vineri, 11 decembrie 2015

Replica la interviul cu parintele Nicolae Necula (Repetarea Botezului ignoranta teologica)

http://www.viata-libera.ro/logare/1188-repetarea-botezului-ignoranta-teologica
Iata ce raspunde parintele Nicolae Necula, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxa Bucuresti:
„- Înţelegem că nu e posibil „al doilea botez”?
– Creştinii mai sunt numiţi hristofori, adică purtători de Hristos, efectul Botezului fiind cel de ştergere a păcatului strămoşesc, de moarte şi de înviere cu Hristos. Dacă Taina Botezului este săvârşită corect prin întreita afundare în numele Sfintei Treimi, păcatul strămoşesc fiind iertat, el nu se mai repetă.
Păcatele personale săvârşite de creştin după Botez se şterg printr-o viaţă aleasă a creştinului, în ascultarea de Dumnezeu, punând în faptă cuvântul lui Dumnezeu. După Botez, în diversele etape ale vieţii, păcatele creştinului sunt şterse şi prin Taina Mărturisirii şi a apoi prin unirea cu Hristos prin primirea Taina Sfintei Împărtăşanii.
– În ultimii ani, realitatea imediată ne oferă atâtea situaţii în care creştini de diferite confesiuni şi-au unit inimile prin căsătorie. Cum se procedează în aceste situaţii din perspectiva învăţăturii Bisericii Dreptmăritoare?
Dacă credinciosul este în Biserica Romano-Catolică sau Luterană ori Calvină sau aparţine altor culte neoprotestante în care se săvârşeşte botezul în numele Sfintei Treimi şi doreşte să treacă în Biserica Ortodoxă, acestuia nu i se mai repetă Botezul, el fiind considerat creştin.
I se administrează doar Mirungerea, bineînţeles, în urma unei perioade de pregătire, de catehizare, şi a mărturisirii de credinţă făcută în scris şi declarată public de cel ce vine la credinţa ortodoxă.
Se administrează botezul doar dacă cel care urmează să fie încreştinat vine din spaţiul musulman, iudeu, hindus… În aceste situaţii, după o pregătire aşa cum urmau catehumenii în primele veacuri creştine, aceştia pot primi Taina Botezului, apoi, Mirungerea şi Sfânta Împărtăşanie.
– În aceste situaţii, cum e posibilă tripla afundare, fiindcă nu mai avem prunci, ci adulţi?
– Prin folosirea unor vase mai mari, pentru administrarea corectă a botezului.
– Sunt şi situaţii de ortodocşii care au trecut la o altă confesiune creştină. În această situaţie, cum se procedează?
– Botezul celor care trec la o altă confesiune Romano-Catolică, Greco-Catolică sau la alte secte nu trebuie să se repete. A repeta Botezul este o ignoranţă teologică, rea-voinţă şi dispreţ faţă de lucrarea harică a Duhului Sfânt. Referitor la acest aspect, teologul Paul Evdokimov spune „că nu ne situăm unii împotriva celorlalţi, nici alături de ceilalţi, ci în faţa tainei lui Dumnezeu”…”
Iata si replica mea:
CONDITIA BOTEZULUI ESTE MARTURISIREA DREPTEI CREDINTE A CELUI CARE SAVARSESTE BOTEZUL SI A PRIMITORULUI TAINEI BOTEZULUI, NU TIPICUL DE SAVARSIRE, ADICA NU MODUL IN CARE E FACUT(PREFERABIL AFUNDARE, DAR POATE FI SI STROPIRE, SPALARE, ETC). Acestea sunt amanunte, care daca vor capata greutate vom intra intr-un domeniu magic ce nu are de-a face cu credinta ortodoxa. Forma canonica (corecta) a Botezului fiind desigur AFUNDAREA de trei ori in numele Sfintei Treimi.
Intr-adevar Taina Botezului nu se repeta. Dar aceasta numai in cazul in care a fost savarsita de un ortodox!
Dar sa vedem ce este Taina Botezului.
Conform invataturii lui Hristos Biserica este Una, asa cum confirma si Crezul: „Cred intr-Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica”
De aici rezulta faptul ca gruparile crestine ce se gasesc in afara Bisericii celei Una (care este Unitara in Doctrina, Morala, Cult si Conducere Bisericeasca) nu pot fi recunoscute drept Biserici.
Daca avem corectitudine patristica, pentru termenul Biserica nu exista plural, ci doar singular.
Atunci cand ne referim la Biserica ca si cladire, limba greaca foloseste denumirea de NAOS, care insemna nava, corabie si care suporta pluralul.
In schimb EKKLISIA nu suporta plural, ci numai singular, asa cum spune Hristos prin Sf Pavel: „Un Domn, O Credinta, Un Botez” deci o Biserica. Mai exista doar termenul Biserica Locala, care defineste Biserica Ortodoxa intr-un anumit loc.
Iata ca Sfinte Taine (inclusiv Botez si Preotie) nu exista in afara Bisericii (iar acest lucru ni-l spune Sfantul Vasile cel Mare).
Faptul ca un Romano-Catolic sau un protestant pronunta formula corecta a Botezului in numele Sfintei Treimi nu declansaza un efect magic de botezare.
Prima conditie a Botezului este ca cel care boteaza sa fie drept-credincios, sa fie membru al Bisericii Ortodoxe(de preferat episcop sau preot, dar in cazuri speciale si diaconul si mireanul poate boteza). Daca nu se indeplineste conditia aceasta, ca cel care boteaza sa fie membru deplin al Bisericii Ortodoxe, atunci nu avem botez ci pseudobotez.
Cel care vine de la un pseudobotez, conform Pidalionului (Carma Bisericii, Sf Ciprian de Cartagina, Sf Nicodim Aghioritul, Sf Vasile cel Mare, Sf Nectarie de Pentapole,etc) trebuie BOTEZAT, si nu rebotezat, pentru ca primul”botez” nu este botez, conform Sfintilor Parinti.
Biserica a folosit in anumite perioade iconomia (pogoramant, vezi Sinodul Trulan) in cazul in care mase largi de eterodocsi reveneau la ortodoxie, si atunci, intr-adevar nu se repeta Botezul,pentru ca respectivii fusesera botezati in Biserica ortodoxa si apoi au parasit Biserica Ortodoxa si iarasi au revenit, si intr-adevar in aceste conditii Botezul nu se repeta, fiind unul in Biserica cea Una.
In cazul in care o mama ortodoxa isi boteaza singura copilul in apa, atunci cand copilul e in pericol de moarte si nu este un preot in zona ca sa il poata boteza, botezul savarsit de mama ortodoxa este VALABIL si nu se repeta, daca acel copil traieste, va primi doar Taina Sfantului Mir si Sfanta Impartasanie, Botezul fiind deja savarsit de mama.
De aceea in interviul de mai sus apare o confuzie. In nici un caz un neortodox nu poate face ceea ce face mama ortodoxa.
CONDITIA BOTEZULUI ESTE MARTURISIREA DREPTEI CREDINTE A CELUI CARE BOTEAZA SI A PRIMITORULUI TAINEI BOTEZULUI, NU TIPICUL DE SAVARSIRE, ADICA DECA E FACUT PRIN STROPIRE, AFUNDARE, SAU SPALARE. Acestea sunt amanunte, care daca vor capata greutate vom intra intr-un domeniu magic ce nu are deaface cu ortodoxia.
A considera ca exista Taina Botezului in afara Bisericii Ortodoxe tine de teoria minimalismului dogmatic si de Teoria Ramurilor care sunt teorii protestante care definesc Biserica acolo unde este doar o simpla credinta intr-un Hristos vazut fie arian, fie monofizit, fie monotelit, fie Filioquist si un botez vazut in chip magic si strain Bisericii ortodoxe. Poate boteza cineva care nu cinsteste icoana lui Hristos, adica neaga intruparea Lui?? Aceste teorii nu au nimic de-a face cu traditia bimilenara a Bisericii Ortodoxe.
Din pacate au influentat si minti luminate ale unor profesori, preoti si chiar patriarhi de-a lungul ultimei sute de ani, dar nu poate fi gasita nicaieri inainte de anul 1900, cand niciodata nu a fost recunoscuta vreo Taina a eterodocsilor. Si in aceasta privinta avem un nor de marturii patristice.
Preot Matei Vulcanescu,
Parohia Sfanta Mucenita Paracheva
Mitropolia Veriei,
Biroul de Misiune pentru lumea eterodoxa si necrestina.Grecia
Canoanele prescriu, prin urmare, botezarea ereticilor, ca unii care nu au botez adevărat şi caterisirea clericilor care consideră valid botezul ereticilor, ca şi orice “taină” săvârşită de aceştia (Apost: 46, 47, 68; Sobor 2: 7; Sobor 6: 84; Carhid: 1; Apost: 47, 68; Sobor 2: 7; Sobor 6: 95; Cartag: 1; Vasilie: 1, 20, 47, 2, Cartag: 6, 15).
Doar ortodocşii care au lepădat dreapta credinţă, mergând la eretici, apoi se pocăiesc şi revin din erezie la ortodoxie sunt mirunşi. Aceşti ortodocşi sunt mădulare ale Bisericii, prin botezul ortodox, calitate care nu poate dispărea, dar au respins pe Dumnezeul Adevărat, prin primirea învăţăturilor potrivnice. Îşi mărturisesc păcatul ereziei, apoi li se administrează mirungerea. Mirungerea este o reînnoire a lucrării darurilor Duhului Sfânt, care venise asupra lor, la prima mirungere, dar nu le mai era de folos, odată ce au stricat relaţia cu Dumnezeu.
Practica mirungerii ortodocşilor apostaţi reveniţi la credinţă arată ea înseşi cât de grav este păcatul ereziei. Pentru niciun alt păcat nu se consideră necesară reînnoirea lucrării Duhului asupra persoanei şi prin mirungere. În ciuda Scripturii şi a Tradiţiei, la ora actuală unii clerici nu botează ereticii, ci doar îi mirung. Aceasta deşi este clar că nu are ce se reînnoi, odată ce nu au primit nicicând lucrarea Duhului, prin Sfintele Taine care nu li s-au administrat niciodată, fiindcă nu au făcut niciodată parte din Biserică.

Unii invocă, în sprijinul mirungerii fără botez a ereticilor, acel canon apostolic care interzice repetarea botezului (Apost. 47), „uitând” că unul şi acelaşi canon spune să se caterisească acel cleric care nu botează pe cel „botezat” de eretici! Altfel spus, după cum arată şi tâlcuirile, canonul interzice repetarea botezului autentic (valid) ortodox ca şi credinţă (în Sfânta Treime, aşa cum este această credinţă sintetizată în Crez) şi formă (prin întreita afundare). Şi am văzut că ereticii nu cred ortodox în Sfânta Treime, ci au o credinţă mincinoasă, într-o treime de ei închipuită, după ideile lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu