"Dar pentru că Dumnezeu a voit să facă pe om din o fire văzută si nevăzută, după chipul si asemănarea Sa, ca pe un împărat
si stăpân
al întregului pamânt si al celor ce sunt în el, i -a zidit înainte
un fel de palat împărătesc,
în care trăind va avea o viaţă fericită şi
norocită. Şi acesta este paradisul dumnezeiesc, plantat
în Eden cu mâinile lui Dumnezeu, c ămara
întregii bucurii şi veselii. Căci Eden înseamnă desfătare. Este situat în partea
de răsărit, mai sus decât tot pamântul. Are
o climă temperată si este
luminat de un aer foarte fin si foarte curat,
acoperit
cu
plante
ve şnic
înflorite, plin de miros cu bun ă mireasmă, umplut de lumină, depăşind
noţiunea oricărei frumuseţi si podoabe
sensibile: un ţinut cu adevărat
dumnezeiesc si o locuinţă vrednică de
cel făcut
după
chipul lui Dumnezeu, în el nu locuia nici o fiin ţă iraţională, ci numai omul, plăsmuirea mâinilor dumnezeieşti.
In mijlocul lui a sădit Dumnezeu
pomul vieţii si pomul cunoştinţei. Po-
mul cunoştinţei a fost o încercare, o ispitire si un exerciţiu al ascultării şi neascultării
omului. Pentru aceea pomul cuno ştinţei a fost numit pomul cu - noştinţei binelui şi răului şi a fost numit astfel pentru c ă a dat celor care
se împărtăşesc din el puterea de a cunoaşte propria lor fire. Acesta
era un lucru" bun pentru cei desăvârsiţi; dar
pentru cei mai puţin desăvârşiţi şi pentru cei care sunt mai lacomi în poft ă era un lucru rău, după cum este rea
hrana tare pentru cei fragezi şi
care au nevoie încă de lapte. Căci
Dumnezeu, care ne-a creat, nu voia ca
noi s ă ne îngrijim, să ne tulburăm cu privire la multe lucruri, nici s ă ne neliniştim şi să ne îngrijim mai dinainte de viaţa noastră.
Tocmai lucrul acesta l-a experimentat Adam. Căci, după ce a gustat,
a cunoscut că era gol şi şi-a
făcut un acoperamânt; si luând frunze
de smochin, s-a acoperit. Dar înainte de a gusta „erau goi amîndoi" atât Adam
cât si Eva „si nu se ruşinau”. Atât de impasibili a voit Dumnezeu să ne facă! Căci acesta este punctul culminant al impasibilit ăţii. Dumnezeu a
voit încă să ne facă si fără de grijă, în aşa fel ca noi să avem un singur
lucru de făcut, acela al îngerilor, de a
lăuda fără încetare şi neîntrerupt pe ziditorul, de a ne bucura de contemplarea Lui si de a l ăsa pe seama Lui grija noastră. Acest
lucru ni l-a grăit si prin profetul
David, zicând:
„Arun că Domnului grija ta, si El te va hrăni”. Iar în Evanghelii, învăţând
pe ucenicii Lui, spune:
„Nu vă îngrijiţi cu sufletul vostru
ce veţi mânca,
nici cu trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca”. Şi
iarăşi:
„Căutaţi împărăţia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate
acestea vi se vor adăuga vouă”. Iar
către Marta: „Marto, Marto, te grijeşti şi spre multe te sileşti, dar un lucru trebuieşte, căci
Maria partea cea bună si-a ales,
care nu se va lua de la dânsa”, adică
de a şedea lânga picioarele lui şi
de a asculta cuvintele Lui. Pomul vieţii
era un pom care avea o energie dătătoare de viaţă, sau din care
puteau să mănânce numai cei care erau vrednici de viaţă si nesupuşi morţii. Unii
si-au închipuit că paradisul este sensibil, iar al ţii că este spiritual. Dar mie mi se pare că după cum omul a fost creat în acelaşi timp corporal si spiritual, tot astfel
şi locaşul preasfinţit al acestuia a fost creat
în acela şi
timp si corporal şi spiritual si avea o înfăţişare dublă. Căci, după cum am
istorisit, omul locuia cu tru pul într-un loc cu totul dumnezeiesc şi foarte frumos, iar cu sufletul
locuia într -un loc foarte înalt si incomparabil de frumos. Dumnezeu, care locuia
în el, era casa lui; Dumnezeu era îmbrăcămintea
lui
strălucitoare;
harul
lui
Dumnezeu
îl
înve şmânta;
se desfăta ca un alt înger cu singurul fruct prea dulce al contempl
ării lui Dumnezeu; cu această contemplare se şi nutrea; aceasta pe bună dreptate a fost numită pomul vieţii.
Dulceaţa împărtăşirii dumnezeieşti dă celor care se
împărtăşesc cu ea viaţă neîntreruptă
de moarte. Şi aceasta este ceea ce
Dumnezeu a numit „tot pomul", zicând: „Din
tot pomul care
este în paradis, veţi
mînca”216. Dumnezeu este lotul, în El si prin El se ]ine totul.
Pomul cunoştinţei binelui si răului este discernământul unei contemplări multiple,
adică cunoaşterea propriei sale naturi. Ea este bun ă
pentru cei desăvârsiţi si pentru cei care s-au fixat în
contemplaţia dumnezeiască, pentru că ea vesteşte prin ea însăşi măreţia creatorului. Ea este bună de asemenea si pentru cei care nu se tem de cădere,
prin aceea că au ajuns cu timpul la o oarecare deprindere a unei asemenea contempla ţii.
Nu este, însă, bună pentru cei care sunt tineri şi care sunt mai lacomi cu pofta, pentru că neavând sigură ramânerea în mai bine şi
pentru că nu sunt fixaţi
solid în contemplarea singurului bine, grija de propriul lor corp îi atrage şi
îi smulge spre ea.
Astfel, socotesc eu că paradisul
dumnezeiesc a fost dublu şi,
în adevăr, părinţii purtători de Dumnezeu au predat aceasta;
unii inv a]ând că
este sensibil, alţii că este spiritual. Este cu putin
ţă ca prin cuvintele „tot pomul" să se înţeleagă cunoştinţa puterii
dumnezeieşti care se capătă din creaturi, după cum zice dumnezeiescul apostol: „Cele nevăzute ale lui de la zidirea lumii, se văd fiind cunoscute prin făpturi". Dar cea mai înaltă decât toate cunoştinţele
si decât aceste contemplaţii este cunoştinţa noastră,
adică a naturii noastre, după cum spune dumnezeiescul David: „Minunat
ă a fost cunoştinţa
Ta din mine",
adică din structura mea. Această cunoştinţă
era primejdioasă pentru Adam, deoarece era de curând făcut, pentru motivele pe care le-am
spus.
Sau
se
pomul vie
ţii" să se înţeleagă
cunoştinţa
dumnezeiasca, care se capătă poate ca prin
„ din toate cele sensibile, şi
înălţarea
prin ele la facătorul, creatorul si cauza tuturor. Pentru aceasta l-a numit si „tot pomul", indicând prin aceste
cuvinte des ăvârşirea, nedespărţirea,
care poartă în sine singura
participare la bine.
Prin „pomul cuno ştinţei
binelui şi răului" indică mâncarea sensibilă şi plăcută care în aparenţă este dulce, dar în realitate pune pe cel care se împ ărtăşeşte cu ea în comunitate cu relele.
Căci spune Dumnezeu: „Din tot pomul
din rai s ă mănânci”. Prin aceste cuvinte socotesc că a vrut să zică: „Suie-te, prin toate
făpturile, la Mine,
făcătorul, şi culege din toate un singur fruct, pe Mine, via ţa cea adevărată.
Toate să-ţi rodească viaţa, iar împărtăşirea cu Mine fă-o întărirea
existenţei tale. In chipul acesta vei fi nemuritor". „Dar din pomul cunoştinţei binelui si
răului nu mâncaţi
din el; căci în ziua în care veţi
mânca din el cu moarte veţi muri”, în chip natural mâncarea sensibil ă este o completare a ceea ce se pierde, ea se dă afară şi se distruge. Este deci cu neputin ţă ca să ramână nestricăcios
cel care se împărtăşeşte cu mâncarea
sensibilă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu