Binevesteşte, pământule, bucurie mare, lăudaţi,
ceruri, slava lui Dumnezeu (cântarea a 9-a din Canonul Bunei Vestiri). Ce
bucurie i se porunceşte pământului să binevestească? Bucuria mântuirii în
Domnul Iisus Hristos. Tot pământul era în doliu adânc, şi deşi aştepta cu
încredinţare, însă vreme foarte îndelungată n-a văzut izbavire. In cele din
urmă, vestea cea bună a fost adusă din Cer, vestită pe tot pamantul şi primită
cu bucurie. Aşadar binevesteşte, pământule, această mare bucurie a ta.
Apropiindu-se de pământ, Cerurile vedeau doar
plângere, amărăciune şi tanguire. Iată că s-a luminat însă faţa tânguitorului
pământ, şi întrucât chipul desavarsirii acesteia a arătat în toată deplinătatea
nemărginitele desăvârşiri ale lui Dumnezeu, cum să se înfrâneze cerurile de la
a lăuda această slavă dumnezeiască? Lăudaţi, deci, ceruri, slava lui Dumnezeu.
Cerurile, ce sunt poftite să laude slava lui Dumnezeu,
sunt lumea îngerească, iar pamantul căruia i se porunceşte să binevestească
bucurie mare sunt oamenii… Ingerilor ce să li se mai amintească de lăudarea lui
Dumnezeu când ei si asa strigă cu glasuri necurmate: Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul
Dumnezeu Savaot? Pe când oamenilor poate că nu este de prisos să li se
amintească: „Nu uitati, prieteni, de singura bucurie
adevărată, adusă nouă din cer în ceasul Bunei Vestiri făcute Preasfântei
Fecioare Maria”.
Cand Arhanghelul i-a vestit pentru întâia oară
Preabinecuvântatei Fecioare bucura-te, atunci, s-ar putea spune, au fost doar
zorii zilei de bucurie care avea sa răsară după aceea… Insă si atunci din
Preasfânta Fecioară, care pricepea puterea cuvintelor arhangheliceşti, a ţâşnit
de la sine cântarea:
Măreşte, sufletul meu, pe Domnul, si s-a bucurat duhul
meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu (Lc. 1, 46-47).
Prin ce cântări pline de încântare trebuie să-şi
reverse acum bucuria sufletul care cunoaşte şi Invierea, şi Inălţarea, şi
Pogorârea Sfântului Duh, temeiul şi proslăvirea Bisericii lui Dumnezeu pe
pământ şi sălăşluirea în ceruri a Bisericii celor întâi-născuţi! Judecând după aceasta,
n-ar trebui să fie printre noi oameni ce nu se bucură – iar dacă aşa stau
lucrurile, ce să ni se mai spună: „Bucuraţi-vă!”? Cine se bucură, se bucură
oricum, fie că-i aminteşti de bucurie, fie că nu-i aminteşti; deopotrivă, cel
ce n-are bucurie în suflet nu se va bucura, oricât i-ai spune tu să se bucure.
Să dăm mulţumită Domnului! Şi noi am fost aduşi în vistieria bunătăţilor
cereşti şi stăm lângă izvorul tuturor bucuriilor şi mângâierilor. Daca ne-am
împărtăşit de bunătăţile acestea, înseamnă că bem mângâiere şi ne bucurăm, iar
dacă nu ne-am împărtăşit nu putem să ne bucurăm, oricât ne-am încorda ca să
facem asta, până ce nu vom gusta din bunătăţile lui Dumnezeu cele veselitoare.
Aşadar noima chemării binevesteşte, pământule, bucurie mare este totuna cu
poftirea: „Gustaţi, oamenilor, din bunătăţile aduse de Domnul pe pământ, şi se
va bucura inima voastră, şi bucuria voastră nimeni nu o va mai lua de la voi”.
Cine
a şezut în beznă, a fost chinuit de ea şi apoi a fost scos la lumină, nu poate
să nu simtă mângâiere de la faptul că vede lumina zilei, soarele cel plăcut şi
toate făpturile de tot felul, pe care acesta le luminează. El nu va uita nicicând chinul de mai înainte şi
nici clipa când a fost izbăvit de el. Si noi suntem, după firea noastră, în întuneric: a strălucit, oare, lumina lui Hristos în inimile noastre? Ochiul minţii
noastre îl contemplă, oare, pe Dumnezeu, Cel în Treime închinat, pe Acest Soare
gândit, şi toate tainele descoperite nouă despre cârmuirea şi răscumpărarea de
către Dumnezeu a lumii, contemplă el, oare, Această Lumină, Ce luminează toate
cele ce sunt? Ne amintim, oare, de clipa când a fost alungată bezna şi ne-a
înconjurat cu strălucirea Sa Lumina Cea gândită? Cine poate să spună asta, acela să se bucure… cine nu poate, să iasă întâi
din beznă, şi atunci se va bucura.
Cine s-a chinuit în lanţuri şi a fost eliberat, îşi aminteşte bine
cum i-a venit vestea eliberării, cum a fost deschisă temniţa, cum i s-au
sfărâmat lanţurile şi a fost scos la libertate… şi nu poate să nu se bucure,
pentru că gustă libertatea. Şi noi suntem în lanţurile
păcatului, ale obiceiurilor rele lumeşti şi ale tiraniei sataniceşti. Ne
amintim, oare, în viaţa noastră clipa când în suflet s-a pogorât ca un înger
aşteptarea şi dorinţa libertăţii, când în el s-a revărsat o neobişnuită putere
şi de pe el au căzut, unul după altul, lanţurile păcatului, lumii şi diavolului? Cel cu care s-a întâmplat asta se află pe
tărâmul libertăţii fiilor lui Dumnezeu – se bucură şi se veseleşte… cel cu care nu s-a întâmplat, să
caute mai întâi această libertate, şi va începe să se bucure… şi toţi sfinţii
îngeri se vor bucura împreună cu el.
Cine a zăcut paralizat, acoperit de răni, şi apoi a fost vindecat
poate, oare că nu aibă simţirea sănătăţii şi să nu umble bucurându-se de tăria
şi vioiciunea pe dare i le dă prezenţa noilor puteri? Şi noi suntem paralizaţi de
nepăsare, suntem plini de răni de pe urma patimilor. Oare a venit la noi Doctorul sufletelor şi
trupurilor, şi a luat aminte sufletul nostru la cuvântul Lui ca slăbănogul: ia
patul tău şi
ca bolnavul: iată, te-ai făcut sănătos(v.
In 5, 8, 14)? Cine s-a
învrednicit de aceasta nu poate să nu cânte cântare de bucurie, sărind şi
jucând, şi se va bucura.
Cine a fost în surghiun ori a fugit de acasă de bunăvoie, iar după
aceea s-a întors şi a fost primit cu bunăvoinţă, oare va uita cum i-a ieşit
tatăl lui în întâmpinare, cum a căzut de grumazul lui şi l-a sărutat, cum după
aceea a fost spălat, îmbrăcat şi cum s-a făcut ospăţ în cinstea întoarcerii
lui? Iar
amintindu-şi de acestea, cum poate să nu se mângâie cu ele neîncetat, petrecând
în casa milostivului său părinte?! Şi noi am fugit din casa Tatălui…
Ne amintim, oare, cum ne-am mâhnit pentru despărţire, cum ne-am biruit sfiala
şi ne-am alungat frica de întoarcere prin pocăinţă, cum am fost primiţi în
milostivele braţe ale Părintelui prin dezlegarea păcatelor, cum s-a făcut ospăţ
in cinstea noastră prin Sfânta Impărtăşanie? Şi – lucrul cel mai de seamă – oare purtăm în
adâncul inimii încredinţarea că nu suntem în surghiun, ci în casa
Tatălui, suntem în milă şi în iubire, nu sub mânie şi sub blestem? Dacă aşa
stau lucrurile, duhul nostru nu poate să nu se bucure, chiar dacă trupul ar fi
sfâşiat cu gheare de fier – iar dacă nu, nu avem parte de bucurie, chiar dacă
am fi înconjuraţi de toate mângâierile lumii…
Aşadar, fraţilor, cine a gustat din bunătăţile aduse pe
pământ de Domnul – adică
şi această lumină a cunoştinţei, şi această libertate de legăturile păcatului,
şi puterea de a face binele, şi această vindecare a rănilor inimii, şi această
înfiere dumnezeiască – petrece neîncetat într-o neprefăcută
bucurie cerească.
Pe aceia
îi vom ferici, iar celor străini de starea aceasta le vom dori să intre în
bucuria Domnului pe calea cea dreaptă a gustării bunătăţilor care aduc bucuria
adevărată.
Nu vă amăgiţi, fraţilor! Bucuria duhovnicească nu este o pornire de
o clipă, întâmplătoare, silită a inimii, ci este răsfrângerea stării de bucurie
statornică a întregii fiinţe, ce vine mai cu seamă din legăturile ei cu
Dumnezeu şi din primirea de la El a mai înainte pomenitelor bunătăţi. Ne putem încorda inima cu de-a
sila spre bucurie, însă bucuria va fi azvârlită din ea îndată, ca un băţ
aruncat vertical în apă. Ne putem amăgi pentru o clipă inima zugrăvindu-i
bunătăţi părute, însă aceasta va fi nu bucurie, ci beţie, care se sfârşeşte de
obicei printr-un mare chin. Luaţi seama, deci, şi nu vă amăgiţi.
Puteti întâlni multe lumini – lumini ale cugetării deşarte, care nu sunt lumini
ale cunoştinţei, ci nişte luminite asemenea celor care aproape întotdeauna
plutesc deasupra trupurilor moarte... Luaţi seama şi nu vă
amăgiţi. Sunt oameni
care cred că nepunând hotar poftelor îşi lărgesc sfera libertăţii, însă de fapt
seamănă cu nişte maimuţe care se încurcă singure în plasă. Nu vă luaţi după
pilda lor. Lumea îmbie cu o mulţime de mângâieri ce par a vindeca rănile
inimii, dar sunt precum mirajele din pustie sau ca apa sărată ce aţâţă setea!
Instrăinaţi-vă de ele. Şi stăpânitorul acestei lumi, ce suflă
răutate asupra noastră în inimă, până la un moment dat ne vorbeşte întotdeauna
cu grai dulce, zice-s-ar părintesc, îmbiindu-ne cu îndestulare şi cu odihnă. Izgoniţi
de la voi şi încercările de a vă fermeca ale acestui linguşitor.
Fie ca inima voastră să nu ştie de altă bucurie afară de bucuria
mântuirii în Domnul Iisus Hristos. Preacurata Stăpână de Dumnezeu Născătoare,
cea dintâi primitoare a bucuriei, să ne bucure pe toţi cu această bucurie – pe
unii cu simţământul mântuirii împlinite, pe alţii cu nădejdea nemincinoasă a
primirii ei, încât fiecare să înalţe cu ea acum laudă: măreşte,
suflete al meu, pe Domnul, si s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul
meu. Amin!
(din: Sfantul
Teofan Zavoratul, “Predici”, Editura
Sophia, Bucuresti, 2009)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu