Toţi sfinţii români din calendarul Bisericii Ortodoxe Române
Ianuarie:
(10) Sfântul Cuvios Antipa de la Calapodeşti;
(13) Sfinţii Mucenici Ermil şi Stratonic;
(25) Sfântul Ierarh Bretanion, Episcopul Tomisului.
Februarie:
(29) Sfinţii Cuvioşi Ioan Casian şi Gherman din Dobrogea.
Cuvânt plin de mult folos, despre Sfinţii Părinţi din pustia sketică şi despre darul deosebirii
Către egumenul Leontie (1)
Deci când m-am dus în pustia sketică, unde erau cei mai încercaţi Părinţi dintre monahi,
împreună cu sfântul Gherman, cu care mă împrietenisem încă de pe când eram copil de
scoală, apoi în oaste, precum si în vieaţa călugărească, am văzut pe Avva Moise, bărbat
sfânt, care strălucea nu numai în lucrarea virtuţilor, ci si în contemplare. Drept aceea
ne-am rugat acestuia cu lacrimi, să ne spună cuvânt de zidire, prin care să putem
ajunge la desăvârşire. Acesta mult fiind rugat ne-a grăit: «Fiilor, toate virtuţile şi
îndeletnicirile, au un scop anumit, după care potrivindu-se cei ce privesc spre el
, ajung la ţinta dorită». Lucrătorul de pământ, răbdând când văpaia soarelui, când
asprimea gerului, îşi lucrează pământul având ca scop să-l curăţească de mărăcini şi
pălămidă, iar ca ţintă ultimă să se bucure de rod. Cel ce face neguţătorie nu se gândeşte
la primejdiile de pe mare sau de pe uscat, «i se osteneşte cu toată sârguinţa pentru
neguţătoria sa, având ca scop câştigul ce-i va veni din ea, iar ca ţintă ultimă bucuria de pe
urma câştigului». Ostaşul nu se gândeşte la primejdiile războiului, nici la necazurile petrecerii
printre streini, având ca scop înaintea sa în treapta ostăşească şi ca ţintă ultimă câştigul
de pe urma dregătoriei sale. Aşadar şi chinul nostru are un scop şi o ţintă ultimă a lui,
pentru care răbdăm de bună voie toată osteneala şi truda. De aceea postul nu ne
osteneşte, nevoinţa privegherii ne înveseleşte, cetirea şi meditarea Scripturilor o facem
cu dragă inimă, truda lucrului, ascultarea, lepădarea de toate lucrurile pământeşti,
petrecerea în această pustie, toate cu dragoste le săvârşim.
Dar voi, care aţi nesocotit patria, neamul şi toată lumea şi v-aţi înstreinat de ele, venind la
noi, care suntem nişte oameni de rând şi proşti, spuneţi-mi care este scopul vostru?
Şi ce ţintă ultimă aţi avut înainte, când aţi făcut aceasta? Iar noi răspunzând am zis:
«Pentru împărăţia Cerurilor». La aceasta Avva Moise a zis: «Bine aţi răspuns în ce
priveşte ţinta ultimă, dar care e scopul, de la care nicicum abătându-ne, putem să
ajungem la împărăţia Cerurilor? în privinţa aceasta n-aţi răspuns». Iar când am mărturisit
că nu ştim, ne-a răspuns bătrânul: «ţinta ultimă a făgăduinţii noastre este, cum aţi
zis, împărăţia lui Dumnezeu, iar scopul, fără de care este cu neputinţă a ajunge
la sfârşitul acela, este curăţia inimii. Deci spre acest scop trebue să fie îndreptată minte
a noastră totdeauna, iar când s-ar întâmpla să se abată inima noastră puţin din calea cea
dreaptă, îndată să o întoarcem, îndreptând-o spre scopul urmărit, ca după o riglă a
zidarului. Aceasta ştiind-o sfântul apostolul Pavel, zice: «Cele dinapoi uitându-le si spre
cele dinainte întinzându-mă, la ţintă alerg, la răsplătirea chemării celei de sus a lui
Dumnezeu». Drept aceea pentru acest scop le facem si noi toate, pentru acesta pe toate
le nesocotim» şi patria, şi neamul, şi averile, şi toată lumea, ca să dobândim curăţia
inimii. Iar de vom uita de scopul acesta, vom fi nevoiţi, ca unii ce umblăm prin întunerec
şi călătorim alăturea de calea cea dreaptă, să ne poticnim de multe si să rătăcim.
Căci multora li se întâmplă că, nesocotind la începutul lepădării de lume avuţia, banii
si toată lumea, mai pe urmă se aprind de mânie şi ură pentru o carte, o sapă, un condei,
sau un ac. N-ar pătimi aceasta, dacă şi-ar aminti de scopul pentru care au nesocotit ei
toate lucrurile şi lumea însăşi.
Căci pentru dragostea aproapelui dispreţuim bogăţia, ca nu cumva,
sfădindu-ne pentru ea si sporindu-ne aplecarea spre mânie, să cădem din
dragoste. Când deci pentru lucruri de nimica arătăm aceeaşi mânie împotriva
fratelui, am căzut de la scop şi nu avem niciun folos de la lepădarea de lume.
Ştiind aceasta fericitul Apostol, a zis: «De-aş da trupul meu să fie ars, iar dragoste
nu am, de niciun folos nu-mi este». De aci învăţăm că desăvârşirea nu vine
odată cu lepădarea de avere şi de lucruri, ci după dobândirea dragostei,
ale cărei însuşiri acelaşi Apostol le descrie astfel: «Dragostea nu pizmuieşte,
nu se mânie, nu se îngâmfă, nu se întărâtă, nu gândeşte răul». Toate acestea
împreună alcătuiesc curăţia inimii. Pentru aceasta se cade să facem toate: să
dispreţuim banii, să stăruim în post şi priveghere cu bucurie şi în cetiri de psalmi
să petrecem. Iar de vom fi vreodată împiedicaţi de la acestea de vreo pricină
binecuvântată, să nu dăm uitării pe aceea.
Căci nu este aşa de mare folosul de pe urma postului, pe cât ar fi de mare paguba
de pe urma mâniei; nici folosul din cetire, cât vătămarea din dispreţuirea şi
întristarea fratelui. Posturile, priveghierile, cetirea Scripturilor, lepădarea de avere
şi lepădarea de toată lumea, nu sunt desăvârşirea însăşi, ci, precum s-a zis,
uneltele desăvârşirii. Căci nu într-acestea stă desăvârşirea, ci cu acestea se
câştigă. Deci în zadar ne lăudăm cu postul, cu privegherea, cu sărăcia şi cu cetitul
Scripturilor, dacă n-am dobândit dragoste, către Dumnezeu şi către deaproapele.
Căci cel ce a dobândit dragostea, are pe Dumnezeu în sine şi mintea lui de-a-pururi
este la Dumnezeu».
Cuvânt plin de mult folos, despre Sfinţii Părinţi din pustia sketică şi despre darul deosebirii
Către egumenul Leontie (1)
Datoria ce mi-am luat-o faţă de prea fericitul
Părinte (papă) Castor, de a-i istorisi vieaţa
Sfinţilor Părinţi şi învăţătura lor, datorie pe care mi-am împlinit-o în parte prin cele
ce i-am scris odinioară, Prea Sfinţite Leontie, despre rânduiala vieţii de obşte si despre
cele opt patimi ale răutăţii, îmi pusesem acum în gând să o duc la îndeplinire în chip
desăvârşit. Dar aflând că pomenitul Ierarh, părăsindu-ne, s-a mutat din vieaţa aceasta
la Hristos, am socotit că e de trebuinţă să întregesc istorisirea celor ce lipsesc si să le
trimit ţie, celui ce a moştenit virtutea aceluia si, cu ajutorul lui Dumnezeu, grija mănăstirii.
Sfinţilor Părinţi şi învăţătura lor, datorie pe care mi-am împlinit-o în parte prin cele
ce i-am scris odinioară, Prea Sfinţite Leontie, despre rânduiala vieţii de obşte si despre
cele opt patimi ale răutăţii, îmi pusesem acum în gând să o duc la îndeplinire în chip
desăvârşit. Dar aflând că pomenitul Ierarh, părăsindu-ne, s-a mutat din vieaţa aceasta
la Hristos, am socotit că e de trebuinţă să întregesc istorisirea celor ce lipsesc si să le
trimit ţie, celui ce a moştenit virtutea aceluia si, cu ajutorul lui Dumnezeu, grija mănăstirii.
Deci când m-am dus în pustia sketică, unde erau cei mai încercaţi Părinţi dintre monahi,
împreună cu sfântul Gherman, cu care mă împrietenisem încă de pe când eram copil de
scoală, apoi în oaste, precum si în vieaţa călugărească, am văzut pe Avva Moise, bărbat
sfânt, care strălucea nu numai în lucrarea virtuţilor, ci si în contemplare. Drept aceea
ne-am rugat acestuia cu lacrimi, să ne spună cuvânt de zidire, prin care să putem
ajunge la desăvârşire. Acesta mult fiind rugat ne-a grăit: «Fiilor, toate virtuţile şi
îndeletnicirile, au un scop anumit, după care potrivindu-se cei ce privesc spre el
, ajung la ţinta dorită». Lucrătorul de pământ, răbdând când văpaia soarelui, când
asprimea gerului, îşi lucrează pământul având ca scop să-l curăţească de mărăcini şi
pălămidă, iar ca ţintă ultimă să se bucure de rod. Cel ce face neguţătorie nu se gândeşte
la primejdiile de pe mare sau de pe uscat, «i se osteneşte cu toată sârguinţa pentru
neguţătoria sa, având ca scop câştigul ce-i va veni din ea, iar ca ţintă ultimă bucuria de pe
urma câştigului». Ostaşul nu se gândeşte la primejdiile războiului, nici la necazurile petrecerii
printre streini, având ca scop înaintea sa în treapta ostăşească şi ca ţintă ultimă câştigul
de pe urma dregătoriei sale. Aşadar şi chinul nostru are un scop şi o ţintă ultimă a lui,
pentru care răbdăm de bună voie toată osteneala şi truda. De aceea postul nu ne
osteneşte, nevoinţa privegherii ne înveseleşte, cetirea şi meditarea Scripturilor o facem
cu dragă inimă, truda lucrului, ascultarea, lepădarea de toate lucrurile pământeşti,
petrecerea în această pustie, toate cu dragoste le săvârşim.
Dar voi, care aţi nesocotit patria, neamul şi toată lumea şi v-aţi înstreinat de ele, venind la
noi, care suntem nişte oameni de rând şi proşti, spuneţi-mi care este scopul vostru?
Şi ce ţintă ultimă aţi avut înainte, când aţi făcut aceasta? Iar noi răspunzând am zis:
«Pentru împărăţia Cerurilor». La aceasta Avva Moise a zis: «Bine aţi răspuns în ce
priveşte ţinta ultimă, dar care e scopul, de la care nicicum abătându-ne, putem să
ajungem la împărăţia Cerurilor? în privinţa aceasta n-aţi răspuns». Iar când am mărturisit
că nu ştim, ne-a răspuns bătrânul: «ţinta ultimă a făgăduinţii noastre este, cum aţi
zis, împărăţia lui Dumnezeu, iar scopul, fără de care este cu neputinţă a ajunge
la sfârşitul acela, este curăţia inimii. Deci spre acest scop trebue să fie îndreptată minte
a noastră totdeauna, iar când s-ar întâmpla să se abată inima noastră puţin din calea cea
dreaptă, îndată să o întoarcem, îndreptând-o spre scopul urmărit, ca după o riglă a
zidarului. Aceasta ştiind-o sfântul apostolul Pavel, zice: «Cele dinapoi uitându-le si spre
cele dinainte întinzându-mă, la ţintă alerg, la răsplătirea chemării celei de sus a lui
Dumnezeu». Drept aceea pentru acest scop le facem si noi toate, pentru acesta pe toate
le nesocotim» şi patria, şi neamul, şi averile, şi toată lumea, ca să dobândim curăţia
inimii. Iar de vom uita de scopul acesta, vom fi nevoiţi, ca unii ce umblăm prin întunerec
şi călătorim alăturea de calea cea dreaptă, să ne poticnim de multe si să rătăcim.
Căci multora li se întâmplă că, nesocotind la începutul lepădării de lume avuţia, banii
si toată lumea, mai pe urmă se aprind de mânie şi ură pentru o carte, o sapă, un condei,
sau un ac. N-ar pătimi aceasta, dacă şi-ar aminti de scopul pentru care au nesocotit ei
toate lucrurile şi lumea însăşi.
Căci pentru dragostea aproapelui dispreţuim bogăţia, ca nu cumva,
sfădindu-ne pentru ea si sporindu-ne aplecarea spre mânie, să cădem din
dragoste. Când deci pentru lucruri de nimica arătăm aceeaşi mânie împotriva
fratelui, am căzut de la scop şi nu avem niciun folos de la lepădarea de lume.
Ştiind aceasta fericitul Apostol, a zis: «De-aş da trupul meu să fie ars, iar dragoste
nu am, de niciun folos nu-mi este». De aci învăţăm că desăvârşirea nu vine
odată cu lepădarea de avere şi de lucruri, ci după dobândirea dragostei,
ale cărei însuşiri acelaşi Apostol le descrie astfel: «Dragostea nu pizmuieşte,
nu se mânie, nu se îngâmfă, nu se întărâtă, nu gândeşte răul». Toate acestea
împreună alcătuiesc curăţia inimii. Pentru aceasta se cade să facem toate: să
dispreţuim banii, să stăruim în post şi priveghere cu bucurie şi în cetiri de psalmi
să petrecem. Iar de vom fi vreodată împiedicaţi de la acestea de vreo pricină
binecuvântată, să nu dăm uitării pe aceea.
Căci nu este aşa de mare folosul de pe urma postului, pe cât ar fi de mare paguba
de pe urma mâniei; nici folosul din cetire, cât vătămarea din dispreţuirea şi
întristarea fratelui. Posturile, priveghierile, cetirea Scripturilor, lepădarea de avere
şi lepădarea de toată lumea, nu sunt desăvârşirea însăşi, ci, precum s-a zis,
uneltele desăvârşirii. Căci nu într-acestea stă desăvârşirea, ci cu acestea se
câştigă. Deci în zadar ne lăudăm cu postul, cu privegherea, cu sărăcia şi cu cetitul
Scripturilor, dacă n-am dobândit dragoste, către Dumnezeu şi către deaproapele.
Căci cel ce a dobândit dragostea, are pe Dumnezeu în sine şi mintea lui de-a-pururi
este la Dumnezeu».
Martie:
(26) Sfinţii Mucenici Montanus preotul şi soţia sa Maxima.
Aprilie:
(6) Sfântul Sfinţit Mucenic Irineu, Episcop de Sirmium;
(12) Sfântul Mucenic Sava de la Buzău;
(14) Sfântul Ierarh Pahomie de la Gledin, Episcopul Romanului;
(20) Sfântul Ierarh Teotim, Episcopul Tomisului;
(24) Sfinţii Ierarhi Ilie Iorest, Sava Brancovici şi Simion
Ştefan, Mitropoliţii Transilvaniei; Sfântul Ierarh Iosif Mărturisitorul din
Maramureş; Sfinţii Mucenici Pasicrat şi Valentin;
(25) Sfântul Cuvios Vasile de la Poiana Mărului;
(26) Sfinţii Mucenici din Dobrogea: Chiril, Chindeu şi Tasie;
(28) Sfinţii Mucenici Maxim, Dada şi Cvintilian din Ozovia.
Mai:
(2) Sfântul Ierarh Atanasie al III-lea, Patriarhul
Constantinopolului;
(3) Sfântul Cuvios Irodion de la Lainici;
(12) Sfântul Mucenic Ioan Valahul;
(27) Sfântul Mucenic Iuliu Veteranul.
Iunie:
(2)Sfântul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava;
(4) Sfinţii Mucenici Zotic, Atal, Camasis şi Filip de la
Niculiţel;
(15) Sfântul Mucenic Isihie;
(22) Sfântul Ierarh Grigorie Dascălu, Mitropolitul Ţării
Româneşti;
(24) Sfântul Ierarh Niceta de Remesiana;
(30) Sfântul Ierarh Ghelasie de la Râmeţ.
Iulie:
(1) Sfântul Ierarh Leontie de la Rădăuţi;
(2) Sfântul Voievod Ştefan cel Mare; (8) Sfinţii Mucenici
Epictet şi Astion;
(18) Sfântul Mucenic Emilian de la Durostorum;
(21) Sfinţii Cuvioşi Rafael şi Partenie de la Agapia;
(26) Sfântul Cuvios Ioanichie cel Nou de la Muscel.
August:
(5) Sfântul Cuvios Ioan Iacob de la Neamţ;
(7) Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla;
(11) Sfântul Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului;
(16) Sfinţii Martiri Brâncoveni: Constantin Vodă cu cei patru
fii ai săi; Constantin, Ştefan, Radu, Matei, şi sfetnicul Ianache; Sfântul
Cuvios Iosif de la Văratic;
(21) Sfântul Mucenic Donat Diaconul, Romul preotul, Silvan
diaconul şi Venust;
(23) Sfântul Mucenic Lup;
(30) Sfinţii Ierarhi Varlaam, Mitropolitul Moldovei, şi Ioan de
la Râşca şi Secu, Episcopul Romanului.
Septembrie:
(1) Sfântul Cuvios Dionisie Exiguul;
(7) Sfinţii Cuvioşi Simeon şi Amfilohie de la Pângăraţi;
(9) Sfinţii Cuvioşi Onufrie de la Vorona şi Chiriac de la
Tazlău;
(13) Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop;
(15) Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoş, Mitropolitul
Banatului;
(22) Sfântul Sfinţit Mucenic Teodosie de la Mănăstirea Brazi;
(26) Sfântul Voievod Neagoe Basarab;
(27) Sfântul Ierarh Martir Antim Ivireanul, Mitropolitul Ţării
Româneşti.
Octombrie:
(1) Sfinţii Cuvioşi Iosif şi Chiriac de la Bisericani;
(14) Sfânta Cuvioasă Parascheva;
(21) Sfinţii Cuvioşi Mărturisitori: Visarion, Sofronie şi
Sfântul Mucenic Oprea; Sfinţii Preoţi Mărturisitori: Ioan din Galeş şi Moise
Măcinic din Sibiel;
(27) Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor;
(28) Sfântul Ierarh Iachint, Mitropolitul Ţării Româneşti.
Noiembrie:
(9) Sfinţii Mucenici Claudiu, Castor, Sempronian şi Nicostrat;
(12) Sfinţii Martiri şi Mărturisitori Năsăudeni: Atanasie
Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigorie din Zagra şi Vasile din
Telciu;
(15) Sfântul Cuvios Paisie de la Neamţ; (20) Sfântul Cuvios
Grigorie Decapolitul; Sfântul Mucenic Dasie;
(23) Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul Vâlcii;
(30) Sfântul Ierarh Andrei Şaguna, Mitropolitul Transilvaniei.
Decembrie:
(3) Sfântul Cuvios Gheorghe de la Cernica;
(5) Sfânta Muceniţă Filofteia de la Curtea de Argeş;
(13) Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei;
(18) Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul;
(22) Sfântul Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului;
(26) Sfântul Cuvios Nicodim de la Tismana.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu