Sfantul
si Marele Sinod Ecumenic care prin harul lui Dumnezeu si datorita hotararii
dreptcredinciosilor si iubitorilor de Hristos, imparatii nostri Constantin
si mama sa Irina, s-a adunat pentru a doua oara la Niceea, slavita metropola a
provinciei Bithinia, in sfanta biserica a lui Dumnezeu numita Sfanta Sofia,
urmand predaniei Bisericii Sobornicesti, a hotarat cele ce urmeaza:
Cel care
ne-a daruit noua lumina cunostintei Sale si ne-a izbavit din intunericul
nebuniei idolesti, Hristos Dumnezeul nostru, dupa ce Si-a facut mireasa Sfanta
Sa Biserica Soborniceasca cea fara
pata sau zbarcitura(Efes.
5, 27), a fagaduit sa vegheze asupra ei, zicand cu tarie sfintilor Sai ucenici: Eu sunt cu voi in toate
zilele, pana la sfarsitul veacului (Matei 28,
20). Aceasta fagaduinta nu a facut-o insa numai acelora, ci prin ei [a facut-o]
si noua, celor care am crezut prin ei in numele Lui (Ioan 17, 20).
Insa unii
oameni, nesocotind acest dar, inaripati de catre vrajmasul cel viclean, s-au
indepartat de judecata cea dreapta si, impotrivindu-se predaniei Bisericii
Sobornicesti, au pacatuit intru intelegerea adevarului, [si], precum zice
proverbul, nu si-au brazdat bine ogorul si mainile lor nu au avut ce culege.
Ei au
indraznit sa defaime podoaba bineplacuta lui Dumnezeu a sfintelor asezaminte,
numindu-se preoti fara sa [si] fie; despre care Dumnezeu striga prin profeti: multime de pastori au
calcat via Mea; calcat-au cu picioarele lor partea Mea… (Ieremia 12,
10). Caci urmand unor oameni nelegiuiti, increzatori in propriile cugete, au
clevetit Sfanta Biserica, Mireasa lui Hristos, Dumnezeul nostru, si nu fac deosebire intre
curat si necurat (Ezechiel 22, 26), numind icoana
Domnului si a sfintilor Sai ca pe statuile idolilor diavolesti.
De
aceea, intru bunavointa Sa, Domnul Dumnezeul nostru, nesuferind ca cel
ascultator sa fie vatamat de o asemenea ciuma, prin ravna dumnezeiasca si cu
aprobarea lui Constantin si a Irinei, preacredinciosii nostri imparati, ne-a
chemat de peste tot pe noi, intaistatatorii preotiei, pentru ca dumnezeiasca
predanie a Bisericii Sobornicesti sa isi regaseasca taria prin hotararea
noastra soborniceasca.
Cercetand
si examinand cu multa acrivie si avand in vedere scopul adevarului nu
inlaturam nimic, nu adaugam nimic, ci pastram neschimbate [toate] cele bune
ale Bisericii Sobornicesti; si urmam cele sase Sfinte Sinoade Ecumenice,
mai intai pe cel reunit in stralucita metropola Niceea, [si] impreuna cu el pe
cel care a avut loc in cetatea imparateasca de Dumnezeu ocrotita [a
Constantinopolei].
(Urmeaza
Crezul niceeo-constantinopolitan): Credem…
Ne lepadam
si anatemizam: pe Arie si pe cei care cugeta asemenea lui si ii impartasesc
nelegiuita credinta; pe Macedonie si pe cei dimpreuna cu el, numiti cu
indreptatire luptatori impotriva Duhului Sfant; [noi] marturisim si ca Stapana
noastra, Sfanta [Fecioara] Maria, este pe deplin si cu adevarat Nascatoare de
Dumnezeu, pentru ca a nascut in trup pe Unul din Sfanta Treime, pe Hristos
Dumnezeul nostru, dupa cum a invatat mai intai Sinodul din Efes care a alungat
pe necredinciosul Nestorie si pe cei dimpreuna cu el, pentru ca a introdus
[invatatura despre] doimea
de persoane.
Impreuna
cu acestea, marturisim si cele doua firi ale Celui ce S-a intrupat pentru noi
din Preacurata Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, marturisindu-L
Dumnezeu desavarsit si om desavarsit, precum si Sinodul din Calcedon a
proclamat, indepartandu-i din curtea dumnezeiasca pe blasfemiatorii Eutihie si
Dioscor; si impreuna cu ei pe Sever, Petru si [intreaga] ceata blasfemiatoare;
impreuna cu ei dam anatemei si nascocirile lui Origen, Evagrie si Didim,
urmand celui de-al cincilea Sinod intrunit la Constantinopol.
Apoi
marturisim doua vointe si doua lucrari, dupa insusirea firilor in Hristos, asa
cum a proclamat si Sinodul al saselea [Ecumenic] de la Constantinopol,
respingand pe Serghie, pe Honorius, Chir, Pyrhus, Macarie, toti [acestia fiind]
oameni neiscusiti in dreapta credinta si pe [toti] cei care cugeta asemenea
lor.
Si,
rezumand, zicem: [noi]
pastram neschimbate toate predaniile Bisericii, scrise sau nescrise,
incredintate noua [cu sfintenie]. Intre ele se afla si
zugravirea Icoanelor, in acord cu relatarea propavaduirii evanghelice, in vederea
intaririi credintei in intruparea, adevarata si nu inchipuita, a lui Dumnezeu
Cuvantul, [acestea] aducandu-ne bun folos; caci lumina cu care se lumineaza
intre ele [propovaduirea si icoana] este spre marirea amandurora .
Asa
stand lucrurile, inaintand pe calea imparateasca si urmand invatatura [de Dumnezeu]
insuflata a Sfintilor nostri Parinti si a Predaniei Bisericii Sobornicesti,
caci noi recunoastem ca ea este a Duhului Sfant Care locuieste intr-insa,
hotaram cu toata grija si acrivia: impreuna cu chipul Cinstitei si
De-viata-facatoarei Cruci, in sfintele biserici ale lui Dumnezeu sa se puna si:
Cinstitele si Sfintele Icoane, pictate sau lucrate in mozaic, sau facute din
materii potrivite, pe Sfintele Vase si Vesminte, pe ziduri si scanduri, in case
si pe drumuri; Icoana Domnului si Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus
Hristos si a Preacuratei Stapanei noastre, Sfanta Nascatoare de Dumnezeu, ale
Cinstitilor Ingeri si ale tuturor Sfintilor si Dreptilor Barbati.
Caci
cu cat mai des sunt vazute acestea, prin Icoane, cu atat mai mult cei care
privesc la ele sunt adusi a-si aminti si a iubi prototipurile [icoanelor] si a
le da cuvenita sarutare si cinstita inchinaciune; nu inchinarea adevarata, care
dupa credinta se cuvine numai Dumnezeirii, ci [tot asa] cum se face cu semnul
Sfintei si De-viata-facatoarei Cruci, cu Sfintele Evanghelii, si cu toate
lucrurile sfinte; intru cinstirea lor se vor face tamaieri si se vor aprinde
lumini [candele], dupa evlaviosul obicei al celor de demult. Caci cinstirea
[acordata chipului] urca la prototip (cf. Sfantul Vasile cel Mare: Despre
Sfantul Duh 18,
45; PG 32, 149), si cel
care se inchina la Icoana se inchina persoanei zugravite in ea.
In acest fel
se intareste invatatura Sfintilor nostri Parinti, adica Predania Bisericii
Sobornicesti, [Biserica] ce a primit Evanghelia de la un capat la altul al
pamantului; asa urmam lui Pavel, care a grait in Hristos, [si intregii] cete
dumnezeiesti a Apostolilor si sfinteniei Parintilor nostri, tinand cu tarie
predaniile pe care le-am primit (cf. II Tes. 2, 15), cantand astfel profetic
lauda biruintei Bisericii: bucura-te,
fiica a Sionului! Ridica-ti glasul, fiica a Ierusalimului, bucura-te si te
veseleste din toata inima. Caci Domnul a inlaturat toate judecatile impotriva
ta si te-a izbavit din mana potrivnicilor tai; Domnul este Imparat in mijlocul
tau; [tu] nu vei mai vedea nici o nenorocire (Sof. 3, 14)
si pacea va fi cu tine totdeauna.
[Iar]
cei
care cuteaza sa cugete sau sa invete altfel, sau, urmand blestematilor eretici,
[indraznesc] sa dispretuiasca predaniile Bisericii, nascocind sau lepadand ceva
dintre cele ale Bisericii, fie Evanghelie, fie semn al Crucii,
fie Icoana zugravita, fie Sfinte Moaste de Mucenici, sau [indraznesc] sa cugete
stramb si viclean pentru a rastalmaci ceva din Predaniile legiuite ale
Bisericii Sobornicesti, inca si [de vor indrazni
cu necuviinta] sa foloseasca in chip de obste [profan] sfintitele odoare sau
cinstitele manastiri: poruncim
ca toti acestia, daca sunt episcopi sau clerici, sa fie caterisiti, iar daca
sunt monahi sau laici, sa fie indepartati de la impartasanie [sa fie
afurisiti].
Sfarsit
si lui Dumnezeu slava!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu