Ziua Ortodoxiei
prăznuind, o!,
neam drept-slăvitor,
să-L slăvim cel mai mult pre Pricinuitorul
tuturor bunătăţilor, pre Dumnezeu, Carele este binecuvîntat întru
toţi vecii.
Acesta este Dumnezeul
nostru,
Carele rînduieşte şi întăreşte
moştenirea Sa iubită – Sfînta Biserică, pre strămoşii care au căzut
prin călcarea poruncii
mîngîindu-i
cu cuvîntul
Său nemincinos, a cărei temelie a pus-o
încă în rai;
Acesta este Dumnezeul
nostru,
Carele povăţuindu-ne către acea făgăduinţă mîntuitoare,
nu fără de mărturii Sieşi
o lăsă, ci vrînd să
se săvîrşească mîntuirea vestit-a mai înainte întîi prin
strămoşi şi prooroci,
în multe chipuri arătînd-o;
Acesta este Dumnezeul
nostru,
Carele de multe ori şi în multe feluri a grăit
părinţilor prin prooroci, în zilele din
urmă a grăit
nouă prin Fiul, cu Carele şi veacurile Le-a făcut, vestindu-ne bunăvoinţa Tatălui
pentru noi, ne-a deschis tainele cereşti, ne-a încredinţat cu
puterea Sfîntului Duh
despre adevărul
bunei
vestiri, a trimis pre apostoli
în toată lumea ca să propovăduiască Evanghelia Împărăţiei,
a întărit-o
pre
Aceasta cu multe puteri
şi minuni.
Acestei descoperiri mîntuitoare urmînd, de
această veste bună ţinîndu-ne,
Credem întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul
cerului şi al
pămîntului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor.
Şi întru Unul Domn Iisus
Hristos,
Fiul lui Dumnezeu,
Unul-Născut, Carele din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi
vecii. Lumină din
lumină, Dumnezeu
adevărat din Dumnezeu adevărat, născut,
nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin
Carele toate s-au făcut. Carele pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră mîntuire S-a pogorît
din cer şi S-a întrupat
de la Duhul Sfînt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om. Şi S-a răstignit
pentru noi în zilele lui
Pilat din Pont, a pătimit şi
S-a îngropat. Şi a înviat a treia zi
după Scripturi. Şi S-a suit la
ceruri şi şade de-a dreapta
Tatălui. Şi iarăşi va
să vie cu slavă să judece viii
şi morţii, a Căruia împărăţie nu va
avea sfîrşit. Şi întru Duhul Sfînt,
Domnul de viaţă Făcătorul,
Carele din Tatăl purcede,
Cela ce împreună
cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit,
Carele a grăit prin
prooroci. Întru una
sfîntă şi sobornicească şi apostolească Biserică.
Mărturisesc un
Botez întru
iertarea păcatelor. Aştept învierea morţilor. Şi viaţa veacului
ce
va să fie. Amin.
Aceasta
este
credinţa apostolească,
Aceasta este credinţa strămoşească,
Aceasta este credinţa dreptslăvitoare,
Această credinţă lumea a întărit!
Încă şi soboarele sfinţilor părinţi
şi predaniile şi scrierile lor împreună-glăsuitoare cu Dumnezeiasca descoperire,
le primim şi le întărim. Chiar dacă şi acestei
Pronii a Domnului pentru noi şi mîntuitoarei descoperiri duşmanii
Ortodoxiei
i se împotrivesc,
pomeni-va atunci Domnul ocara robilor
Săi: slava hulitorilor a ocărît-o
şi pe cei îndrăzneţi şi vrăjmaşi
Dreptei Credinţe fricoşi
şi grabnici la
fugă i-a arătat. Precum pre cei care îşi cuceresc mintea sa întru ascultarea Dumnezeieştii
descoperiri şi care nevoitu-s-au
pentru aceasta îi
fericim şi
îi lăudăm; aşa şi pre cei care se împotrivesc acestui
adevăr şi
care nu s-au
pocăit
Domnului carele aşteaptă
întoarcerea şi pocăinţa lor şi, urmînd
Sfintei Scripturi
şi de datinile Bisericii dintru început
ţinîndu-ne, îi lepădăm
şi îi dăm anatemei.
Celor care tăgăduiesc fiinţarea lui Dumnezeu şi spun
că
această lume de la sine s-a făcut şi toate
cele dintr-însa fără Pronia lui
Dumnezeu şi din întîmplare se fac, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care grăiesc că Dumnezeu
nu este duh, ci trup; sau
că
nu este drept, milostiv,
preaînţelept, atotştiutor şi alte hule
asemenea rostind, ANATEMA (norodul repetă de trei ori
cu glas mare „Anatema”).
Celor care îndrăznesc să grăiască că Fiul lui Dumnezeu nu este de o
fiinţă cu Tatăl
şi nu este de aceeaşi cinstire cu
El,
aşijderea şi Duhul Sfînt, şi care mărturisesc pre Tatăl, şi pre Fiul
şi pre Sfîntul Duh nu ca pre Cel
ce
este Unul Dumnezeu, ANATEMA (norodul repetă de trei
ori cu glas mare „Anatema”).
Celor ce nebuneşte grăiesc că nu
a trebuit pentru mîntuirea noastră şi spre curăţirea păcatelor noastre să vină în
lume Fiul lui Dumnezeu
în trup şi să primească patimă de voie, moarte şi înviere, ANATEMA (norodul
repetă de trei
ori
cu glas mare „Anatema”).
Celor care nu primesc harul răscumpărării propovăduit
în evanghelie ca singurul mijloc
de
îndreptăţire înaintea lui Dumnezeu,
ANATEMA (norodul
repetă de trei ori
cu glas
mare
„Anatema”).
Celor care îndrăznesc să grăiască că Preacurata Fecioara Maria nu a fost înainte de naştere, la
naştere şi după naştere Fecioară, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor ce nu cred că Duhul
Sfînt i-a înţelepţit pre prooroci
şi apostoli şi printr-înşii ne-a vestit
nouă calea adevărată spre pocăinţă şi a întărit
aceasta cu
minuni, şi că acum
în inimile creştinilor credincioşi
şi adevăraţi vieţuieşte şi îi povăţuieşte pre ei la
orice adevăr, ANATEMA (norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care tăgăduiesc nemurirea sufletului, sfîrşitul
veacului, judecata ce va să fie şi răsplata
veşnică pentru faptele bune în ceruri,
iar
pentru păcate – osîndire, ANATEMA (norodul repetă
de trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor care tăgăduiesc toate sfintele Taine, de Biserica lui
Hristos ţinute, ANATEMA
(norodul repetă de trei
ori cu
glas
mare „Anatema”).
Celor
care tăgăduiesc soboarele sfinţilor
părinţi şi predaniile
lor care sînt într-un
duh glăsuitoare cu Dumnezeiasca descoperire şi de Biserica dreptslăvitoare-sobornicească cu blagocestie păstrate,
ANATEMA (norodul
repetă de trei
ori cu glas
mare „Anatema”).
Celor care cugetă precum că împăraţii
pravoslavnici sînt ridicaţi în scaunul
stăpînirii nu din deosebita pentru ei
bunăvoinţă Dumnezeiască,
şi la
ungerea lor darurile Sfîntului
Duh spre primirea acestei mari
chemări
asupra lor nu se revarsă,
şi astfel îndrăznind
la răzvrătire şi
viclenie împotriva lor,
ANATEMA (norodul repetă de trei ori
cu glas
mare „Anatema”).
Celor care ocărăsc şi hulesc sfintele icoane pe care Sfînta Biserică le primeşte spre amintirea lucrărilor lui Dumnezeu şi
a bine-plăcuţilor Lui,
spre trezirea evlaviei
celor ce le privesc pre ele şi
a dorinţei de a-i urma,
şi celor care le numesc pre acestea idoli, ANATEMA (norodul
repetă de
trei ori cu glas mare „Anatema”).
Celor ce se ridică împotriva Bisericii
lui Hristos învăţînd că ea s’a împărţit
în „ramuri” şi care spun că Biserica nu fiinţează în chip
văzut,
ci din „ramuri” şi schisme, din feluritele slăviri
şi credinţe mincinoase se va alcătui în viitor într-un singur trup,
ANATEMA (norodul repetă de trei
ori cu glas
mare „Anatema”).
Si celor care nu deosebesc adevărata Preoţie şi Tainele Bisericii de
cele ale ereticilor, ci
învaţă precum că botezul şi euharistia
ereticilor sînt îndestulătoare pentru mîntuire, ANATEMA (norodul repetă de trei ori
cu glas mare „Anatema”).
Si celor
ce
se află în unire duhovnicească cu aceşti eretici sau
îi sprijină pre ei,
sau apără noul
lor eres
ecumenist, închipuindu-l drept dragoste frăţească şi
drept unire a creştinilor despărţiţi care, chipurile, se va întîmpla,
ANATEMA (norodul
repetă de trei
ori cu glas mare „Anatema”).
+ + +
Iar celor care se nevoiesc pentru Ortodoxie în
cuvînt, scrieri, învăţături, suferinţe
şi viaţă bine plăcută lui Dumnezeu, ca unor apărători
şi lucrători ai Acesteia, Biserica lui Hristos,
săvîrşind pomenirea de peste an,
strigă:
Sfinte binecredinciosule
şi întocmai cu
apostolii împărat Constantin şi maica ta Elena,
dreptslăvitorilor împăraţi ai
Răsăritului Creştinesc:
Teodosie cel Mare,
Teodosie cel Mic, Iustinian,
şi ceilalţi drept-credincioşi împăraţi şi
împărătese ale Împărăţiei
Creştinătăţii Răsăritului,
rugaţi-vă lui Dumnezeu să ne lumineze calea în această lume plină de deşertăciuni
cu viaţa voastră pilduitoare de slujitori
ai lui Dumnezeu,
cu osîrdia voastră
dregătorească de mare folos pentru întărirea Bisericii
lui Hristos! Sfinte Binecredinciosule Voievod Ştefan
cel
Mare,
Sfinte Binecredinciosule Voievod-mucenic Constantin Brîncoveanu,
rugaţi-vă lui Hristos Dumnezeu pentru noi, ticăloşii urmaşi ai
voştri, în aceste vremi cumplite de răcire peste măsură a credinţei celei mîntuitoare a Răsăritului Ortodox, vremi
de scădere a Ţării strămoşeşti şi de puţinătate a vredniciei duhovniceşti a dregătorilor ei, să
ne întărească pe noi în dăinuirea noastră întru
Dreapta Credinţă
pe pămînturile rînduite de Dumnezeu
spre mîntuire neamului nostru! Sfinte
Nicodim de la Tismana, Sfinte patriarh
Nifon II al Ţarigradului,
Sfinte ierarhe Ghelasie de la Rîmeţ, Sfinte Ierarhe Varlaam al Moldovei, Sfinte Ierarhe Dosoftei al Moldovei,
Sfinte Ierarhe Iorest Mărturisitorul
al Ardealului,
Sfinte Ierarhe Sava Mărturisitorul al
Ardealului,
Sfinte Sfinţite Mucenice Antim Ivireanul,
Sfinte Ierarhe Maxim
Brancovici, Sfinte
Paisie de la Neamţ, Sfinte Sfinţite
Mucenice Serafim,
rugaţi-vă lui Dumnezeu cel
Unul în Treime să
ne ferească de nenumăratele şi feluritele ispite
ale vremurilor de astăzi
care se abat peste noi, nevrednici
de a
ne numi creştini
ai vremurilor de pe urmă,
din pricina puţinătăţii noastre duhovniceşti, şi asupra bunelor rînduieli
ale
vieţii creştineşti
în Una, Sfîntă, Sobornicească şi
Apostolească Biserică a lui
Hristos! Binecredincioşilor voievozi
care s-au osîrduit
pentru buna orînduire a Bisericii Ortodoxe pe pămînturile strămoşeşti Mircea cel Bătrîn, Alexandru
cel Bun, Radu cel Mare,
Neagoe Basarab,
Petru
Rareş,
Petru Şchiopu,
Vasile Lupu, Matei Basarab şi
marilor dregători ortodocşi, veşnica pomenire! Preasfinţiţilor Patriarhi
ai Constantinopolului, Alexandriei, Antiohiei, Ierusalimului, şi ai întregii Rusii
şi preasfinţiţilor mitropoliţi, arhiepiscopi şi episcopi ortodocşi, veşnica pomenire! Presfinţiţilor mitropoliţi, evlavioşi ostenitori
pentru
curăţia şi întărirea Bisericii creştine drept-slăvitoare în
neamul nostru Teoctist I de la Neamţ,
Gheorghe (cel ars
de viu), Teoctist II de la Neamţ, Teofan
de
la Voroneţ, Grigore de la Voroneţ,
Gheorghe de la Bistriţa, Teofan de la Rîşca, Macarie II al Ungrovlahiei,
Teofil de
la Rîmnic, Gavriil al
Basarabiei şi Voziei,
Veniamin al Moldovei şi arhierei ai Basarabiei Antonie, Iacov,
Vladimir şi Atanasie, veşnica pomenire! Celor care au pătimit
şi au fost ucişi în războaiele pentru Credinţa ortodoxă şi
Ţară, domnilor, boierilor, oastei iubitoare de Hristos, celor care au pătimit
pentru Hristos în vremea prigoanei
asupraBisericii şi tuturor dreptslăvitorilor creştini care în
dreapta credinţă şi evlavie întru
nădejdea învierii au
răposat, veşnica pomenire!
Dreptslăvitoarea Biserică a lui Hristos,
cu mărire aducîndu-şi
aminte de cei
ce
s-au nevoit
în evlavie şi aceasta spre urmare arătînd tuturor fiilor ei, dreptslăvitorilor creştini,
aşijderea are
datoria să laude nevoinţele acestora care prin
mîntuitoarea credinţă
şi faptele bune,
pregătindu-se pentru
fericirea veşnică,
întăresc Ortodoxia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu