Cea mai veche erezie care a apărut în Apus a fost aceasta,
anume că Duhul Sfânt purcede „şi de la Fiul”. În oraşul Toledo din Spania, la
anul 589 d.Hr., s-a întrunit un sinod al episcopilor apuseni care a proclamat
ca dogmă învăţătura de mai sus. Ea a fost confirmată ulterior şi de sinodul
local, ce s-a întrunit în acelaşi oraş, în anul 633. Care au fost motivele care
i-au determinat pe aceşti episcopi să ia o astfel de hotărâre?
În acea epocă, în Spania se răspândise foarte mult erezia
ariană, venită din Răsărit, care nega dumnezeirea lui Hristos şi învăţa, în mod
eronat, că Hristos este o simplă fiinţă creată de Dumnezeu. Episcopii din acea
vreme, ca să înalţe, credeau ei, Persoana lui Hristos, în articolul Simbolului
de Credinţă care spune: „Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care
din Tatăl purcede”, au adăugat cuvintele „Care de la Tatăl şi de la Fiul
purcede”. În limba latină, cuvintele: şi de la Fiul se traduc prin termenul
Filioque. Înainte de aceasta, Fericitul Augustin, încercând să interpreteze
psihologic relaţia de iubire şi unitate dintre Persoanele Sfintei Treimi, a
spus: „Tatăl şi Fiul reprezintă principiul Sfântului Duh, fiind vorba deci de
două principii” (Trembelas, Dogmatica, Vol. 1, p. 280). El a îndrăznit să
vorbească despre două principii în Sfânta Treime. Această învăţătură, specifică
lui Augustin, nu poate fi socotită ca fiind deasupra Sfintei Scripturi sau a
Sinoadelor Ecumenice. Să amintim şi faptul că Augustin nu a fost contemporan
primelor două Sinoade Ecumenice (din 325 şi 381) sau marilor Părinţi ai
Bisericii din secolul al IV-lea, deoarece convertirea sa la creştinism a avut
loc în 386. Mai mult, pentru faptul că nu învăţase limba greacă, i-a fost
imposibil să cunoască învăţătura exactă a Părinţilor Răsăriteni.
Învăţătura despre
Filioque a fost combătută de-a lungul istoriei chiar şi de mai mulţi papi ai
Romei. Spre exemplu, papa Damasus, la sinodul pe care l-a convocat în anul
379, a decretat: „Cel care nu afirmă că Sfântul Duh purcede cu adevărat de la
Tatăl şi că Fiul este fiinţă divină, Dumnezeu Cuvântul din Dumnezeu adevărat, anatema
să fie!” (Teodoret, Istoria Bisericească, 5, 11). La rândul său, papa Leon al
III-lea, în anul 816, a reacţionat cu hotărâre. A scris Simbolul de Credinţă pe
două plăci de argint în greacă şi latină şi le-a montat deasupra intrării în
Catedrala Sfântul Petru din Roma, iar sub ele a scris următoarele cuvinte: „Eu,
Leon, am pus aici Simbolul de Credinţă complet şi fără de greşeală, din iubire
şi pentru apărarea credinţei ortodoxe”. În acelaşi mod a condamnat Filioque şi
papa Ioan al VII-lea.
Răspândirea şi împământenirea acestei erezii a fost
favorizată şi de anumiţi conducători politici, cum ar fi de exemplu împăratul
Carol cel Mare. De origine germanică, el şi-a consolidat imperiul în Apus,
anexând şi părţi din teritoriile altor state vecine. Pentru a câştiga
bunăvoinţa şi binecuvântarea papei, în vederea recunoaşterii sale ca împărat,
în anul 809 a convocat un sinod local. Episcopii prezenţi au adăugat în mod
abuziv Filioque la Simbolul de Credinţă, adaos ce se răspândise deja de mai
multă vreme în Spania. În Franţa a pătruns definitiv în anul 767, iar la Roma
în 1014.
Ulterior, papii au încercat să răspândească această erezie
şi în Răsărit. Mai înainte, Patriarhul Fotie al Constantinopolului a convocat
însă un sinod, în anul 879, care a condamnat adaosul Filioque şi a consfinţit
ecumenicitatea celui de-al VII-lea Sinod din 787 împotriva iconoclaştilor. La
acest sinod au participat şi delegaţi ai papei Ioan al VIII-lea, care au
susţinut anatematizarea celor care au adăugat Filioque la Simbolul de Credinţă.
Cu toate că Biserica Ortodoxă Răsăriteană a interzis orice
intervenţie omenească în textul Simbolului de Credinţă, papii au recurs la o
faptă şi mai îndrăzneaţă, dar vrednică de condamnat. Papa Leon al IX-lea a
trimis în Răsărit o delegaţie care aducea cu sine textul anatematizării şi al
condamnării Bisericii Ortodoxe. La 16 iulie 1054, în zi de duminică, în timp ce
Patriarhul Mihail Cerularie săvârşea Sfânta Liturghie înconjurat de mulţime
multă de credincioşi, Cardinalul Humbert şi însoţitorii săi au intrat fără pic
de respect în Sfântul Altar, au lăsat pe Sfânta Masă documentul condamnării şi
au plecat. Aceia care eşuaseră în credinţă şi schimbaseră articolul despre
Sfântul Duh în Simbolul de Credinţă veniseră acum să condamne, ca fiind
eretică, Biserica Ortodoxă a Răsăritului, care nu modificase niciodată nimic,
rămânând statornică şi păstrătoare a tradiţiei patristice.
După Sfânta Liturghie, patriarhul a convocat sinodul
permanent şi i-a anatematizat pe ereticii latini. Această hotărâre a fost
recunoscută şi de celelalte patriarhii ortodoxe – Alexandria, Antiohia şi
Ierusalim. Astfel, schisma generată de Carol cel Mare la 809 a fost continuată
de papa Nicolae I (858-867) şi s-a definitivat cu evenimentul din 1054.
Învăţătura Bisericii noastre a rămas clară şi neschimbată, aşa cum este
cuprinsă şi în Evanghelia
de la Ioan 15, 26: “Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite
vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de
la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre
Mine.”
Taina Sfintei Treimi nu poate fi pătrunsă cu mintea sau cu
logica noastră. Fericitul Augustin, care a vrut să cerceteze fiinţa lui
Dumnezeu, a căzut în eroarea de a susţine că în cadrul Sfintei Treimi sunt două
Principii. Desigur că Biserica oficială nu şi-a însuşit aceste puncte de vedere
personale, ci a dogmatizat fără greşeală, urmând învăţătura stabilită de
Sinoadele Ecumenice. Unirea ipostatică a Persoanelor Sfintei Treimi nu suportă
comparaţie sau asemănare cu relaţiile omeneşti de rudenie. Cum Tatăl este şi
rămâne mereu Tată şi nu devine Fiu, cum Fiul nu devine Tată şi cum Tatăl naşte
din veşnicie pe Fiul şi purcede din veşnicie pe Duhul Sfânt sunt taine mai
presus şi dincolo de logica noastră săracă. Le credem însă, depăşind
explicaţiile şi silogismele omeneşti, deoarece cele dumnezeieşti nu pot fi
pătrunse de raţiunea umană. Aşa ni le-a revelat cea de-a doua Persoană a
Sfintei Treimi şi pe această învăţătură mai presus de fire se sprijină
edificiul mântuirii sufletelor noastre.
Diferiţi Părinţi ai Bisericii folosesc exemple provenite din
natură, pentru o înţelegere relativă sau intuitivă a Tainei existenţei Sfintei
Treimi. Sfântul Atanasie cel Mare spune că cele Trei Persoane sunt asemănătoare
existenţei soarelui, compus din disc, raze şi lumină. Discul este Tatăl, ce
trimite mănunchiul de raze – pe Fiul – pe pământ, iar lumina ce se răspândeşte
peste toate este Duhul Sfânt. Un alt exemplu ni-l oferă acelaşi Părinte,
referindu-se la foc. Focul Îl reprezintă pe Tatăl, căldura, pe Fiul, iar
lumina, pe Sfântul Duh. Nu este vorba de trei focuri, ci doar de un foc care
răspândeşte căldură şi lumină. Vrednicul de pomenire Sotir Kiriazopoulos, în
lucrarea sa Ereticii, foloseşte ca exemplu de înţelegere a Tainei Sfintei
Treimi principiul cinematografic. Reflectorul imaginii cinematografice Îl
reprezintă pe Tatăl, mănunchiul de raze proiectate pe ecran Îl reprezintă pe
Fiul lui Dumnezeu, Hristos, Care este născut din veci din Tatăl, iar imaginile
care apar pe ecran Îl reprezintă pe Duhul Sfânt, Care purcede din veşnicie din
Tatăl, fiind trimis în lume de Fiul. Aceeaşi analogie este reprezentată de
izvor, de jgheab şi de apă. Tatăl reprezintă izvorul, Fiul este jgheabul, iar
apa este Sfântul Duh, Care, prin intermediul Fiului, este trimis în lume.
(Extras din: Minunile, mărturie a dreptei credințe; Autor:
Părintele Damaschin Grigoriatul, Editura Areopag, Bucureşti, 2012.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu