ÎNVĂȚĂTURA
NESTORIANĂ [Nestorianismul învață că cele două esențe
divină și umană sunt separate și sunt două persoane: omul Iisus Hristos și
Logosul divin, care locuiește în om. De aceea, nestorienii resping terminologia
"Dumnezeu a suferit" sau "Dumnezeu a fost răstignit",
pentru că ei cred că omul Iisus Hristos a suferit. Mai mult, ei resping
termenul Theotokos (Nascătoare de Dumnezeu) dat fecioarei Maria, utilizând în
schimb termenul Christotokos (Născătoare de Hristos) sau Anthropotokos
(Născătoare de om). Este considerat erezie.]
-Părintele Arsenie Boca avea, însă, și învățătura
nestoriană, opusă celei
monofizite (cum de a reușit să le acumuleze pe amânduouă laolaltă? Poate prin
înclinarea sfinției sale la uniație și ecumenism de tip catolic. Deși mai
devreme dezavua pe Nestorie, iată că îi propovăduiește învățătura ca fiind
Ortodoxă) dată anatema la Sfântul Sinod al 3-lea Ecumenic:
“El personal, întrupat în
persoană omenească a venit la noi să
ne spună toate despre soarta noastră” [PS Daniil Stoenescu, episcop locţiitor al
Daciei Felix, Părintele Arsenie: omul
îmbrăcat în haină de in şi îngerul cu cădelniţa de aur, E. Charisma, Deva, 22009, p. 276.].
Să vedem ce spune învățătura Ortodoxă despre această problemă (persoana
fiind totuna cu ipostasul,
atunci când se
vorbește despre cei ce au libertatea alegerii în fire):
Prin urmare nu se poate vorbi cu
privire la Domnul nostru Iisus Hristos de o singură fire compusă din
Dumnezeire şi omenire, după cum se poate vorbi cu privire la individ (om) de
o singură fire compusă din trup şi suflet. Aici este un individ. Hristos, însă, nu este un individ şi
nici nu există specia Hristos, după cum există specia om. Pentru aceea spunem
că unirea s-a făcut din două firi desăvârşite, din cea omenească şi cea
dumnezeiască; ele nu s-au amestecat, nici nu s-au confundat, nici nu s-au
combinat, după cum au zis urgisitul de Dumnezeu Dioscur, Eutihie şi Sever şi
ceata lor blestemată; şi nici nu s-au unit printr-o unire personală sau morală
sau printr-o unire de demnitate sau de voinţă sau de cinste sau de nume sau de
bunăvoinţă, după cum au spus urâtorul de Dumnezeu Nestorie, Diodor, Teodor al
Mopsuestiei şi adunarea lor cea diavolească; ci prin unire, adică după
ipostasă, fără schimbare, fără confundare, fără prefacere, fără împărţire şi
fără depărtare. Mărturisim o singură ipostasă în două firi desăvârşite a Fiului
lui Dumnezeu întrupat. Afirmăm că Dumnezeirea şi
omenirea au aceeaşi ipostasă şi mărturisim că după unire se păstrează în el
cele două firi. […]
Dumnezeirea și omenirea au aceeași ipostasă, adică
persoana a 2-a a Sfintei Treimi, Persoană Dumnezeiească, iar nu omenească. De
aceea Maica Domnului se numește Născătoare de Dumnezeu iar nu născătoare de om
(cum s-ar fi numit dacă Mântuitorul s-ar fi întrupat în persoană omenească, cum susține sărmanul Părinte Arsenie Boca).
Propovăduim că Sfânta Fecioară
este în sensul propriu şi real Născătoare de Dumnezeu. Prin faptul că cel
născut din ea este Dumnezeu adevărat, este adevărată Născătoare de Dumnezeu
aceea care a născut pe Dumnezeul adevărat, întrupat din ea.Spunem că Dumnezeu s-a născut din ea, nu în
sensul că Dumnezeirea Cuvântului a luat din ea începutul existenţei, ci în
sensul că însuşi Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în
afară de timp, din Tatăl, care există fără de început şi veşnic împreună cu
Tatăl şi cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră,
s-a sălăşluit în pântecele ei, s-a întrupat şi s-a născut din ea fără să se
schimbe.
Sfânta
Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adevărat: şi nu un Dumnezeu
simplu, ci un Dumnezeu întrupat. Cuvântul nu şi-a pogorât
din cer corpul, care să fi trecut prin ea ca printr-un tub, ci a luat din ea un trup de o
fiinţă cu noi pe care l-a ipostasiat în El însuşi.Căci dacă şi-ar fi adus corpul din cer şi n-ar
fi luat firea noastră, la ce mai foloseşte înomenirea? înomenirea lui Dumnezeu
Cuvântul pentru aceasta s-a făcut ca însăşi firea, care a păcătuit, care a
căzut şi care s-a corupt, să învingă pe tiranul, care a înşelat-o şi astfel să
se elibereze de stricăciune, după cum spune dumnezeiescul apostol: „Pentru că
prin om moartea, tot prin om învierea morţilor”318. Dacă prima este adevărată,
este adevărată şi a doua.[…]
Şi iarăşi spune apostolul: „A trimis Dumnezeu
pe Fiul Său Unul- Născut, care s-a făcut din femeie”. N-a spus „prin femeie“,
ci „din femeie“. A arătat aşadar dumnezeiescul apostol că însuşi
Fiul Unul-Născut al lui Dumnezeu şi Dumnezeu este cel făcut om din Fecioară şi
că însuşi cel născut din Fecioară este Fiul lui Dumnezeu şi Dumnezeu. Căci s-a
născut în chip corporal, întrucât s-a făcut om. N-a locuit într-un om mai
dinainte făcut, ca în profeţi, ci însuşi s-a făcut om în chip
substanţial şi real, adică în ipostasa Lui există un trup insufleţit cu suflet
raţional şi gânditor şi El însuşi s-a făcut ipostasa trupului.
Aceasta înseamnă cuvintele: „s-a făcut din femeie“. Căci cum ar fi fost sub
lege însuşi Cuvântul lui Dumnezeu, dacă n-ar fi fost om deofiinţă cu noi?
Pentru aceea pe bună dreptate şi cu adevărat
numim Născătoare de Dumnezeu pe Sfânta Maria. Acest nume constituie toată
taina întrupării. Iar dacă aceea care a născut este Născătoare de Dumnezeu,
negreşit şi cel născut din ea este Dumnezeu şi, negreşit, este şi om. Căci cum
s-ar fi născut din femeie Dumnezeu, care are existenţa înainte de veci, dacă
nu sar fi făcut om? Este evident că Fiul omului este om. Iar dacă cel născut din femeie
este Dumnezeu, este evident că este unul şi acelaşi atât cel născut din Dumnezeu
Tatăl, potrivit fiinţei dumnezeieşti şi fără de început, cât şi cel care în
vremurile din urmă s-a născut din Fecioară, potrivit fiinţei care are început
şi cade sub timp, adică fiinţei omeneşti. Acest fapt indică o singură ipostasă, două firi şi două naşteri
ale Domnului nostru Iisus Hristos. Nu numim deloc pe Sfânta Fecioară
Născătoare de Hristos. Această denumire a născocit-o spurcatul, pângăritul
Nestorie, cel cu cuget iudeu, vasul necurăţiei, pentru a desfiinţa termenul:
„Născătoare de Dumnezeu“, ca supărător şi spre a necinsti pe singura care cu
adevărat este mai cinstită decât toată zidirea, pe Născătoarea de Dumnezeu,
chiar dacă ar crăpa el împreună cu Satan, tatăl său.
Deci vedem că Domnul nostru Iisus Hristos este
numit Dumnezeu deoarece are firea Dumnezeiască, din nașterea mai înainte de
veci. Este numit și om, fiindcă are, prin întrupare, și firea omenească din
zămislirea din Fecioară. Dar aceeași Persoană Dumnezeiască, Fiul lui Dumnezeu,
S-a făcut și Fiu al Fecioarei, păstrând modul lui de a fi Fiu.Așadar,
luând firea omenească, a rămas Același Ipostas.
Tatăl este Tată şi nu Fiu; Fiul este Fiu şi nu
Tată; Duhul este Sfântul Duh şi nu Tată şi nici Fiu. Căci însuşirea este
imobilă. Altfel cum ar putea să rămână însuşire, dacă este mobilă şi se
schimbă? Pentru aceea Fiul lui Dumnezeu se face Fiu al omului, ca să
rămână imobilă însuşirea. Fiind Fiul lui Dumnezeu, s-a făcut Fiul omului,
întrupându-se din Sfânta Fecioară, iar prin aceasta nu s-a depărtat de
însuşirea de a fi Fiu.
Așadar
Persoana a 2-a a Sfintei Treimi, a rămas Aceeași după întrupare, fiind Fiul lui
Dumnezeu, și nu S-a întrupat într-o persoană omenească, cum susține Nestorie și
Părintele Arsenie Boca.
-sursa: https://888adevarul8despre8arsenieboca8.wordpress.com/dreptul-canonic-ortodox/a-despre-ortodoxia-neindoielnica-a-credintei-celui-despre-care-se-trateaza/f-invataturile-eretice-scrise-ale-parintelui-arsenie-boca/comment-page-1/#_ftn6
-sursa: https://888adevarul8despre8arsenieboca8.wordpress.com/dreptul-canonic-ortodox/a-despre-ortodoxia-neindoielnica-a-credintei-celui-despre-care-se-trateaza/f-invataturile-eretice-scrise-ale-parintelui-arsenie-boca/comment-page-1/#_ftn6
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu