Pe 6 ianuarie praznuim Botezul
Domnului, cunoscut in popor sub denumirea de Boboteaza. Botezul
Mantuitorului in Iordan, poarta si denumirea de
"Epifanie" sau "Teofanie", termeni care provin din limba
greaca si inseamna "aratare", "descoperire". De ce aratare
sau descoperire? Pentru ca in momentul in care Hristos a fost botezat, cerurile
s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborat in chip de porumbel si a stat
peste El, iar Tatal a marturisit: "Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru
Care am binevoit!" (Matei 3, 17). In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Hristos
n-a ajuns cunoscut tuturor cand S-a nascut, ci cand S-a botezat".
Iisus a venit la Ioan si i-a cerut
sa-L boteze, nu pentru ca avea nevoie de curatire de pacate, caci era
Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. Ca Mantuitorul nu a venit sa
primeasca iertare de pacate de la Ioan, reiese si din faptul ca botezul lui
Ioan il ajuta pe om sa constientizeze starea pacatoasa, insa, nu oferea
iertarea. De aceea se si spune ca era "spre iertarea pacatelor" (Luca
3, 3), pe care avea s-o aduca Hristos.
El
primeste botezul de la Ioan pentru a
readuce Duhul Sfant in creatie. Prin caderea in pacat, omul Il pierduse pe
Sfantul Duh, asa cum ne marturiseste Sfantul Chiril al Alexandriei. Botezul
Mantuitorului reprezinta momentul redeschiderii izvoarelor harului, care
fusesera zavorate pentru om si pentru intreaga creatie.
In Botezul Domnului stau inceputul si temeiul Sfintei Taine a
Botezului crestin
Acceptand
sa Se cufunde in Iordan, Hristos l-a ingropat pe vechiul Adam si a inceput
astfel zidirea unui om nou. Apele Iordanului primind pe Dumnezeu-Omul nu au
avut ce sa curete, ci au fost ele insele purificate. Hristos a curatit prin
cufundarea Sa in Iordan, creatia intinata de caderea omului in pacat si a
inlaturat puterea satanei. Astfel, in clipa cand El S-a lasat botezat de Ioan,
izvoarele harului s-au pogorat peste creatie.
In
rugaciunea de sfintire a apei de la Botez, se cere venirea Duhului pentru
curatirea apei de lucrarea puterilor demonice, pentru ca ea sa devina, prin
pogorarea deplina a Duhului, loc al nasterii omului nou in Hristos.
Astfel, ritualul Botezului crestin repeta aceste momente, care semnifica trecerea dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu lepadarile, menite sa alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.
Astfel, ritualul Botezului crestin repeta aceste momente, care semnifica trecerea dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu lepadarile, menite sa alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.
Boboteaza - sfintirea apei
In ajunul si in ziua de Boboteaza, in toate bisericile
ortodoxe, cu puterea Duhului Sfant, la rugaciunile arhiereilor si preotilor se
sfinteste Agheasma Mare.
Crestinii ortodocsi pot lua pe nemancate din Agheasma Mare
in perioada 5 ianuarie - 14 ianuarie si la recomandarea duhovnicului. Agheasma
Mare este folosita in Ajunul Bobotezei la sfintirea casele credinciosilor si
locuitorii acestora. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie
binecuvantate sau sfintite, cum ar fi: binecuvantarea si sfintirea prapurilor,
sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor
liturgice, sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si
Marelui Mir.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu