Îngerii domnului Plesu
Sorin Dumitrescu
"În ciuda tirajelor epuizate aproape instantaneu, cât si a
bogatelor ofrande verbale aduse cartii, Despre îngeri ramâne
un titlu notoriu despre care s-a scris frugal, mediocru si, mai cu seama,
formal. Fapt surprinzator, pentru un volum ale carui cota alpina si
anvergura a provocarii sar în ochi. Articolele aparute pareau sa se fi dorit
citite mai mult ca dovezi de fidelitate decât ca recenzii propriuzise. Pe de
alta parte, este greu de crezut ca selectia atât de marcat „plesiana“, aplicata
unui stoc la rândul lui urias si extrem de divers în informatie, puncte de
vedere, orientari, ideologii, asertiuni, doctrine, istorii, rânduieli s.a.m.d.,
sa fi avut numai suporteri absoluti si zero reactii. Este drept ca bine
cunoscutul geniu expozitiv al autorului – parca mai luxuriant, dar si mai
geometric ca niciodata în aceasta lucrare – naste inhibitie la cei mai reputati
comentatori. La vremea lor, au patit-o si ilustrii precursori ai autorului:
nici Noica, nici Staniloae, nici Scrima, nici Galeriu, si, mai nou, nici Sora
sau Paleologu n-au avut parte de recenzentii pe care i-ar fi meritat. Si în
cazul Domnului Plesu replica ezita sa se pronunte dinaintea formei unei
scriituri ale carei calibru intelectual si vraja lexicala convertesc, produc
instantaneu prozeliti, având puterea de „a formata“ chiar si o inconfundabila
tipologie de prestatie si comportament cultural-spirituale. Desi pare ridicol
ca cineva atât de prost instruit în nenumaratele discipline si izvoare
convocate de autor sa-si dea cu parerea asupra lucrarii, tin sa avertizez ca
observatiile mele nu tintesc atât aprecierea cartii, oricum admirabila si fara
precedent, cât aflarea masurii în care coincid îngerii din cartea
Domnului Plesu cu îngerii mei, cei ai Bisericii. La originea acestei
investigari, care poate parea unora neînvatata si oarecum straina de sfera
adulta a culturii, este o constatare simpla: lipsa de interes aratata unei
lucrari despre sfintii îngeri tocmai de mediile Bisericii si ale crestinilor
îmbisericiti si, dimpotriva, uriasa audienta pe care a avut-o în spatiul
culturii si al religiozitatii neîmbisericite. De aici, o seama de întrebari: Este
angelologia cartii o angelologie necrestina? Reprezinta angelologia crestina a
Bisericii discursul despre îngeri cel mai duhovnicesc, mai complet si mai „la
zi“? Poate fi considerata angelologia Bisericii reperul realismului si
calitatii oricarei abordari a temei îngerilor? Sunt îngerii transconfesionali?
Înainte de a încerca sa aflu raspunsul la aceste întrebari, voi
face câteva observatii privind strategiile stilistice si modurile de exprimare
ale tematicii generale puse în lucru de autor pentru a descrie fiinta,
functiunile si comportamentul îngerilor. Mai întâi sa subliniem faptul ca,
distinct în mod autoritar de restul confratilor, Andrei Plesu are ceea ce
poetii numesc proprietatea cuvintelor; le cunoaste si le stapâneste puterea
deopotriva euforic si riguros, cum doar poetii de vocatie aleasa reusesc sa o
faca. De aici, dinspre gena poetica a înzestrarii sale, se trag aspectul regal
al sentintelor si acuratetea fara de asemanare a definitiilor si a sarpantelor
discursive. Stilistic vorbind, abordarea îngerilor este atât de persuasiva, de
limpida si de prodigioasa, încât putin îi lipseste celui care o urmareste
„îngereste“, adica plin de luare aminte, sa devina ferventul acestei veritabile
„angelologii dupa Plesu“.
În al doilea rând, cititorul este ademenit înspre cauza profunda
si bine ascunsa a cartii nu numai prin „omiletica“ dizertatiilor, înadins
simpatica si destinsa duhovniceste, ci mai ales prin diversitatea ametitoare a
ofertei culturale. Autorul etaleaza abundent, uneori de-a dreptul bulimic,
toata gama de bunatati la care ar putea râvni specific si pofta intelectualului
postmodern, si evlavia civila a liberei cugetari, si studentul frustrat de la
teologie, filologie sau filozofie, si exigent ele „omului recent“, si cele ale
partidei sincretice, si obiectivele partidei confesionale, si visarea
globalista, si chiar mohorâtele grile fundamentaliste – toate descoperindu-se
ca prin minune convergente în dumnezeiestile entelehii angelice, toate având
satisfactia de a-si recunoaste continuturile pomenite elegant, echidistant si
oportun, undeva în vreuna sau alta din alveolele cartii. În mod evident, ceea
ce anima elanul acestei neobisnuite deschideri este intentia de a convinge ca
lucrarea expune, nu judeca, mai precis, constata, nu emite judecati axiologice.
Fara sa para ca ar tine mortis sa fie obiectiva, pledoaria pusa
la cale de Andrei Plesu se multumeste sa pluteasca senin si calm ca un
mongolfier cultural, suspendat undeva deasupra zavistiilor intelectuale,
ideologice si confesionale. Când totusi pomeneste de ele, le pomeneste cu
humor, din înalt, si mai mult ca ingrediente ale textului. O astfel de
performanta colocviala o reusesc doar asii discursului public, cei în stare sa
biruie pâna si indiferenta atenienilor! Si ca sa mai ramânem o clipa în sfera
modala a lucrarii, sa notam calitatea peste tot magnifica a citatelor, alese pe
sprânceana, parca pentru a trece grabnic cititorul la „credinta“ cartii. Adesea
acestea sunt cu adevarat irezistibile, dar nicaieri nu sunt folosite exclusiv
duhovniceste, ci în primul rând retoric, din grija ca nu cumva discursul sa
depaseasca cotele fervorii rezonabile. În mod intentionat, elocutia se doreste
masurata si academica, motiv pentru care autorul desfasoara o asceza aproape
voluptuoasa de abtinere de la declaratii patetice sau de la arborarea grimasei
devote. Pe scurt, se vorbeste doctoral despre simtiri si liric despre concepte.
Reteta prinde napraznic si îsi arata eficacitatea cu fiecare capitol în plus.
Cititorul descopera treptat ca asupra ostilor îngeresti ale lui Hristos a fost
iscusit aruncata o redutabila retea conceptuala, ca un navod urias, dar cu
ochiuri strâmte, care da impresia ca nu lasa sa îi scape la loc în indistinct
nici una din semnificatiile, functiunile sau comportamentele atribuite, de la
Geneza si pâna în prezent, nevazutilor si netrupestilor nostri pazitori. Si
totusi, aproape involuntar, cititorului avizat nu are cum sa-i scape strania
înrudire a calitatilor acestui text de exceptie cu ispititoarele însusiri ale
fructului oprit: o avertizare care pretinde oricui nitica expectativa înainte
de a musca din cuprinsul zemos al cartii si de a constata cu precauta
îngrijorare ca, într-adevar, este „bun la gust, frumos la vedere si da
stiinta“. Corecta în intuitie, lumea intelectuala a simtit si ea ca,
parcurgându-l, i se pune la dispozitie, mai mult decât iluzoriu, unica sansa
ca, prin cultura si mai cu seama, „fara nevointe popesti“, sa acceada cât de
cât la mistere altminteri intangibile: la competenta angelica, la o buna si
înalta cunoastere a habitusurilor specifice lumilor intermediare, la o
percepere intelectuala si discursiva a tainei sfintilor îngeri, ba, la nevoie,
chiar si la stiinta de a le folosi vocatiile si avantajele pe care fiinta lor
netrupeasca le poate aduce neputintelor noastre sufletesti. N-ar fi exclus ca
tocmai presimtirea acestui ultim beneficiu sa explice difuzarea fulgeratoare a
unui text care, oricât de atragator ar fi, face totusi parte dintre scrierile
elitiste, în mod specific mai dificile. De asemenea, n-ar fi exclus ca în
viitor placerile acestui nou consumism angelic sa ia locul treptat
traditionalei contemplari înfricosate a sfinteniei si tainei îngerilor!
Ajungem astfel la miza cartii. Bine disimulata, cum spuneam
putin mai înainte, ea se bazeaza pe o deconcertanta rasturnare de planuri: în loc ca
îngerii, invocati de autor atât de divers si pe atâtea canale culturale, sa
focalizeze toate temele discursului, asa cum se sugereaza deja din titlu,
descoperi ca de fapt convocarea lor a avut ca tel sa umple cu viata si
substanta un concept metafizic – conceptul metafizic de interval.
Palierele, temele si tintele angelologice vizate de autor probeaza tacut ca nu simtirea
inefabilei si tainicei fiinte a îngerilor constituie obiectul cartii, ci ca
prin îngeri se urmareste sa se ofere cititorului simtirea cât mai intensa si
mai aievea a unei alte taine – a „tainei“ intervalului. Va sa
zica, sfintii îngeri sunt folositi nici mai mult nici mai putin decât
pentru a sluji la „simtirea filozofica“ a unui concept, adica la întetirea
palparii locatiei si dimensiunilor metafizice ale intervalului, atât de
îndragite de autor si folosite altadata chiar si ca modele de situare
existentiala (vezi Minima moralia). Neputând fi materializat
efectiv, se recurge la redarea „realitatii“ lui concrete pe cale indirecta,
printr-un fel de ipostaza spiritist-angelica, „prin urma pe care o lasa intervalul
în îngeri“! Iata de ce, în mod normal, cartea ar fi trebuit sa
poarte titlul Despre interval, titlu mult mai adecvat nu numai
acestei disimulate proslaviri a respectivului topos metafizic, ci si fiindca
corespunde întru totul formei discursului. Cititorul si-l poate
închipui ca o sfera, având, ca orice corp sferic, un miez si o stratosfera. În
cazul nostru, miezul îl reprezinta conceptul de interval, iar straturile, care
îl înconjoara si îl învelesc succesiv si divers, reprezinta forme, functiuni si
comportamente al entelehiilor angelice. „Straturile angelice“ ale acestei sfere
sunt deci mobilizate sa doxologeasca înalt si hipercult frumusetea insigna a
prefacerii unui concept în înger! Odata admise aceste premise
„poetico-filozofice“, nimic mai normal ca aceasta cântare angelica a
noman’s-land-ului, cum ar putea fi socotita în ansamblu cartea, sa ajunga
sa îi descrie pâna si pe îngerii Domnului ca fiinte de interval,
purtând pecetea intervalului pâna la confiniile realitatii lor ontologice.
Intervalul devine arhetipul îngerului, încât, în pofida Genezei care ne asigura
înca din primul verset ca mai întâi au fost ziditi îngerii (cerul) si apoi
pamântul, cititorul înclina sa creada ca mai întâi a fost intervalul si abia
apoi îngerul! Contemplarea îngerilor devine la Domnul Plesu o savanta, dar nu
mai putin stranie contemplare, cel mai adesea orientata tomist, de intervaluri
angelice sau de modalitati prin care intervalurile îsi împropriaza si
„încapsuleaza metafizic“ naturi angelice!? Pe scurt, „taina“
îngerului ar fi intervalul! Ca intervalul este o obsesie a autorului, pe cât de
veche si de marturisita, pe atât de stabila si asumata, nu mai este o taina
pentru nimeni. Dar fascinatia sa fata de misterul si binefacerile filozofice
ale intervalului n-a expandat parca niciodata atât de enorm, pâna la a face din
fiinta îngerilor o realitate vasala unui concept. În cartea Domnului Plesu,
intervalul ajunge sa fie un produs metafizic mai plauzibil si mai viu decât
îngerul. Un astfel de „interval angelic“ nu putea capata consistenta
decât printr-un limbaj ridicat magic la putere, capabil „sa transsubstantieze“
orice continut, fie el fictiune sau eroare, într-o realitate aievea.
La modul practic, vestea cea buna a cartii, sugerata si ea
indirect, ar fi ca intervalul are natura îngereasca, ca el poate dobândi
aceasta natura si ca de toposul lui angelic ar putea automat beneficia tot
omul, crestinul, filozoful care ar avea întelepciunea de a-l cauta si
îndemânarea de a-l locui corect. De aici încolo, lucrurile se desfasoara
aproape linear: fiecare capitol, indiferent de tema angelica, poate fi decodat si
developat prin corespondentul sau catehetic la nivelul intervalului. Astfel,
temele angelice si vocatiile îngerilor care le exprima sunt folosite în mod
paradoxal pentru a da relief fie descrierii „pravilei“ care guverneaza
intervalul, fie explicarii bunei plasari a novicilor în interval sau a
caracteristicilor acestui ciudat loc metafizic, fie pentru a da o idee asupra
atitudinii si cuvântarii optime din interval s.a.m.d. Este de retinut
ca, peste tot, modelul acestor comportamente si pozitionari ramâne
îngerul, dar nu ca faptura, ci numai ca expresie sau mascota divina a
,,fiintei’’ intervalului! În mintea unora, teribila inversiune
filozofica operata de Domnul Plesu si de „îngerii sai metafizici“ ar putea
sa-si gaseasca o urgenta si extrem de productiva aplicare „religios-ascetica“,
atunci când s-ar cere descrise procedurile dreptmaritoare ale Ortodoxiei. De
altfel, însasi Ortodoxia, asa cum se lasa ea perceputa în destule sintagme
memorabile ale cartii, este redata tot „plesian“, ca religie a
intervalului! S-ar putea deduce de aici ca lucrarea a fost scrisa tocmai
pentru a acredita, printre rânduri, tipologia pluralist religioasa si
îmbunatatita teologic a bunului ortodox, ca ipostaza performera a
credinciosului „luminat“ caruia i-ar fi reusit imposibilul: sa se situeze
neantagonic în raport si cu polul sincretic, si cu polul confesional. Bunul
ortodox, în mod prezumtiv una cu autorul, ar fi deci acel exemplar crestin
providential care, fara sa faca rabat adevarului propriei credinte, poate
socoti netulburat la fel de adevarate si adevarurile altor doctrine
confesionale. Cartea pare a ne asigura ca aceasta „evlavie pluralista“
binevoitoare si impartiala este posibila daca se conformeaza mirabilelor
însusiri metafizice ale intervalului. De aici reiese, într-o
logica destul de dubioasa, ca însasi jertfa abundenta a primelor secole
crestine n-ar fi avut loc daca sfintii mucenici si-ar fi cazat credinta si
fervoarea în interval! De fapt, aici are loc „flagrantul“
metafizic al lucrarii Despre îngeri, în încercarea de a propune,
de-a lungul unei nevinovate angelologii, despatimita, chipurile, doctrinar si
confesional, o iluzie cultural-concilianta si personal convenabila autorului
drept solutie pentru evitarea sau macar întârzierea marturisirii – în mod
ineluctabil fatisa, periculoasa si inacceptabila cultural – adevarului
unic. Odata admisa premisa omniprezentei intervalului, nimic nu ne mai
poate opri sa socotim ca însasi teologhisirea divino-umanitatii Celei de a Doua
Persoane a Sfintei Treimi poarta pecetea intervalului si, ca urmare, ca însusi
faimosul iconoclasm ar putea fi si el definit ca o criza a intervalului,
ca un scandal provocat, chipurile, de proasta locuire/traire în intervalul
dintre natura divina si natura umana a lui Hristos si deci de gresita raportare
la esenta teandrica a Persoanei cristice. Or, bunaoara
Parintii de la Calcedon n-au identificat modul neamestecat,
nedespartit, neschimbat si neîmpartit în care exista împreuna cele
doua naturi în Hristos, asezându-se filozofic, prudent si tacticos în vreun
interval. Divino-umanitatea Persoanei lui Hristos n-a fost dedusa si nici macar
indusa metafizic, adica dinspre esenta ei. Cum bine se stie, prapastia
ontologica, care separa natura zidita de cea a Ziditorului ei, ne limiteaza în
mod absolut cunoasterea naturii Ziditorului nostru. Din punct de vedere
practic, natura umana si, laolalta cu ea, si natura angelica, fiind ambele
zidite, sunt incapabile sa identifice si mai cu seama sa locuiasca vreun
interval divino-uman. Locuirea intervalului se lasa astfel întrezarita ca pura
fictiune teoretica. De aceea, cel putin în acest caz, realismul teologic al
Bisericii îi deprinde pe membrii sai sa respecte „distanta legala“ fata de cele
doua naturi unite în Hristos, sa sara peste cercetarea lor si sa se adreseze
direct, folosind traditia Sfintilor Parinti, Însasi Persoanei divine a lui Hristos,
care le subîntinde pe amândoua. Este si motivul pentru care cateheza Parintilor
nu priveste buna situare în vreun interval, ci corecta accesare a lui Hristos.
Bineînteles, a lui Hristos ca Persoana, nu ca interval!
Prin urmare, crestinul
îmbisericit nu va face niciodata greseala de a gândi „religios“ intervalul, de
a se îndulci cu mireasma lui metafizica, ci, urmând psalmistului – „Gustati, ca
bun e Domnul“ –, se repede si el si gusta din Hristos. Dar cum se gusta corect
din Hristos este deja o taina pe care, singura, doar Biserica stie sa o
administreze. Sa mai adaugam, pentru a ne clarifica observatiile, ca acelasi
crestin îmbisericit respinge sa-l gândeasca pe Hristos, si implicit pe îngerii
sau pe sfintii sai, cu gândirea lui omeneasca. Gusta însa din Domnul, se
împartaseste euharistic din El, ca prin manducatia Cuvântului sa patrunda si sa
aiba în el „gândul lui Hristos“, cum recomanda memorabil Apostolul Neamurilor.
Abia având gândul Lui poate si gândirea lui sa-L gândeasca pe El si Persoana
Lui în doua naturi. Orice alta abordare – nu conteneste sa zica de doua milenii
Biserica – duce la concluzii parelnice, cum e si întelepciunea acestei lumi. Subliniem
ca tocmai acest mod antimetafizic de a catehiza al Bisericii a facut ca mesajul
cartii Domnului Plesu sa nu fi fost înregistrat de sinaxele ecleziale ca având
vreo legatura directa cu tematica curenta a credintei. La
aceasta se adauga faptul ca Despre îngeri n-a percutat nici evlavia, nici
interesele duhovnicesti ale intelectualilor îmbisericiti. Fenomen usor de
înteles odata ce publicul-tinta al cartii a fost alcatuit în majoritate din
intelectualitatea crestina, deopotriva anticlericalista, neîmbisericita sau
dezinvolt cugetatoare. Acestia sunt cei care au format publicul uimit sa
constate ca despre îngeri, adica despre ceva bisericesc!, iata ca se poate
vorbi si în afara Bisericii, a Bisericii înteleasa ca „institutie a popilor“! În mod
evident, aceasta lume religioasa, dar cu o constiinta ecleziala atrofiata, a
fost captivata în principal de unghiul de abordare a temei, desigur ireductibil
religios si cult, dar, în opinia ei, în primul rând „nepopesc“, adica altul
decât cel teologic. Pe partea lor, nici crestinilor îmbisericiti nu le-a trebuit prea mult pentru a
observa ca realitatea sfintilor îngeri nu este descrisa în carte ecleziologic,
ci narata de autor filozofic, metafizic, având mai curând coloratura ezoterica
decât cultica sau liturgica. Constiinta ecleziala a sesizat imediat excelenta
culturala a cartii, dar la fel de bine a sesizat si faptul ca, citind Despre
îngeri, nu va spori nici în vederea duhovniceasca, nici în simtirea
întelegatoare a dumnezeiestilor sai protectori si sfatuitori. Biserica
însasi a trecut oarecum razant pe lânga mesajul lucrarii, laudându-i demersul,
dar fara a lasa impresia ca ar putea extrage vreo teologumena din cuprinsul ei.
Si nu a gresit prea mult, odata ce, în mod manifest, mai mult de 85% din textul cartii este masiv
orientat metafizic.
Sa
vedem atunci ce anume deosebeste angelologia Domnului Plesu de angelologia
proprie Bisericii. Probabil ca ele se deosebesc drastic prin faptul ca prima este sincrona,
în vreme ce a doua este diacronica, mai simplu spus, la Domnul
Plesu discursul despre îngeri prezinta si comenteaza cohortele de simboluri, de
calitati, functiuni si comportamente ale îngerimii mapamondului în mod global,
anistoric, sincronic si indistinct religios, pe când angelologia Bisericii
comenteaza, descrie si stocheaza aceleasi caracteristici si functiuni îngeresti
dupa modul în care au fost revelate de divinitate în timp, succesiv, la
diferite soroace si de-a lungul istoriei. Aceasta face ca forma angelologiei
lui Andrei Plesu sa fie nu numai sferica, asa cum notam mai devreme, dar si
centrifugala, întocmai unei galaxii în centrul careia, aflându-se intervalul,
îngerii si semnificatiile lor religioase, ezoterice sau oculte, indiferent cui
au apartinut, exista si îsi exprima specifi- cul si rangul dupa distanta la
care se afla fata de centru. Spre deosebire de aceasta, structura formala a
angelologiei crestine seamana izbitor cu cea a unui iconostas, adica este
simultana vizual, expozitiva formal si ierarhica tematic. Si tot
întocmai iconostasului, dar diferit de sincretismul centrifugal al discursului
despre îngeri din lucrarea Domnului Plesu, angelologia revelata divin a
Bisericii are patru stâlpi sustinatori care articuleaza în timp, ca niste halte
providentiale, drumul descoperirii treptate a adevarului despre îngeri: Izgonirea
din Rai, Revelatia de pe Sinai, Întruparea Logosului în istorie si Pogorârea
Duhului Sfânt. Este suficienta doar contemplarea formei discursive a celor doua
angelologii pentru a observa pe de-o parte inapetenta axiologica ce
caracterizeaza discursul Domnului Plesu si, pe de alta, rânduiala frumoasa si
neabatuta care orienteaza ierarhic discursul Bisericii despre sfintii îngeri.
Cei patru stâlpi teologici, pomeniti mai sus, care sustin angelologia crestina
sunt cei care structureaza si ordinea etajelor corespunzatoare celor patru
definitii atribuite în timp de Biserica ostilor îngeresti: etajul mitic, cel de
dupa Izgonire, etajul vetero-testamentar, de dupa descoperirea facuta lui
Moise, etajul cristologic, de dupa Întrupare, si etajul ecleziologic, de dupa
Cincizecime. Aceasta revelare si crestere treptata a cunoasterii îngerilor se
afla la originea personalismului angelologiei crestine a Bisericii. Iata de ce,
daca
angelologia cartii Despre îngeri este pronuntat de factura
metafizico-religioasa, angelologia crestina se recomanda ca fiind eminamente
ecleziologica[bisericeasca].
Sa observam si faptul surprinzator si doar aparent paradoxal ca
tocmai de aici, dinspre incompatibilitatea de fond a metafizicului[METAFÍZIC, -Ă, metafizici,
-ce, s.
f., s.
m., adj. 1. S. f. Parte a
filosofiei care studiază știința despre ființa ca ființă (Aristotel), domeniul suprasensibilului de
dincolo de lumea exterioară (Thomas d’Aquino), stabilirea principiilor prime
indubitabile ale existenței și cunoașterii (Descartes, Spinoza, Leibnitz),
cercetarea critică a condițiilor de posibilitate a gândirii noastre (Kant) etc. 2. S. m. (Înv.) Metafizician. 3. Adj.Care
aparține metafizicii (1), privitor la metafizică; care nu poate fi perceput cu simțurile noastre, depășind cadrul realității; conform cu principiile
metafizicii ] si
teologicului, precum si a corespondentilor lor la nivelul religiozitatii si
respectiv al eclezialitatii, i se trag cartii notorietatea si aplauzele la
scena deschisa. Faptul are o importanta capitala pentru elucidarea, fie si prin
contrast, a genului de scriere pe care îl reprezinta aceasta singulara
„angelologie metafizica“, un caz unic si fara precedent, cel putin în cultura
spirituala europeana. S-ar putea ca Andrei Plesu sa fi dobândit entuziasmul si silinta
scrierii acestui fals tratat despre îngeri în momentul în care bine cunoscuta
sa acuitate critica, precum si justificatele exasperari metafizico-teologice,
facute publice de-a lungul timpului, luasera act de existenta nenorocitului
interval dintre religie si Biserica. Falia fusese deja
descrisa si omologata de Parintele Alexandr Schmemann, în celebra sa
Euharistie. Urmând lui Leonid Uspenski, iata-ne si pe noi recomandând util
acelasi citat semnificativ: „Religia nu înseamna înca Biserica. Religia a luat
nastere concomitent din dorinta, din nevoia de sfintenie, din cunoasterea ca
acest absolut-altul exista si din necunoasterea a ce este el. De aceea, nu
exista pe pamânt fenomen mai ambiguu si, în ambiguitatea sa, mai tragic decât
«religia». Numai «religiozitatea» noastra contemporana, rasuflata si
sentimentala, e convinsa ca «religia» este totdeauna ceva bun, pozitiv, plin de
bunatate si folositor si ca oamenii au crezut întotdeauna în acea bunatate si
indulgenta ale lui Dumnezeu, au crezut în «Tatal» – creat de fapt «dupa chipul
si asemanarea» micii noastre bunatati – cu o morala ce nu împovareaza, cu o
înduiosare traditionala si cu o frumusete sufleteasca ieftina. Noi am uitat
cât sunt de apropiate «religiei», într-un anumit sens, conaturale ei, adâncurile
întunecate ale fricii, ale nebuniei, ale urii, fanatismului, toata aceasta
superstitie sinistra pe care crestinismul primar a demascat-o cu atâta
intensitate, vazând în ea halucinatie diavoleasca. Cu alte cuvinte, noi am
uitat ca «religia» este atât de la Dumnezeu, de la însetarea si cautarea Lui de
nesters în om, cât si de la printul lumii acesteia, care l-a rupt pe om de
Dumnezeu si l-a scufundat în întunericul îngrozitor al orbirii“1.
Solutia Domnului Plesu la acest impas religios este încercarea de
a fenta filozofic cei doi versanti ai dilemei, prin încorporarea
îngerilor într-un al treilea loc – misteriosul loc metafizic al intervalului,
cu alte cuvinte garând angelologia pe o linie religios-filozofica moarta. Prin
aceasta „fofilare“ metafizica, oricât de inventiva sau de simpatica ar socoti-o
unii, Domnul Plesu s-a pus singur în situatia ingrata de a proceda angelologic
în mod desuet, ca si cum Întruparea Celei de a Doua Persoane a Sfintei Treimi
n-ar fi avut loc, adica întocmai hibridei filozofari mistice a Renasterii,
care, reactualizând cadrele religiilor antice, a „religiozificat“ la loc
patrimoniul crestin, dezîmbisericindu-i teologia si odata cu aceasta si
angelologia. Prapadul duhovnicesc savârsit de Apusul crestin-renascentist poate
fi înteles numai în lumina constatarii aceluiasi Parinte Schmemann care pe
drept afirma ca crestinismul nu este o religie, ci capatul religiilor, dar nu
fiindca ar fi cel mai „capatuit“ teologic dintre toate, ci fiindca Întruparea
Domnului, a aratarii Dumnezeului pâna atunci invizibil, a evacuat definitiv din
credinta atitudinea religioasa. Dimensiunea religioasa fusese utila atât
timp cât divinitatea si-a ascuns chipul. Hristos întrupat substituie traditionalei religiozitati antice
eclezialitatea erei moderne, de dupa Întrupare. Adica îmbisericeste
credinta, asezând în locul religiei Biserica. Urmând acestei
dumnezeiesti substituiri, Parintii Bisericii reusisera sa „dezreligiozifice“
compartimentul angelic al credintei crestine dreptmaritoare, îmbisericindu-l,
dar în nici un caz livrându-l filozofiei. Pentru a întelege concret si limpede
în ce consta defazarea Renasterii si pasul ei înapoi este suficienta bunaoara
contemplarea aspectului extramundan al îngerilor din icoana, cu
antropomorfismul edulcorat si fad al îngerilor din tabloul religios.
Indubitabil, reprezinta persoane angelice diferite, apartinând unor
„crestinisme“ diferite si ele.
În spiritul aceleiasi defazari, Andrei Plesu
a preferat si el sa dea ceasul înapoi, motiv pentru care elanul recapitulativ,
fervoarea enciclopedica si stiinta iluminata fac ca, în raport cu revelatia
crestina, Despre îngeri sa reprezinte un discurs religios defazat
si el, semanând cel putin conceptual cu capodoperele renascentiste. Cea mai vie
proba a procedurilor religios-filozofice care articuleaza angelologia plesiana
este însasi marturisirea autorului asupra motivatiei cartii – dupa parerea
noastra, si fara sa exageram, un esantion de strigate si pretentii daimonice tipic
renascentiste: „Vreau sa am intuitia anticipativa a peisajului transcendent, a
regnurilor sale, a climatului sau. Vreau sa stiu cum functioneaza energiile
increate, vreau sa-mi fac o idee despre sociologia cerului, despre programul si
strategiile îngerilor, despre modul cum fuzioneaza ritmurile si formele spiritului
cu ritmurile si formele lumii pamântesti. Nu numai ca vreau sa stiu ceva despre
toate astea, dar mi se pare ca nici nu merita sa vrei sa stii altceva… Cine
spune însa vreau în propozitiile de mai sus? – ma întreaba precaut si putin
iritat prietenul evlavios sau daimonul meu!“2. Raspunsul apare formulat nitel
mai târziu si amesteca în acelasi meniu sincretic temeritatea investigarii
spirituale iudaice, arabesti sau ale metafizicii religioase scolastice cu
scrierile bisericesti ale Areopagitului si cu restul Scripturilor, actiune,
la urma urmelor, în perfect acord cu orientarea sincretica generala a lucrarii.
De altfel, aceasta optiune, disimulat prezenta totusi în carte,
este din nefericire facuta manifesta si consolidata public cu prilejul unui
interviu dat ulterior poetului Robert Serban: „Mi se pare ca si textele
scripturale ne îndeamna sa credem acest lucru; daca se vorbeste de îngeri ai
Persiei sau ai grecilor, care nu erau crestini, e greu de crezut ca îngerii
sunt specializati doar pe crestinism. As îndrazni sa spun un lucru care la
prima vedere pare riscant, dar, daca ne gândim mai bine, o sa vedem ca e destul
de cuviincios: Dumnezeu
însusi nu e crestin!
Noi suntem crestini în raport cu Dumnezeu, altii au alte optiuni, dar Dumnezeu
însusi e dincolo de confesiuni; nu e din Buzau sau Honolulu, are alta situare decât
aceea a geografiei cu care lucram noi de obicei“3.
Pe
lânga faptul ca Andrei Plesu ignora ca Logosul s-a întrupat în Nazaret – un
orasel mai modest si mai provincial decât Buzaul! –, se pare ca nu tine seama
nici de deosebirea dintre ostile îngeresti ale lui Hristos zidite de Domnul la
Facerea lumii si idolii angelici produsi de închipuirea si simbolizarea deviata
a religiilor si civilizatiilor antice. Pe acestia îsi îngaduie
sa îi amestece, nesanctionate, numai mentalitatea si procedurile sincretice.
Oare de ce sa se fi aratat Domnul atât de intransigent si sa fi sistat atât de
drastic idolatria Israelului daca nu din cauza faptului ca iudeii, întocmai
celorlalte neamuri ale pamântului, ajunsesera sa se roage la idoli, adica la demoni din tagma carora
fac parte si „entitatile
angelice“
scornite de batrâna Antichitate?! Si iarasi, de ce oare sa se mai fi întrupat
Domnul daca nu pentru a ne arata adevaratul sau Chip, adevaratul cer caruia sa
ne rugam si, varsându-si dumnezeiescul Sau sânge, pentru a ne revela si a ne
face posibila divino-umanitatea
Bisericii Sale, singura detinatoare a adevarului despre El, despre
îngerii Sai si sfintii Sai si, implicit, singura în stare sa deosebeasca rapid
diversii idoli angelici grecesti sau chiar si persani, de adevaratii si
puternicii osteni angelici ai lui Hristos?!
În fine, a
considera ca Dumnezeu este crestin doar vazut dinspre noi ar însemna doua
lucruri: fie ca doar dinspre noi Persoanele Sfintei Treimi se vad ca fiind
crestine, în vreme ce dinspre alte unghiuri ale planetei se vad ca fiind
islamice, aztece, budiste sau mozaiste, fie ca Unul Domn Iisus Hristos nu este
Unul, ci doar unul dintre ‚,dumnezeii zonali“, destinat zonei temperate! Credem
ca socantele afirmatii din interviu, ca si pluralismul axiologic postmodern al
lucrarii la care ne referim provin din teama disproportionata a autorului ca
textul sa nu care cumva sa poata fi socotit fundamentalist si sa ajunga sa fie
sanctionat pentru încalcarea normelor admise ale politetii ecumenice si ale
deschiderii culturale sincretice. Aceste scrupule
conjuncturale, incompatibile cu talia si anvergura autorului, se repercuteaza
din pacate asupra arhitecturii globale a discursului. Si prezentarea doctrinelor
angelologice, si impresionanta trecere în revista a ipostazelor vocationale ale
îngerilor sacrifica, în beneficiul vastei ingeniozitati a schemelor
recapitulative, tocmai edificarea oricarei axiologii. Ceea ce
irita este faptul ca, în pofida vizibilei inapetente confesionale a textului,
se doreste totusi ca, în mod discret si abil, rasfoirea materialului angelic sa
fie perceputa de cititor ca fiind de sorginte crestina, dar ca a unei carti
croite dupa tiparul manusii: fie pe afara sincretica si pe dinauntru crestina,
fie viceversa! Exceptând sincretismul
subiacent definitiilor angelice, ceea ce contrariaza si adânceste în plus deosebirea dintre îngerii Domnului
Plesu si îngerii Bisericii
este aniconismul reprezentarilor si al instrumentarului. În
majoritatea cazurilor, primii sunt perceputi prin semnificatiile pe care i
le-au atribuit religiile traditionale, scolastica sau ezoterismul medieval,
folosind liniile de fuga ale perspectivei clasice, albertiene. Asta înseamna
ca, în acest caz, îngerii sunt vazuti si comentati dinspre noi, fapt pentru
care realitatea lor risca distorsiunile si iluzionismul specifice mentalitatii
binoculare. Biserica, în schimb, ni i-a descris cum se vad ei iconic, de sus în
jos, dinspre cer înspre pamânt, adica cum îi vede si îi lasa sa fie vazuti
Dumnezeu. Iar cum arata ei vazuti de sus, iconic, dinspre Domnul, ne descopera
chiar dumnezeiestile revelatii ale Scripturii. Bunaoara, când Daniel
îl vede si îl descrie pe Sf. Arhanghel Gavriil, nu el îl vede si îl descrie de
fapt, ci vede ce îi arata Domnul, iar gura si cuvintele proorocului, fiind
îndumnezeite de harul Domnului, capata puterea de a reproduce verbal vederea si
descrierea Lui. De aici si aspectul înfricosator si neuman al vedeniei, ca de
altfel al tuturor dumnezeiestilor vedenii, imposibil de a fi fost plasmuite de
vederea ochiului sau închipuirii omenesti. Dimpotriva, pliate euforic pe
intelect, rationalitatea si coerenta aproape magice ale insolitei angelologii
metafizice pe care o comentam sunt fara echivoc destinate constiintei
teoretice, dispozitivului ei conceptual. Autorul îsi vrea lucrarea distincta si
de ticurile operationale ale „omului recent“, si de pravila doctrinara a
teologilor Bisericii. Îngerii Domnului Plesu se vor cu orice pret
rezonabil-spontani, dar atât cât neprevazutul lor sa nu care cumva sa joace
cuiva „de sus“ sau „de jos“ vreun renghi!, si precis determinati, atât cât sa
fiarba/arda specific numai în cadrele culturii, fara sa dea în foc vreodata… Se
vorbeste amplu despre ierarhiile angelice ale Areopagitului, se gloseaza
încântator asupra demersului scolastic, este pomenita veghea îngerilor
natiunilor, sunt comentate rugaciunea si celelalte nevointe de sorginte
angelica ce aureoleaza vocatia monahala etc., fara a îngadui macar vreunuia din
îngerii cartii sa se rataceasca pe traiectoriile perspectivei rasturnate,
teologice! Doctrinei teologice asupra îngerilor i se opune o asa-numita
„intuitie operationala“, prin care cititorul este invitat sa înteleaga ca ar fi
vorba despre un fel de simtire rationala cu priza mai directa si mai deplina la
semnificatia si realitatea „poliedrice“ ale îngerilor: „Fie pentru ca au de
raspuns unor derapaje eretice, fie pentru ca au talente de filozofi (adica o
anumita neliniste speculativa), fie pentru ca nu se pot sustrage gratuitatii
iscoditoare a mintii omenesti, teologii dintotdeauna si-au pus tot soiul de
întrebari despre îngeri care, din punctul meu de vedere, nu merita foarte multa
atentie. Solicitante pentru inteligenta, ele nu duc prea departe când ceea ce
cauti e o intuitie operativa a regnului îngeresc. Eu cred ca toate lucrurile
despre care vorbim merita sa fie gândite si asumate numai în masura în care pot
deveni altceva decât simpla informat ie istorica si dogmatica. Putem, fireste,
divaga sprintar, putem construi rationamente si metafore, dar totul e inutil
câta vreme reflexia noastra nu are un impact durabil asupra modului nostru de a
fi, câta vreme ea nu se converteste într-o experienta personala
transfiguratoare“4.
Oricât de amanuntita, rasfoirea cartii de la un capat la
celalalt nu va descoperi vreun loc în care respectiva „intuitie operationala“ a
autorului sa fi gasit de cuviinta ca ar merita luata în seama contributia
îngerilor, ca modele liturgice, la edificarea unitatii si divino-umanitat ii
Bisericii. Cu toate ca, la Mamvri, Sfânta Treime i s-a aratat lui Avraam în
chipul celor trei îngeri, iar ulterior relatia intratrinitara a acestora a
devenit modelul raporturilor ecleziale din interiorul sinaxelor parohiale sau
episcopale, cartea omite sa prezinte îngerul ca agent si promotor al
îmbisericirii realului, ca parte nevazuta, dar extrem de dinamica a Trupului
lui Hristos, adica a vietii Bisericii. Sunt eludari care probeaza neutralitatea
ecleziologica în care se complace discursul lucrarii. Dar o eludare de
proportii, cum este absenta oricarui comentariu asupra scandalului determinarii
sexului îngerilor, reprezinta dovada clara ca angelologia Domnului Plesu nu este doar indiferenta
ecleziologic, ci produsul unei veritabile fobii teologice. A
trebuit sa vina epoca noastra postmoderna pentru ca stravechea ironizare
catolica a teologilor Rasaritului Crestin, de a fi fost preocupati, în plin
asediu turcesc, de stabilirea sexului îngerilor – o parafraza medievalaa tarii
care „arde“, si a babei care „se piaptana“ –, sa revina astazi ca un bumerang
si sa loveasca imparabil penibilul pietism care a scurtcircuitat mortal
angelologia Apusului Crestin. Or, mult ridiculizata tema a comenta rii sexului îngerilor
reprezinta de fapt pentru cercetatorii doctrinei ceea ce numim de obicei o tema
teologica grasa. Ea înseamna cu mult mai mult decât contemplarea prezumtivelor
bisexualitati, transsexualitat i, androginism ale protectorilor nostri sau, pur
si simplu – asa cum ne-ar putea sugera Domnul Plesu – a modului paradoxal în
care acestia îsi misca nevazuta si netrupeasca lor orientare sexuala undeva în
intervalul dintre genurile masculin si feminin… Daca la prima vedere pare o
tema sterila a gândirii teologice speculative, asa cum a parut la vremea
respectiva si teologilor catolici, ea devine esentiala în clipa în care se
încearca explicarea contrastului evident dintre numele barbatesc si înfatisarea
efeminata a îngerilor, asa cum apare în toate icoanele Traditiei. Prezent în
toate ipostazele îngerilor din icoanele Bisericii, el nu face decât sa
reproduca fidel modul în care au aparut în vedeniile sfintilor. A teologhisi
asupra originii si cauzelor acestui divin si tainic contrast înseamna pâna la
urma a umbla la însasi identitatea îngerilor si a lumilor intermediare, a
iscodi teologic însusi fondul ontologic caruia îi apartin.
Prin urmare, care ar
putea fi portretul-robot al îngerilor Domnului Plesu si care al îngerilor
Bisericii? Domnul Plesu a încercat sa le faca îngerilor sai un portret-robot
care îl exprima ca autor aproape fara rest: „îngerul plesian“ este irezistibil
destept, insuportabil tuturor si nimanui, proxim mai curând evlaviei citadine
decât efuziunii isihaste; ca si distinsul lui exeget, este suculent, repede
intelectiv, iute pluralist, cordial ezoteric, ocupând cu slava tihnit asezata
si notorie a arhetipului alveola cultural-religioasa care i-a fost rezervata. În
mod global, desenul lui reface sugestiv bine cunoscuta echidistanta cu care
autorul întâmpina atât mediul Bisericii cât si pe cel al religiozitatii
neîmbisericite, ba mai mult, a modului în care se complace sa medieze între
cele doua instante. Pentru Andrei Plesu, si cu riscul de a fi socotit excesiv
generic sau conventional, intervalul reprezinta cratima ideal adecvata unei
„diplomatice“ împacari si conlucrari a celor doua angelologii adverse: cea a imaginarului religios,
al tabloidelor angelice vehiculate de Antichitate, de restul monoteismelor sau
de initiatica doctrinelor oculte, si cea a imaginalului – cum
îi place Domniei sale sa-i zica5 – traditiei ipostazelor angelice pe care le
furnizeaza patrimoniul iconic al Bisericii. Ca atare, o deosebire importanta o
constituie faptul ca îngerii Domnului Plesu
arata, functioneaza si se comporta abstract, conventional si despersonalizat,
„dupa chipul si asemanarea“ intervalurilor închipuite metafizic de însusi
genitorul lor „terestru“, în vreme ce îngerii Bisericii, ca persoane teologice,
chiar daca netrupesti si nevazute, arata, se comporta si functioneaza nu dupa
cum le-au închipuit oamenii, ci conform unui statut hotarât în ceruri de însusi
Sfântul Arhanghel Mihail si încuviintat unanim de plenul ostilor îngeresti. Cu
toate ca pâna la izgonirea cuplului primordial aflaseram doar ca au fost ziditi
de Domnul, fara sa stim însa cum arata, ce fac si cum se misca, în urma
ucazului angelic al Arhistrategului, recunoasterea îngerilor Bisericii se face
precis, potrivit noii lor posturi liturgice: stau bine, stau cu frica,
iau aminte, pentru ca Sfânta Jertfa în pace sa fie adusa. Sa
adaugam ca, teologic, a sta bine înseamna a te afla exact în
acel vazduh unde pot fi prinse „scurtele“ divine, adica razele energiilor
increate, a sta cu frica înseamna a sta cu teama de a nu le
rata traseul repede si a avea marea grija de a nu le oglindi schimonosit sau
fragmentar, iar a sta cu luare aminte înseamna a întelege
primii sensul mesajului dumnezeiesc, iar pentru pamânteni a fi cei dintâi
hermeneuti ai acestuia.
În fine, o concluzie globala: chiar daca arata moderni doar
extrem de sporadic si doar secvential, per ansamblu îngerii lui Andrei Plesu pot fi calificati ca
fiind esentialmente „modernisti“. Sa fim mai clari: potrivit teologilor,
Întruparea Domnului si icoana Lui inaugureaza era Persoanei. Modelul Persoanei
este Hristos. Fara Persoana, adica fara Hristos, n-ar fi existat niciodata era
modala a modernitatii, fiindca Hristos întrupat S-a facut vizibil oamenilor ca
Persoana, S-a aratat lor cum arata, sau, mai exact, cum S-a lasat vazut. Sa
observam ca, în absenta realitatii Persoanei, nici una dintre civilizatiile
antice n-a avut vreo epoca moderna si n-a cunoscut modernitatea. Modernitatea
este expresia persoanei. Chiar daca inventat cu aproape doua mii de
ani mai târziu, cuvântul modern rezuma modul persoanei de a-i
asuma si exprima jertfelnic, existential pe ceilalti. A fi modern înseamna a-I
iubi ,,modal“ si pe Hristos si pe proximi, a Le iubi neuniform unicitatea. Pe
drept cuvânt, Hristos este considerat creatorul si etalonul modernitatii,
adica al vocatiei modale, al acelei puteri înalte si singulare
daruita umanitatii pentru a exprima tainele descoperirilor divine. Expresia cea
mai vie a modernitatii o reprezinta actul zugravirii de icoane.
Irumperea în lume a ideologiilor a facut ca modernitatea
crestina sa devina treptat amnezica, apoi apostata si, într-un final, de-a
dreptul atee. Aceasta dramatica depreciere a dat înapoi acele modernitatii,
transformând-o automat în modernismul în care ne como placem astazi.
Caracteristic modernismului este faptul ca, pastrând perfect intact harul modal
al modernitatii, daruit odinioara, el pierde tocmai simtirea
întelegatoare a adevarului unic, întocmai „modernismului“ definitiilor si
continuturilor din Despre îngeri – inegalabile si admirabile
ca forma si expresie, dar aniconice, castrate axiologic si, mai grav, lipsite
de maretie. „Îngerul plesian“ nu rage
divin si neuman, cu unul din picioare pe un tarm al marii si cu celalalt picior
pe celalalt tarm, nici nu seamana cu înspaimântatoarea persoana eshatologica
din vedeniile proorocilor si sfintilor: „Apoi am vazut un înger puternic care
se pogora din cer într-un nor. Deasupra capului era curcubeul, fata lui era ca
soarele si picioarele lui ca niste stâlpi de foc. În mâna tinea o carticica
deschisa. A pus piciorul drept pe mare si piciorul stâng pe pamânt si a strigat
cu glas tare, cum racneste un leu“ (Apoc. 10, 1-3). Oare ce are comun „îngerul
plesian“ pazitor, intimist, confesiv si inteluctualist – cum îi sade bine
oricarui „dublu ceresc“ închipuit de laicatul caldicel –, cu alura apocaliptica
a arhanghelului întrezarit de autorul Apocalipsei? Ar fi
bine ca împreuna cu autorul sa nu uitam ca toate cele patru masuri luate de
Arhistrategul ostilor îngeresti, pomenite mai devreme, sunt forme ale
ascultarii, iar în monahism, urmând modelul îngerilor, compun votul ascultarii.
Sfintii Parinti ai Bisericii observasera faptul ca, asistând neputinciosi la
înfricosata Cadere si izgonire a omului din Rai, board-ul angelic a decis sa
renunte de bunavoie la libertatea cu care fusesera înzestrati îngerii laolalta
cu celelalte fapturi în favoarea ascultarii. Vazând atâta dragoste jertfelnica
în cumintenia lor subita, Domnul i-a rasplatit daruindu-le miraculoasa
libertate canonica, cea vesnic incoruptibila. Despre îngeri, cum spuneam mai
înainte, nu este însa o lucrare etansa si compact metafizica. Oricât de
demiurgica, omogenitatea ei este sparta de modestia frumoasa a textelor care
formeaza cea de-a doua secventa a cartii, intitulata smerit „Experiente,
tatonari, lecturi“. Piesele care o compun sunt câteva texte mai recente a caror
teologie destinsa, temeritate priceputa si precizie incantatorie evoca
întelepciunea joviala a redactarilor patristice. Ne-ar fi bucurat, pentru
placerea lecturii, sa opunem strigatului renascentist, reprodus anterior, fie Lupta
lui Iacob cu îngerul, fie Îngerul si clipa, fie chiar citarea
integrala a textului Aroma lumii – toate la un loc esantioane
extrem de rare de exaltanta si aplicata teologhisire dreptmaritoare. Pe lânga
faptul ca acestea, precum si celelalte texte care compun micuta secventa
mediana a cartii dezmint inapetent a teologica a autorului, ele profetesc
îngereste nu numai „epura“ prezentei scrieri si „desenul ei ideal“, ci si
ipostaza viitoarelor lucrari ale lui Andrei Plesu. Lânga „estele“ fiecarui
capitol al prezentei carti – ne catehizeaza autorul –, acelasi înger asaza un
„cum ar fi trebuit sa fie“, prin care forma actuala a unui caz european fara
precedent ar putea deveni forma viitoare a unui caz fara precedent în ceruri…
I-o doresc cu inima de prieten, adica mai intens decât i-o doreste „dublul sau
ceresc“…
1 Alexander Schmemann, Euharistia – Taina Împaratiei,
Ed. Anastasia, p. 186.
2 Andrei Plesu, Despre îngeri, Ed. Humanitas, p. 179.
3 Robert Serban, A cincea roata, Ed. Humanitas, p. 140.
4 Andrei Plesu, Despre îngeri, Ed. Humanitas, p. 86.
5 Andrei Plesu, Despre îngeri, Ed. Humanitas, p. 275.
2 Andrei Plesu, Despre îngeri, Ed. Humanitas, p. 179.
3 Robert Serban, A cincea roata, Ed. Humanitas, p. 140.
4 Andrei Plesu, Despre îngeri, Ed. Humanitas, p. 86.
5 Andrei Plesu, Despre îngeri, Ed. Humanitas, p. 275.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu