Despre viata
pustniceasca
Sa nu ramana ascuns
fata de preaiubitii frati faptul ca roadele cele mai inalte ale vietii monahale
cum ar fi anahoreza in adancul pustiei sau isihia in zavorare, precum si
petrecerea pe langa un staret purtator de Duh in ascultare neconditionata fata
de acesta, au fost randuite nu la intamplare, nu dupa voia si priceperea
omeneasca, ci prin osebita purtare de grija, hotarare, chemare si descoperire
Dumnezeiasca.
Antonie cel Mare,
incepatorul monahismului, intemeietorul vietii pustnicesti, s-a indepartat in
pustie imbracat fiind deja cu putere de Sus, si nu altfel decat prin chemarea
lui Dumnezeu. Desi acest lucru nu este aratat limpede in Viata lui, insa
intamplarile ce s-au succedat in Viata Preacuviosului ne-o arata aceasta fara
putinta de tagada. Iar despre faptul ca in adancul pustiei a fost povatuit la
cea mai aspra isihie prin glas si porunca Dumnezeiasca este scris in Viata lui.
(Viata Preacuviosului Antonie cel Mare, Vietile Sfintilor, 17 ianuarie) si,
Vitae Patrum Patrologiae cursus complectus, T, LXXIII).
Preacuviosului
Macarie cel Mare, contemporanul Preacuviosului Antonie, care era cu putin mai
tanar decat acesta, i s-a aratat un heruvim, aratandu-i un ses neroditor si
salbatic, care avea sa fie mai apoi vestitul Schit Egiptean, si i-a poruncit sa
se salasluiasca acolo spre vietuire, fagaduindu-i ca sesul acela pustiu avea
sa fie locuit de o multime de asceti. (Pateric). Arsenie cel Mare, aflandu-se
in palatele imparatesti, el a rugat pe Dumnezeu ca sa i se arate calea
mantuirii, si a auzit glas: "Arsenie ! Fugi de oameni si te vei
mantui". Arsenie s-a insingurat in sus pomenitul Schit, innoindu-si acolo
rugaciunea catre Dumnezeu, spre a-l povatui pe calea mantuirii, si a auzit
iarasi glas: "Arsenie ! Fugi (de oameni), taci, linisteste-te; acestea
sunt radacinile nepacatuirii" (Pateric si Spuse vrednice de pomenire).
Maria Egipteanca a fost chemata la a pustnici in pustia de dincolo de Iordan
prin porunca lui Dumnezeu (Vietile Sfintilor, 1 aprilie).
Dumnezeu, care i-a
chemat la linistire si pustnicie pe alesii Sai, adica pe aceia pe care mai
inainte i-a vazut inzestrati pentru linistire si pustnicie, le-a pus inainte
asemenea mijloace pentru aceste fel de vietuire, cum omul nu poate avea prin
sine insusi. Chiar in acele vremi in care monahismul inflorea, in care multi
erau indrumatorii purtatori de Duh, putini erau recunoscuti ca fiind inzestrati
pentru linistire si mai cu seama pentru pustnicie. "Ascultarea adevarata,
facuta cu intelegere", spune Sfantul Ioan Scararul, "pot sa o strabata
nu multi si anume aceia care au dobandit mangaierea Dumnezeiasca, ce ii
imbarbateaza in nevointe si ii ajuta in lupte" (Cuvantul 4, cap.l20).
"Linistirea pierde pe cei neincercati" (Cuvantul 27, cap.5). Zavoratii
si pustnicii au cazut adesea in cele mai mari nenorociri sufletesti: si au
cazut in nenorociri aceia dintre ei care s-au zavorat de voia lor, iar nu
chemati de Dumnezeu.
In Prolog citim urmatoarea istorisire: in Palestina era o
oarecare manastire asezata la poalele unei stanci mari si inalte, iar in stanca
sa afla o pestera, deasupra manastirii. Monahii acelei manastiri povesteau:
"Cu oarecare vreme mai inainte, cineva din obstea noastra a poftit sa
vietuiasca in pestera care este in munte si i-a cerut aceasta egumenului.
Egumenul avea darul dreptei socotinte. El a zis fratelui: "Fiul meu, cum
vrei tu sa vietuiesti singur in pestera, de vreme ce n-ai biruit catusi de
putin cugetele patimase trupesti si sufletesti ? Cel ce voieste sa se
linisteasca trebuie sa fie sub calauzirea unui povatuitor, nu sa se carmuiasca
singur pe sine. Tu, fara sa fi atins catusi de putin masura trebuitoare, ceri
nemerniciei mele sa-ti ingadui ca sa traiesti singur in pestera; dar eu socot
ca tu nu pricepi feluritele curse diavolesti. Mult mai bine este pentru tine sa
slujesti parintilor ca sa primesti ajutor de la Dumnezeu pentru rugaciunile lor
si impreuna cu ei sa slavesti si sa lauzi, la ceasurile randuite, pe Stapanul
tuturor, decat sa te lupti de unul singur cu cugetele necuvioase si viclene.
Nu ai auzit tu, oare,
ce spune Parintele Ioan, Glasuitorul de cele Dumnezeiesti, scriitorul Scarii:
"Vai celui ce vietuieste de unul singur: daca va cadea in desnadejde sau
lenevie nu va fi cineva sa-l ridice ! Iar "acolo unde sunt doi sau trei
adunati in numele Meu, sunt si Eu in mijlocul lor", a zis Domnul. Astfel
i-a vorbit egumenul, insa nu l-a putut desprinde pe calugar de gandurile cele
pierzatoare de suflet. Vazand nebiruita dorinta a fratelui si cererile sale
staruitoare, egumenul i-a ingaduit, in cele din urma, sa locuiasca in pestera.
La ceasurile randuite pentru hrana, aceasta ii era adusa la pestera de catre
cineva din obste, iar zavoratul avea un cos atarnat de o franghie, pe care il
lasa in jos ca sa primeasca mancarea. Dupa
ce a petrecut el in pestera oarecare vreme, diavolul, care se lupta pururea cu
cei ce voiesc a trai in chip placut lui Dumnezeu, a inceput sa-l tulbure ziua
si noaptea prin cugete viclene; iar dupa cateva zile, luand chip de inger de
lumina, i s-a aratat si i-a spus: "Sa-ti fie spre stiinta, ca pentru
curatia si pentru petrecerea ta cea cu bun obicei, Domnul m-a trimis sa slujesc
tie". Monahul a raspuns: "Ce lucru bun am facut eu, ca sa-mi
slujeasca mie ingerii ?" Diavolul a intors cuvant: "Toate faptele pe
care le-ai facut sunt mari si inalte. Ai parasit frumusetile lumii si te-ai
facut monah, te ostenesti in posturi, rugaciuni si privegheri; si apoi, parasind
manastirea, te-ai salasuit aici: cum oare sa nu slujeasca ingerii sfintiei tale
?" Prin aceste vorbe, sarpele pierzator de suflete l-a adus in ingamfare,
in trufie si a inceput sa i se arate mereu.
Odata, a venit la monah un om care fusese pradat de hoti.
Demonul necurat, care, amagindu-l, i se arata in chip de inger, i-a spus:
"Acest om a fost pradat de hoti; lucrurile furate se afla in cutare loc:
spune-i sa mearga acolo si sa-si ia ce este al lui". Omul, venind la
pestera, s-a inchinat, iar monahul i-a glasuit de sus: "Bine ai facut,
frate, ca ai venit ! Eu stiu: te-a ajuns necazul, fiindca la tine au venit
hotii, au furat asta si cealalta. Nu te intrista ! Si au pus cele furate in
cutare loc: mergi acolo si le vei afla pe toate, si roaga-te pentru mine !
". Omul s-a minunat, a facut precum i s-a spus si a aflat cele furate. El
l-a proslavit pe monah in tot tinutul acela, spunand ca monahul care traieste
in pestera este prooroc. La monah au inceput sa curga o multime de oameni;
ascultandu-l, ei se minunau de invatatura pe care le-o dadea sub insuflarea
diavolului. El prezicea, si prezicerile lui se implineau. Nefericitul a
petrecut nu putina vreme in aceasta amagire.
In a doua zi a celei
de-a doua saptamani dupa Inaltarea Domnului nostru Iisus Hristos, spurcatul
demon s-a aratat monahului si i-a zis: "Afla parinte, ca pentru vietuirea
ta cea neprihanita si intocmai cu a ingerilor, vor veni alti ingeri si te vor
inalta, in trup fiind, la cer: acolo te vei indulci, dimpreuna cu toti ingerii,
de privelistea negraitei frumuseti a Domnului". Spunand acestea, demonul
s-a facut nevazut. Insa Iubitorul de oameni si Multmilostivul Dumnezeu, Care nu
vrea pierzarea omului, a insuflat in inima monahului ca sa vesteasca despre
cele intamplate egumenului. Atunci cand a venit fratele care aducea de obicei
hrana zavoratului, acesta, ivindu-se din pestera, i-a zis: "Frate ! Mergi
de spune egumenului sa vina incoace". Fratele a dus vorba egumenului.
Egumenul s-a grabit sa vina: a urcat pe o scara pana in pestera, la zavorat, si
i-a zis: "Din ce pricina, fiul meu, mi-ai poruncit sa vin incoace ?"
Acesta a raspuns: "Ce-ti voi rasplati tie, parinte sfinte, pentru toate
cate ai facut pentru nevrednicia mea !". Egumenul a zis: "Ce bine
ti-am facut eu tie ?" Monahul zise: "Cu adevarat, parinte, prin mijlocirea
ta eu m-am invrednicit de multe si mari bunatati. Tu m-ai imbracat in chipul
cel ingeresc; prin mijlocirea ta vad ingeri si ma invrednicesc de impreunavorbirea
cu ei; prin mijlocirea ta am primit darul stravederii si al proorociei !". Egumenul, auzind acestea, s-a
minunat si a spus: "Nefericitule ! Oare tu vezi ingeri ? Oare tu te-ai
invrednicit de darul stravederii ? Vai tie, nefericitule ! Oare nu ti-am spus
eu tie: nu te du in pestera, ca sa nu te amageasca demonii". Spunand
egumenul acestea, fratele i-a intors cuvantul astfel: "Nu spune aceasta,
cinstite parinte ! Pentru sfintele tale rugaciuni
vad eu ingeri: maine chiar voi fi inaltat de ei la cer, cu trupul meu. Sa stie
sfintia ta, ca vreau sa cer de la Domnul Dumnezeul nostru ca sa te ia si pe
tine ingerii, ca sa fii si tu cu mine in slava cereasca". Auzind acestea,
egumenul i-a spus cu glas amenintator: "Esti amagit de demon,
nefericitule ! Totusi, daca am venit incoace, nu voi pleca de aici: am sa raman
aici ca sa vad ce se va intampla cu tine. Pe demonii cei spurcati, pe care tu
ii numesti ingeri, eu nu ii vad; ci tu, atunci cand ii vei vedea ca au venit,
sa-mi spui". Egumenul a poruncit sa fie trasa scara si a ramas in pestera
cu cel inselat, petrecand in post si neincetata cantare de psalmi. Atunci cand
a venit ceasul in care cel inselat nadajduia sa se inalte la ceruri, acesta
i-a vazut pe demoni venind si a zis: "Au venit, parinte". Atunci
egumenul l-a imbratisat si a strigat: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, ajuta robului Tau celui inselat si nu ingadui necuratilor demoni sa
puna stapanire pe el". Pe cand egumenul spunea acestea, dracii l-au
inhatat pe cel inselat si au inceput sa-l traga, silindu-se sa-l smulga din
imbratisarea egumenului. Egumenul i-a certat pe draci. Acestia, smulgand
mantia de pe cel inselat, au pierit. Mantia a fost vazuta inaltandu-se in
vazduh la inaltime pana ce a pierit din vedere. Dupa scurgerea a deajuns de
multa vreme, mantia s-a aratat iarasi zburand in jos si a cazut pe pamant.
Atunci, batranul i-a zis celui inselat: "Nebunule si nefericitule ! Vezi
ce au facut demonii cu mantia ta ? Asa hotarasera sa faca si cu tine.
Hotarasera sa te inalte in vazduh, ca pe Simon magul,. · si sa-ti dea drumul
jos, ca sa te sfarami si sa-ti dai nevoiasul tau suflet intr-un chip
nenorocit." Egumenul i-a chemat pe monahi, le-a poruncit sa aduca scara,
l-a scos pe inselat din pestera in manastire si l-a randuit spre slujire la
brutarie, la bucatarie si la alte ascultari manastiresti, ca sa se smereasca
gandurile lui. In acest chip l-a mantuit el pe fratele" (Prolog, 9
ianuarie).
In grea ispita au
cazut din pricina intrarii prea de timpuriu in zavorare si compatriotii nostri,
Preacuviosii Isachie (Patericul Lavrei Pecerska si Vietile Sfintilor, 14
februarie) si Nichita (Patericul Lavrei Pecerska si Vietile Sfintilor, 31
ianuarie) ai Lavrei Pecerska. Vrednic de luare aminte in viata Preacuviosului
Isaachie, traitor in aceleasi vremuri cu Preacuviosii Antonie si Teodosie, este
faptul ca el s-a zavorat de voia lui. El se nevoia trupeste cu mare asprime; nazuinta
spre o nevointa inca si mai aspra i-a insuflat gandul de a se zavora intr-una
din cele mai stramte pesteri ale manastirii Pecerska din Kiev. Se hranea cu
prescura si bea numai apa, iar aceasta hrana saracacioasa o primea din doua in
doua zile. Nevoindu-se trupeste cu atata asprime si neavand destula cercare in
ce priveste nevointa si lupta duhovniceasca, era cu neputinta sa nu puna pret
pe nevointa in sine. Indeobste, ispita cu care il bantuiesc demonii pe nevoitor
se intemeiaza pe starea lui launtrica. "Daca omul insusi, spune
Preacuviosul Macarie Egipteanul, "nu da pricina satanei sa-l supuna
inrauririi, satana, nu poate nicicum sa puna stapanire pe el cu de-a sila
" (Cuvantul 4, cap. 2).
Demonii i s-au
infatisat lui Isachie in chip de ingeri de lumina; unul dintre ei era mai
stralucitor decat ceilalti; demonii l-au numit pe acesta Hristos si au cerut
nevoitorului sa se inchine lui. Prin inchinarea cuvenita numai lui Dumnezeu si
pe care a dat-o, insa, diavolului, nevoitorul s-a supus demonilor, care l-au
muncit prin saltarea silita a trupului (dantuire) pana ce l-au lasat pe
jumatate mort. Preacuviosul Antonie, care-i slujea zavoratului, a venit la el
cu hrana obisnuita; insa, vazand ca zavoratul nu scoate nici un cuvant si
intelegand ca s-a intamplat cu el ceva aparte, a spart, cu ajutorul altor
monahi, intrarea, care era inchisa cu totul, intrand in pestera lui Isaachie.
L-au scos pe acesta afara ca pe un mort si l-au pus inaintea pesterii; bagand,
insa, de seama ca mai traieste inca, l-au asezat in chilie pe pat. Preacuviosii
Antonie si Teodosie il ingrijeau cu randul. Din pricina ispitei, Isaachie
ramasese slabanogit cu mintea si cu trupul: nu putea sa stea in picioare, nici
sa sada, nici sa se intoarca de pe o parte pe cealalta, fiind intins; vreme de
doi ani a zacut nemiscat, mut si surd. In al treilea an a inceput sa vorbeasca
si a cerut sa fie ridicat si pus in picioare. A inceput, apoi, sa umble ca un
copil mic, insa nu a aratat nici un fel de dorinta sau gand sa mearga la
biserica; acolo l-au dus abia-abia si numai cu sila; incetul cu incetul, a
inceput sa stea in biserica lui Dumnezeu. Mai apoi, a inceput sa mearga si la
trapeza, si s-a deprins putin cate putin, sa manance: in cei doi ani cat zacuse
in nemiscare, nu pusese in gura nici paine, nici apa. In cele din urma, s-a
liberat cu desavarsire de infricosata si uimitoarea pecete pe care o lasase
asupra lui aratarea si lucrarea demonilor. Dar pana la sfarsitul vietii sale,
Preacuviosul Isaachie a atins o inalta masura a sfinteniei.
Preacuviosul Nichita
era mai tanar decat Preacuviosul Isaachie, insa a trait in aceleasi vremuri ca
acesta. Manat de ravna, el a cerut egumenului sa-l blagosloveasca la nevointa
zavorarii. Egumenul - pe atunci era egumen Preacuviosul Nikon - l-a oprit,
spunandu-i: "Fiul meu ! Nu-ti este de folos tie, om tanar, sa petreci in
nelucrare. Mai bine sa traiesti cu fratii: slujindu-le, nu te vei lipsi de
plata ta. Insuti stii cum a fost inselat de diavol Isaachie, pe cand era
zavorat: ar fi pierit, daca un har neobisnuit al lui Dumnezeu nu l-ar fi
mantuit, pentru rugaciunile Preacuviosilor Parintilor nostri, Antonie si
Teodosie". Nichita a raspuns: "Eu nu ma voi lasa nicicum amagit de
unele ca acestea, ci voiesc sa stau cu tarie
impotriva mestesugirilor demonilor si sa-l rog pe Iubitorul de oameni Dumnezeu
ca sa ma invredniceasca de darul facerii de minuni ca pe Isaachie zavoratul,
care savarseste pana acum multe minuni". Egumenul a zis iarasi: "Dorinta ta
iti este mai presus de putere; ia seama, ca nu cumva, inaltandu-te, sa cazi. Eu
iti poruncesc, dimpotriva, sa slujesti obstii, si vei primi cununa de la
Dumnezeu pentru ascultarea ta". Nichita, atras de o puternica ravna catre
viata de zavorat, nu a vrut nicicum sa ia aminte la spusele egumenului. El si-a
implinit gandul: s-a inchis pe sine in zavorare, petrecand acolo si rugandu-se
fara a iesi nicaieri. Dupa o anumita vreme, a auzit o data, la vremea
rugaciunii, un glas care se ruga impreuna cu el si a simtit o buna mireasma
neobisnuita. Amagindu-se, si-a spus in sinea
sa: "Daca acesta n-ar fi fost inger, nu s-ar fi rugat impreuna cu mine si
nu s-ar fi simtit buna mireasma a Sfantului Duh". Dupa aceea, Nichita a
inceput sa se roage cu osardie, zicand: "Doamne, arata-Te mie in chip
intelegator, ca sa te vad pe Tine". Atunci s-a facut catre el glas:
"Esti tanar ! Nu ma voi arata tie, ca nu cumva, inaltandu-te, sa
cazi". Zavoratul a raspuns cu lacrimi: "Doamne ! Nu voi cadea nicicum
in inselare, caci egumenul m-a invatat sa nu iau aminte la inselarea
draceasca, ci voi face tot ce-mi poruncesti". Atunci, sarpele pierzator de
suflete, luand putere asupra lui, a zis: "Nu este cu putinta omului sa ma
vada, aflandu-se in trup; ci, iata ! trimit pe ingerul meu, ca sa petreaca
impreuna cu tine: implineste voia lui". Spunand acestea, a stat inaintea
zavoratului un demon in chip de inger. Nichita a cazut la picioarele lui,
inchinandu-se ca unui inger. Dracul a spus: "De acuma nu te mai ruga, ci
apuca-te de citit carti: prin acestea, vei intra intr-o necontenita
impreuna-vorbire cu Dumnezeu si vei primi puterea de a da cuvant folositor de
suflet, celor ce vin la tine, iar eu il voi ruga neincetat pe Ziditorul tuturor
pentru mantuirea ta". Zavoratul,
increzandu-se in aceste vorbe, s-a amagit si mai mult: a incetat sa se mai
roage, se indeletnicea cu cititul, il vedea pe demon rugandu-se neincetat si se
bucura socotind ca un inger se roaga pentru el. Mai apoi, a inceput sa stea de
vorba mult despre Scriptura cu cei ce veneau la el si sa propavaduiasca
asemenea zavoratului din Palestina. Slava lui s-a raspandit printre oamenii
lumesti si chiar la curtea marelui cneaz. De fapt, el nu proorocea, ci le
spunea celor ce veneau la el, incunostiintat fiind de catre demonul ce vietuia
cu el, unde erau puse lucrurile furate si cele ce se petreceau in locuri
departate.*
--------
* In timpurile noastre, se afla in
Moscova, intr-un azil de nebuni, un asemenea prooroc, la care se strangea o
multime de curiosi - Ivan Iakovlevici. Un oarecare monah a fost vizitat de
niste moscoviti, care au inceput sa-I laude pe "proorocul" lor. Si
spuneau ca s-au convins din proprie experienta de inainte-vederea lui,
intrebandu-l despre o ruda a lor, care se afla ca ocnas in Nercinsk. lvan
Iakovlevici n-a dat raspuns vreme de un ceas. Atunci cand cei ce-l intrebasera
au inceput sa-l zoreasca. el le-a zis: "Departe-i pana la Nercinsk ?"
Ei au raspuns: "Mai mult de 6000 de verste". "Apoi degraba
ajungi acolo ?`` - a intors cuvant "proorocul". Raspunsul lui a fost
ca exilatului i se rosesera picioarele pana la sange. Dupa oarecare vreme, cei
care intrebasera au primit de la ruda din Nercinsk o scrisoare in care acesta
descria situatia sa grea si amintea si faptul ca picioarele ii fusesera roase
de lanturi pana la sange". "Inchipuiti-va ce clarviziune la Ivan
Iakovlevici !"- cu aceasta exclamatie si-au incheiat moscovitii
povestirea. Monahul a raspuns: "Nu-i vorba aici de nici o clarviziune, ci
de o le~atura batatoare la ochi cu duhurile cazute. Sfantului Duh nu-i trebuie
vreun ragaz: El vesteste fara intarziere tainele, atat pamantesti cat si
ceresti. Ivan Iakovlevici l-a trimis pe demonul aflat pe langa el din Moscova
in Nercinsk si care a adus o marturie desarta, materialnica, spre a indestula
slava desarta a "proorocului" si curiozitatea oamenilor trupesti care
il intrebasera. Sfantul Duh vesteste intotdeauna lucruri duhovnicesti, ca unul
ce se tarase dupa caderea sa in patimi pacatoase si materializate !". Ca
pilda a lucrarii si caracterului inaite-vederii sfinte, daruiteite de
Dumnezeu, infatisam o intamlare vrednica de luare-aminte din istoria
bisericeasca. Sfantul Atanasie cel Mare, arhiepiscopul Alexandriei,
instiintandu-l pe Ammonie despre fuga sa de imparatul Iulian Apostatul,
vorbeste: «In vremea aceea i-am vazut pe marii barbati ai lui Dumnezeu -
Teodor, intai-statatorul manastirii Tabenisiotilor si Pammon, avva monahilor
care traiau in imprejurimile Antinoei. Hotarand sa ma ascund la Teodor, m-am
suit in barca lui, care era acoperita din toate partile; Pammon ne-a
intovarasit dintr-un simtamant de cinstire. Vantul nu era prielnic, eu ma rugam
intru stramtorarea inimii; monahii lui Teodor, iesind pe mal, au tras barca.
"Avva Pammon, vazand intristarea mea, ma mangaia. Eu i-am raspuns:
crede-ma ca nu are inima mea atata barbatie in vreme de pace cata are in vreme
de prigoana: caci patimind pentru Hristos si intarit fiind prin harul Lui,
nadajduiesc cu atat mai mult ca primesc de la EI mare mila, de as fi si
ucis". Nici nu mi-am terminat cuvintele, ca Teodor s-a uitat la Avva
Pammon si a zambit; Pammon s-a uitat la randul sau la el, zambind. Eu i-am zis:
"De ce radeti de cuvintele mele, ma invinuiti oare de frica ?"
Teodor, intorcandu-se catre Pammon, zice: "Spune Patriarhului pricina
rasului nostru". Pammon a raspuns: "Tie ti se cuvine aceasta".
Atunci, Teodor a spus: "In acest ceas, Iulian a fost ucis in Persia, dupa
cum a prezis despre el Dumnezeu: ,barbatul dispretuitor si asupritor si semet
nimic nu va savarsi". ( Avac. 4, 5). Se va scula imparat crestin, barbat
ales, dar zilele lui vor fi scurte. De aceea, nu te afunda in Tebaida, nu te
osteni, ci te intoarce, in taina, in intampinarea noului imparat: te vei vedea
cu el in cale, te va primi cu multa bunavointa si te vei intoarce la Biserica
ta, iar pe el il va lua degraba Dumnezeu din aceasta viala". Asa s-au si
intamplat toate" (Sancti Athanasii, Opera omnia, tom. 2, pag. 979-982).
---------
Astfel, l-a
instiintat pe marele cneaz Iviaslav, despre uciderea lui Goleb, cneazul de
Novgorod, sfatuindu-l a-l trimite in Novgorod pe fiul sau, ca sa fie cneaz.
Acest lucru a fost deajuns pentru mireni
ca sa-l tina de prooroc pe zavorat. Este
vrednic de luareaminte faptul ca mirenii si chiar monahii lipsiti de dreapta
socoteala duhovniceasca sunt aproape totdeauna atrasi de amagitori, fatarnici
si oameni care se gasesc in inselare draceasca, recunoscandu-i de sfinti si
harismatici. Nimeni nu se putea masura cu Nichita in cunoasterea Vechiului
Testament; insa nu suferea Noul Testament si niciodata nu se folosea in
cuvintele sale de Evanghelie si de Epistolele Apostolice, nici nu ingaduia
cuiva dintre cei care-l cercetau sa-i pomeneasca vreun rand din Noul
Testament. Din pricina
acestei orientari ciudate a invataturii lui, parintii manastirii Pecerska din
Kiev au priceput ca este inselat de demon. Pe atunci, in manastire se aflau
multi ~monahi sfinti, impodobiti cu daruri harice. Cu rugaciunile lor, ei l-au
gonit pe diavol de la Nichita; Nichita a incetat sa-l mai vada. Parintii l-au
scos pe Nichita din zavorare si i-au cerut sa le spuna ceva din Vechiul
Testament; dar el s-a jurat ca niciodata n-a citit acele carti, pe care mai
inainte le stia pe dinafara. S-a aratat ca uitase sa si citeasca din pricina
urmarilor inselarii dracesti, si abia l-au deprins iar, cu mare osteneala, sa
citeasca, Adus in sine prin rugaciunile Sfintilor Parinti, el si-a cunoscut si
si-a marturisit pacatul, a plans pentru el cu lacrimi amare, a atins o masura
inalta a sfinteniei si darul facerii de minuni prin vietuirea smerita in
mijlocul obstei. In cele din urma, Sfantul Nichita a fost hirotonit episcop de
Novgorod.
Experientele mai noi
intaresc cele aratate cu limpezime de experientele vremurilor trecute.
Inselarea astfel se numeste, pe limba monahilor, amagirea de sine unita cu
amagirea draceasca - este si acum o urmare statornica a retragerii mai inainte
de vreme intr-o adanca insingurare ori a unei nevointe deosebite in singuratatea
chiliei. Pe vrema cand scriitorul acestor sfaturi ascetice, tanar fiind,
mergea prin anii 1824-1825, in lavra Aleksandru Nevski spre a se sfatui in
legatura cu gandurile sale cu monahul Ioanichie, lumanararul lavrei, ucenicul
staretilor Teodor si Leonid, la acest monah veneau pentru sfat duhovnicesc,
multi mireni care duceau o viata ascetica (Monahul Ioanichie era ruda de sange
cu staretul Teodor. Dupa sfarsitul acestuia, el nu a rupt legatura cu Leonid,
si in cele din urma, pentru a vietui impreuna cu el, s-a mutat in sihastria
Optinei). Venea la el si un soldat din regimentul Pavlovski, Pavel pe numele
sau, intors de curand din schisma rascolnicilor, fost, mai inainte, invatator
al acestora, om cu oarecare stiinta de carte. Fata lui Pavel stralucea de bucurie. El,
insa, din pricina ravnei foarte puternice care se aprinsese in el, s-a aruncat
la o nevointa trupeasca lipsita de masura si nepotrivita cu firea lui, avand
multe lipsuri in vederile sale despre nevointa sufleteasca. Odata, Pavel statea
noaptea la rugaciune. Deodata, in jurul icoanelor s-a ivit o lumina cu
stralucire de soare, si in mijlocul acelei lumini - un porumbel alb,
stralucitor. Din porumbel s-a facut auzit un glas: "Primeste-ma: eu sunt
Sfantul Duh; am venit sa te fac lacas al meu". Pavel a incuviintat cu
bucurie. Porumbelul a intrat in el prin gura, iar Pavel, istovit de post si
priveghere, a simtit deodata in sine, lucrand cu putere, patima desfranarii: a
parasit rugaciunea, a fugit la bordel. Patima lui nesatioasa era cu neputinta
de ostoit. Toate bordelurile si toate prostituatele pe care si le putea ingadui
devenisera pentru el a doua familie. In cele din urma, si-a venit in fire.
Amagirea sa de catre aratarea draceasca si intinarea sa datorata urmarilor
inselarii le-a descris intr-o scrisoare catre ieroschimonahul Leonid, care
traia pe atunci in manastirea Aleksandru Svirsk.
In scrisoare
strabatea inalta stare duhovniceasca de mai inainte a celui cazut.
Sus-pomenitul tanar era pe atunci ucenic de chilie al ieroschimonahului Leonid
(anii 1827-l828), si citea, cu binecuvantarea staretului, scrisoarea lui Pavel.
In primavara anului 1828, ieroschimonahul Leonid s-a mutat din manastirea
Svirsk mai intai in pustia Ploscensk, iar apoi in Pustia Optinei. El a fost
insotit de ucenicul sau de chilie, care a cercetat, cu acest prilej, cateva
manastiri din eparhiile Kaluga si Orlov. Pe cand se afla in vestita pustie
Bieloberejsk, era slavit pentru nevointele sale monahul rasofor Serapion, care
vazuse un inger in timpul pravilei sale de chilie. Nu numai mirenii, ci si
monahii - dat fiindca la noi in Rusia domneste nevointa trupeasca, iar in ce
priveste pe cea sufleteasca aproape ca s-a pierdut si pomenirea ei - il
proslaveau pe Serapion, socotindu-l ca pilda de viata monahala. In anul 1829,
Serapion s-a mutat, din pricina zdruncinarii sale sufletesti, in Pustia
Optinei, spre a se calauzi dupa sfaturile ieroschimonahului Leonid.
In timpul uneia din
sfatuirile sale cu staretul, i-a smuls acestuia o parte insemnata din barba. Serapion,
caruia i se randuise a locui in schitul Pustiei Optina, din cinstire pentru
slava sa de nevoitor, a venit o data, noaptea, la intai statatorul Schitului,
Ieromonahul Antonie, vestindu-I ca Ioan Botezatorul i se aratase, poruncindu-i
sa-i injunghie pe Antonie, pe ieroschimonahul Leonid, pe ieroschimonahul
Gavriil si pe mosierul Jeliabovski, care era atunci oaspete al schitului.
"Dar unde ti-e cutitul ?" l-a intrebat istetul si neinfricatul
Antonie. "N-am cutit", a raspuns inselatul. "Apoi ce-ai venit sa
tai fara cutit ?" - i-a intors cuvantul Antonie si l-a inchis in chilie pe
cel inselat, pe care a trebuit~sa-l trimita la casa de nebuni, unde s-a si
sfarsit. Pare-se ca inainte de moarte, Serapion si-ar fi venit in fire si ar fi
plecat cu nadejde de mantuire.
Trebuie sa bagam de seama, ca duhul cazut, voind sa puna
stapanire pe nevoitorul lui Hristos, nu lucreaza ca unul ce are putere, ci
cauta sa atraga invoirea omului la inselarea ce i se pune inainte, si, primind
aceasta invoire, pune stapanire pe cel ce i-a dat-o. Sfantul David, zugravind
bantuirea ingerului cazut asupra omului, arata adevarul intocmai, atunci cand
spune: "Pandeste, ca sa apuce pe sarac, sa apuce pe sarac daca-I va trage
pe el in latul lui" (Ps. 9, 30). "Sfantul Duh lucreaza cu de la Sine
putere, ca un Dumnezeu; vine atunci cand omul care s-a smerit si s-a micsorat
pe sine nu-i asteapta nicicum venirea. Deodata schimba mintea, schimba si
inima. Prin lucrarea sa cuprinde intreaga vointa si toate puterile omului,
care nu are putinta de a chibzui asupra lucrarii care se savarseste cu el.
Harul, atunci cand este in cineva, nu-i arata nimic din
cele obisnuite sau dintr-ale Scripturi ci il invata in chip tainic care nu le-a
vazut si nu ti le-a inchipuit niciodata. Atunci, mintea deprinde in chip ascuns
tainele inalte si ascunse pe care, potrivit Dumnezeiescului Pavel, nu le poate
vedea ochiul omenesc, nici mintea nu poate, de la sine, sa le atinga... Mintea
omeneasca, prin sine insasi, fara a fi unita cu Domnul, chibzuieste dupa puterea
ei. Iar atunci cand se uneste cu focul Dumnezeirii si cu Sfantul Duh, atunci
este cu totul stapanit de Dumnezeiasca Lumina, se face cu totul lumina, se
aprinde in flacara Atotsfantului Duh, se umple de intelegere Dumnezeiasca, si
ii este cu neputinta, in flacara Dumnezeirii, sa cugete la ale sale sau la cele
pe care le-ar voi". Astfel graia Preacuviosul Maxim Capsocalivitul,
Precuviosului Grigorie Sinaitul. (Filoc. rom., vol. VII).
Dimpotriva,
in timpul aratarilor dracesti totdeauna ii este lasata omului libertatea de a
chibzui asupra aratarii, daca sa o primeasca sau nu. Aceasta reiese din
incercarile demonului de a-i amagi pe sfintii lui Dumnezeu. O data, atunci cand
Preacuviosul Pahomie cel Mare petrecea in insingurare, in afara de zarva
manastirii, i s-a infatisat diavolul intru lumina mare, zicand:
"Bucura-te, Pahomie. Eu sunt Hristos, si am venit la tine ca la un prieten
al meu". Sfantul, chibzuind in sine, si-a spus: "Venirea lui Hristos
la om este unita cu bucuria, in chip strain de frica. In acel ceas pier toate
cugetarile omenesti: atunci, mintea toata, atinteste cu privirea pe Cel vazut.
Ci eu, vazandu-l pe acesta care mi se infatiseaza, ma umplu de tulburare si de
teama. Acesta nu este Hristos, ci satana".
Chibzuind astfel, Preacuviosul i-a spus cu indraznire
celui ce i se aratase: "Diavole ! Pleaca de la mine: blestemat sa fii tu,
si vedenia ta si rautatea viclenelor tale ganduri". Diavolul a pierit fara
intarziere, umpland chilia de putoare. (Vietile sfintilor, 15 mai).
Nu este cu putinta omului
care se afla inca pe taramul cugetarii trupesti, care nu a primit o cugetare
duhovniceasca asupra firii omenesti cazute, sa nu puna oarecare pret pe
faptele sale si sa nu recunoasca in sine o oarecare vrednicie, oricate vorbe
smerite ar rosti si oricat de smerit ar parea la aratare unul ca acesta. Adevarata smerenie nu
sta in firea cugetarii trupesti, fiindu-i acesteia cu neputinta: smerenia tine
de intelegerea duhovniceasca, Preacuviosul Marcu Ascetul spune: "Cei care
nu se socotesc pe sine datornici catre orice porunca a lui Hristos, cinstesc
trupeste legea lui Dumnezeu, neintelegand cele ce zic, nici cele pe care se
intemeiaza: de aceea ei socotesc ca implinesc legea desavarsit prin fapte"
(Cuvant despre legea duhovniceasca, cap.34).
Din cuvintele
Preacuviosului Parinte se arata limpede ca cel care recunoaste in sine vreun
lucru bun, se afla in stare de amagire de sine. Aceasta stare de amagire de
sine slujeste ca temei pentru inselarea demonica: ingerul cazut isi afla
adapost in intelegerea gresita, trufasa a crestinului, la care se adauga lesne
si amagirea sa, iar prin amagire il supune pe om stapanirii sale, aruncandu-l
in asa- numita inselare demonica. Din experientele aratate mai sus se vede ca
nici unul din cei inselati nu s-a socotit pe sine nevrednic de vederea
ingerilor, asadar a recunoscut in sine o oarecare vrednicie. Nici nu poate
cugeta astfel despre sine omul trupesc si sufletesc. De aceea au si zis Sfintii
Parinti indeobste despre toti nevoitorii lipsiti de deprindere indestulatoare
cu lucrarea sufleteasca si neadumbriti de har, ca pe pe acestia linistirea ii
pierde.
Pilduitoare este
purtarea Preacuviosilor Varsanufie cel Mare si a tovarasului sau de nevointe
Ioan Proorocul (care erau ei insisi zavorati in chinovia avvei Serid, pentru
ca tot vorbim despre zavorati si linistire). Intreaga obste a acelei manastiri,
sau cel putin, cea mai mare parte a obstii, se calauzea dupa povatuirile
acestor mari bineplacuti ai lui Dumnezeu, plini din belsug de Duhul Cel
Dumnezeiesc; se calauzea dupa povetele lor insusi egumenul Serid, pe care
Varsanufie cel Mare il numea fiu. Serid, il slujea de altfel, pe sfantul
Staret, care petrecea inchis cu desavarsire in chilie, primind la sine doar pe
Serid si prin aceasta dand raspunsuri scrise celorlalti frati. Calugarii manastirii,
calauziti de cuvintele ziditoare ale barbatilor insuflati de Dumnezeu, au
aratat sporire duhovniceasca grabnica si imbelsugata. Unii dintre ei au devenit
buni pentru viata in zavorare, la care au si fost chemati de Dumnezeu, Cel Care
vazuse dinainte inzestarea lor. Astfel, Varsanufie cel Mare i-a prevestit lui
Ioan de la Berseba ca lui i-a fost mai dinainte randuita de Dumnezeu
linistirea, si pregatindu-l pe acest monah prin vietuirea dupa poruncile
evanghelice in mijlocul obstei calugaresti, in cuptorul ascultarii, la vremea
potrivita, aratata de Dumnezeu, l-a adus la zavorare. (Raspunsurile l-54).
Din schimbul de
scrisori dintre Marele Varsanufie si Ioan de la Berseba se poate vedea ca Ioan
era inviforat de cugete patimase si dupa intrarea in zavorare. Alti monahi
carora le-a fost ingaduita zavorarea erau si mai tulburati de patimi; dar
zavorarea nu le-a fost oprita. Dimpotriva, Preacuviosului Avva Dorotei, care se
deosebea atat prin intelepciunea lumeasca, precum si prin cea duhovniceasca,
prin inzestrarea de a calauzi pe alti monahi si care aratase cu fapta acest
dar duhovnicesc, staretii purtatori de Duh i-au oprit zavorarea, oricat ar fi
dorit-o el. "Linistirea", i-au spus ei, "da omului pricina de
cugetare semeata mai inainte ca el sa se fi dobandit pe sine, adica sa fie
neprihanit. Doar atunci are loc adevarata linistire, cand omul a purtat deja
crucea. Si astfel, daca vei patimi impreuna cu aproapele, vei primi ajutor;
iar daca te vei tine deoaparte de impreuna-patimire, voind sa intri in cele ce
sunt mai presus de masura ta, sa stii atunci ca vei pierde si ceea ce ai. Nu
te abate nici inauntru, . nici in afara, ci tine mijlocul, pricepand care este
voia Domnului, "ca zilele rele sunt" (Efes.S, 16.- Raspunsul 311).
Cuvintele mele au
urmatorul inteles: nu te increde in linistire, si nu fi nepasator in
indeletnicirile tale, pe care le ai de facut: iata calea de mijloc, care nu cunoaste
primejdia caderii. In linistire trebuie sa ai smerenie, iar in indeletnicirile
tale sa fii cu trezvie, si sa-ti infranezi cugetul tau. Toate acestea nu sunt
ingradite de oarecare soroc de vreme. Oricine este dator sa rabde cu multumire
cele ce vin fara putinta de ocolire asupra lui. Cu cat se pogoara omul
mai mult in smerenie, cu atata sporeste. Ramanerea in chilia ta nu te
face incercat, pentru ca tu esti in ea, ferit de necazuri; pare-se ca din lipsa
luptei cu dracii, care pe cel zavorat in chilie il aduce intr-asemenea scarba
si razboi, care sunt cu totul necunoscute monahului de chinovie (Vezi Vietile
Preacuviosilor Antonie cel Mare, Onufrie cel Mare si ale altor pustnici si
zavorati). Iar prin faptul ca lasi, inainte de vreme, toate indeletnicirile,
vrajmasul iti gateste nu odihna, ci mai mult tulburari, ca sa te faca sa spui, in
cele din urma: "Mai bine nu m-as fi nascut" (Raspunsurile 312,313).
Preacuviosul Dorotei,
recunoscut ca sfant de catre Biserica soborniceasca, unul din cei mai alesi
scriitori ascetici, a vietuit in chinovie, printre frati, iar dupa sfarsitul
sfintilor povatuitori si-a intemeiat propria sa manastire si a fost
intai-statator al ei. Sfantul Ioan Scararul atentioneaza ca cei inclinati spre
cugetare semeata si alte patimi sufletesti nu trebuie nicicum sa-si aleaga
viata in pustnicie, ci sa petreaca in mijlocul obstii si sa se mantuiasca prin
lucrarea poruncilor (Cuvantul 8, cap. 10, 18, 21, 25 - Cuvantul 27, cap. 13,
36): caci orice fel de vietuire, fie in pustie, fie in chinovie, atunci cand
este potrivit, atunci cand este potrivit cu voia lui Dumnezeu, si are ca tel a
placea lui Dumnezeu, este preafericit (88 de capete ale Preacuviosului Simeon
Noul Teolog). Din zavorarea de mai inainte de vreme odrasleste inselarea
draceasca, nu numai cea care bate la ochi, ci si cea care este nevazuta la
aratare: a cugetului, a sufletului, fara de asemanare mai primejdioasa decat
cea dintai, ca una care se tamaduieste foarte anevoie, iar adesea nici nu
cunoaste tarriaduire. Acest rod al inselarii, care se intemeiaza pe cugetarea
semeata, este numit de catre Sfintii Parinti "parere" (Ale Sfantului
Grigorie Sinaitul, capetele 128,131,132), atunci cand nevoitorul primeste
pareri mincinoase despre lucrurile duhovnicesti si despre sine, socotindu-le
adevarate. Parerilor si vedeniilor mincinoase le urmeaza intotdeauna, potrivit
legaturii firesti de simtire si de lucrare dintre minte si inima, simtiri
amagitoare, desfatatoare ale inimii: ele nu sunt altceva decat lucrarea unei
patimi subtiri a dulcetii si slavei desarte. Cei molipsiti de catre aceasta
inselare se fac propavaduitori ai unei invataturi ascetice mincinoase, cateodata
si ereziarhi, spre vesnica pieire a lor si a celor apropiati lor. Sfantul Isaac
Sirul pomeneste, in cel deal 55-lea Cuvant, ca un oarecare Malpas a dus in
pustnicie o viata foarte aspra de nevoitor, cu telul de a atinge o inalta
stare duhovniceasca, si a cazut in trufie si inselare demonica vadita,
facandu-se intemeietor si capetenie a sectei evhaitilor.
Ca pilda de carte
ascetica scrisa in acea stare de inselare numita "parere" putem da
lucrarea lui Toma de Kempis, numita "Urmarea lui Hristos". Ea rasufla
o patima subtire a dulcetii si o cugetare semeata, care naste in oamenii orbiti
si plini pe deasupra peste masura de patimi, o desfatare pe care ei o socot
gustare a harului Dumnezeiesc. Nefericitii si intunecatii ! Ei nu pricep, ca
adulmecand damful subtire al patimilor care traiesc in ei, se indulcesc de el,
socotindu-l in orbirea lor, mireasma a harului ! Ei nu inteleg ca de desfatarea
duhovniceasca sunt in stare doar sfintii, ca inaintea desfatarii duhovnicesti
trebuie sa mearga pocainta si curatirea de patimi, ca desfatarea duhovniceasca
nu sta in puterea pacatosului, ca el trebuie sa se cunoasca pe sine ca fiind
nevrednic de desfatare, sa o alunge, daca aceasta va incepe sa-i dea tarcoale,
sa o alunge ca pe un lucru nepotrivit cu el, ca pe o vadita si pierzatoare
amagire de sine, ca pe o miscare subtire a slavei desarte, a cugetarii semete
si a patimii dulcetii. In pustnicie, au ajuns, asemenea lui Malpas, la cea mai
vartoasa inselare demonica Francisc de Assisi, Ignatiu de Loyola si alii
nevoitori ai latinilor (dupa caderea Bisericii de Apus de la cea din Rasarit),
recunoscuti de ei ca sfinti. "Atunci cand Francisc a fost rapit la
cer" spune scriitorul Vietii acestuia, "Dumnezeu Tatal, vazandu-l,
S-a intrebat, fiind pentru o clipa in nedumerire: cui sa dea intaietate, Fiului
Sau Celui dupa fire, sau fiului dupa har - Francisc". Ce poate fi mai
cumplit, mai had decat aceasta hula, ce poate fi mai intristator decat aceasta
amagire !
In vremea de astazi,
in patria noastra, putem spune cu hotarare ca viata anahoretica intr-o pustie
nelocuita este cu neputinta, iar zavorarea - foarte anevoioasa, fiind mai
primejdioasa si mai nepotrivita ca oricand. In acest fapt trebuie sa vedem voia
lui Dumnezeu si sa ne supunem ei. Daca vrei sa fii un isihast placut lui
Dumnezeu, iubeste tacerea si deprinde-te cu ea cu toata osardia care-ti sta in
putinta. Nu-ti ingadui sa vorbesti in desert nici in biserica nici la trapeza,
nici la chilie; nu-ti ingadui sa iesi din manastire decat la mare nevoie
si pentru cat mai putina vreme; nu-ti ingadui a lega cunostinte, mai cu seama
apropiate,nici in afara, nici inlauntrul manastirii; nu-ti ingadui o purtare
sloboda si destinderi vatamatoare; poarta-te ca un strain si calator, atat in
manastire cat si in viata pamanteasca indeobste - si te vei face isihast,
pustnic, anahoret, prin dumnezeiasca dragoste.
Iar daca Dumnezeu te
va vedea inzestrat pentru pustie sau pentru zavorare, atunci El Insusi, cu
negraitele Sale judecati, iti va orandui viata de pustnicie si linistire,
precum i-a oranduit-o Fericitului Serafim de Sarov, sau iti va orandui
zavorare, .precum a oranduit-o Fericitului Gheorghe, zavoratul din manastirea
Zadonsk. [La data scrierii acestei carti Sfantul Serafim, nu de multa
vreme trecut la cele vesnice, nu era canonizat inca de Biserica pravoslavnica
rusa, de aceea este numit doar "Fericit" de Sfantul Ignatie].
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu