide lui ochii inimii
ca să
primească taina Unuia-Născut
Fiului Tău şi Dumnezeului nostru. Naşte-l pe el a doua oară prin
apă şi prin Duh, spre veşnica Ta împărăţie, ca şi el împreună cu
noi să mărească preacinstit numele Tău, al Tatălui celui fără de început, împreună cu al celui de o fiinţă Unuia-Născut Fiului Tău şi cu al Preasfântului
şi
bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh,
acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preotul: Cei chemaţi ieşiţi, iar cei credincioşi
Domnului
să ne
rugăm. Strana: Doamne miluieşte.
Iar preotul întorcându-se spre altar, citeşte rugăciunea aceasta:
Doamne Dumnezeul nostru, adu-Ţi aminte de noi păcătoşii şi nevrednicii
robii
Tăi, când
chemăm numele Tău cel
sfânt, ca să nu ne ruşinezi pe noi de aşteptarea milei Tale,
ci dăruieşte nouă, Doamne, toate cererile
cele
spre
mântuire. Învredniceşte-ne
să Te
iubim, să
ne temem de
Tine din toată
inima noastră şi să facem întru toate
voia Ta. Că bun şi iubitor de
oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie slavă înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Şi terminând aceste toate, preotul dezbrăcându-se de veşminte în altar, se duce întru ale sale.
CATEHEZA IV
Precum la întâia şi a doua catehizare, aşa şi la a patra, catehumenul stă la uşa bisericii; preotul intră în altar şi îmbrăcându-se în veşminte, iese în
timp
ce strana citeşte Psalmul 28: Aduce-ţi Domnului fiii lui Dumnezeu... Şi vine la
uşa bisericii, unde
catehumenul stă descins,
cu capul gol,
desculţ
numai în cămaşă, ţinând mâinile în jos, şi căutând spre răsărit; iar preotul
suflând de
trei ori în
faţa lui, îi binecuvintează de
trei ori faţa
şi
pieptul, apoi
zice: Domnului să ne rugăm. Doamne
miluieşte, şi citeşte rugăciunea jurământului întâi: Să te certe pe Tine, Domnul, diavole…;
(caut-o înapoi la catehizaţi). Şi
se citesc toate de
rând
cu rugăciunile lepădării
a
doua
şi a treilea, precum învaţă acolo. Apoi ecfonis: Cu harul şi cu iubirea de oameni…,
După aceea zice preotul: Pace tuturor. Cei chemaţi capetele voastre Domnului
să le plecaţi, Strana Ţie Doamne. Preotul: Domnului să ne rugăm.
Şi citeşte rugăciunea aceasta în taină:
Binecuvintează şi acum, Doamne, pe robul Tău, catehumenul
aceasta, pe care l-ai chemat cu chemare sfântă la
prealuminata lumină a cunoştinţei Tale, şi dă lui putere de
cunoaştere ca să se facă catehumen; umple-l pe el de Duhul Tău
cel Sfânt, ca şi el să fie împreună cu oile cele însemnate de Tine,
Păstorul
cel adevărat, prin
însemnarea Sfântului
Tău
Duh şi, fiind mădular cinstitei Tale Biserici, să se învrednicească
cu adevărat de fericita nădejde în împărăţia
Ta, pentru ca şi el să
mărească preacinstitul şi de mare cuviinţă numele Tău, al Tatălui
şi
al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Sfârşind toate acestea, preotul dezbrăcându-se de veşminte în altar, se
duce în ale sale.
CATEHEZA V
Deci, sosind
vremea
ca să se
lepede catehumenul de satana şi
să se unească cu Hristos, merge iarăşi înaintea uşilor bisericii, iar preotul intrând
în altar se îmbracă în veşminte, şi iese afară, pe când strana citeşte Psalmul
41: În ce chip doreşte cerbul de izvoarele apelor... Şi venind la uşa bisericii,
unde catehumenul stă cu capul gol, descins, dezbrăcat, căutând spre răsărit,
zice către dânsul:
tai cu frică şi, făcându-ţi sfânta cruce, descinge-te
şi te dez- bracă. Iată a sosit vremea să
te faci catehumen. Leapădă dar toate lucrurile cele spurcate şi faptele cele viclene şi, ca
şi cum
ai fi
fost
robit, stai
ca Iisus Hristos să
te răscumpere.
Întoarce-te acum spre apus şi întinde mâinile tale, lepădând de la tine pe diavolul, defăimându-l suflând asupra lui.
Iar catehumenul, întorcându-se cu faţa spre apus având mâinile întinse, ca şi cum ar lepăda pe cineva de la sine, suflă.
Preotul iar zice:
Întoarce-te spre răsărit, ţinându-ţi
mâinile în jos. Iar el întorcându-se cu faţa spre răsărit, cu mâinile în jos, iarăşi zice preotul:
Cugetă în mintea
ta şi vezi de este
în tine vreun lucru potrivnic, şi cu
suflare leapădă-l pe el. Iar el întorcându-se
spre
apus,
suflă
şi scuipă. Şi
făcând aceasta, preotul zice iarăşi:
Întoarce-te spre răsărit, ţinându-ţi mâinile în jos. Iar el întorcându-se,
preotul zice:
Să nu fii făţarnic ca Iuda, având gând îndoielnic,
căci Cuvân- tul lui Dumnezeu
ştie inima ta şi lăuntrul tău şi este mai
ascuţit decât sabia cea cu două tăişuri. Iată acum diavolul
stă la apus şi scrâşneşte cu dinţii, îşi smulge părul plesnind cu
mâinile
şi,
muşcându-şi nebuneşte buzele
sale, îşi plânge
pustiirea, văzând liberarea ta. Întoarce-te dar spre apus, şi ţinând mâinile întinse, leapădă-te de
el,
şi suflă
asupra lui; şi
întorcându-te la răsărit, te uneşte cu Hristos.
Iar el întorcându-se spre apus, avându-şi mâinile întinse, suflă şi scuipă,
şi iarăşi se întoarce spre răsărit, şi făcând aceasta, preotul zice:
Iată aici stau puterile cereşti, îngerii şi arhanghelii, nevăzut
scriind cuvintele tale; heruvimii şi serafimii din cer privesc
să ia
făgăduinţa ta şi
să o ducă
Stăpânului: că
te lepezi de
vrăjmaşul şi că te uneşti cu Mântuitorul Hristos.
Şi îndată zice către dânsul:
Întoarce-te spre apus, ţinându-ţi mâinile întinse, şi la toată
întrebarea, cu luare aminte să-mi răspunzi.
Şi întorcându-se spre apus, avându-şi mâinile în jos, îl întreabă preotul: Te-ai lepădat de satana? Şi celelalte, caută-le înapoi la botez. Şi aşa urmează
pe rând tot Botezul până la sfârşit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu